Άιρτον Σένα. Πίστευε ότι είδε τον Θεό, ενώ οδηγούσε. Είχε δωρίσει 400 εκ. δολάρια και στην κηδεία είχε 3 εκατομμύρια θαυμαστές. Το πόρισμα για το τιμόνι που τον “πρόδωσε”

Άιρτον Σένα. Πίστευε ότι είδε τον Θεό, ενώ οδηγούσε. Είχε δωρίσει 400 εκ. δολάρια και στην κηδεία είχε 3 εκατομμύρια θαυμαστές. Το πόρισμα για το τιμόνι που τον “πρόδωσε”
Ο καλύτερος οδηγός που αγωνίστηκε ποτέ στη Φόρμουλα 1 ήταν και ο τελευταίος που πέθανε πάνω στην άσφαλτο, κατά τη διάρκεια παγκόσμιου πρωταθλήματος. Ο Άιρτον Σένα ήταν το μεγαλύτερο αστέρι του μηχανοκίνητου αθλητισμού και σκοτώθηκε πρωτομαγιά του 1994 στην πίστα της Ίμολα της Ιταλίας.

Η προϊστορία

Τον Μάιο του 1988 έσπρωχνε ένα αυτοκίνητο Μακλάρεν στα όρια του. Ήταν μόνο οι κατατακτήριες δοκιμές πριν από τον επίσημο αγώνα, αλλά ο Σένα ήταν αποφασισμένος να ξεχωρίσει. Ο μεγάλος του αντίπαλος ήταν ο Αλέν Προστ, που διατηρούσε τον καλύτερο χρόνο στα δοκιμαστικά μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Ο Σένα οδηγούσε σαν δαιμονισμένος. Ξανά και ξανά έκανε το γύρω της πίστας, μέχρι που σταμάτησε να βλέπει την άσφαλτο και τα διαχωριστικά:

«Δεν οδηγούσα συνειδητά, αλλά από ένστικτο. Ήμουν σε μιαν άλλη διάσταση. Είχα ξεπεράσει τα όρια και μπορούσα να πάω ακόμα πιο μακριά. Γνώριζα ότι ήμουν σε άλλη ατμόσφαιρα, πέρα από τη συνείδηση».

Κατάφερε να ολοκληρώσει τη διαδρομή πιο γρήγορα από τον Προστ, με διαφορά 1,4 δευτερόλεπτα. Στον αγώνα, βρισκόταν σταθερά στην πρώτη θέση.

Κάποια στιγμή τον ενημέρωσαν ότι προηγούνταν με τόσο μεγάλη διαφορά, που μπορούσε να μειώσει ταχύτητα για δική του ασφάλεια. Ο Σένα τους αγνόησε και συνέχισε ακάθεκτος. Λίγο μετά, συγκρούστηκε με ένα διαχωριστικό και αναγκάστηκε να αποχωρήσει απ’ τον αγώνα.

Ο Άιρτον Σένα το 1981. Wikimediamtx Commons 

Άθελά του, ο Σένα έδωσε τη νίκη στο μεγάλο του αντίπαλο, Αλέν Προστ, ο οποίος σχολίασε:

«Δεν ήθελε μόνο να με νικήσει, ήθελε να με ταπεινώσει. Και αυτό ήταν το μεγάλο του λάθος».

Με πληγωμένο εγωισμό, ο νεαρός οδηγός προσπάθησε να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του και στράφηκε στον Θεό. Είχε μεγαλώσει σε καθολική οικογένεια και βασιζόταν στην πίστη του, από την αρχή της καριέρας του. Λίγο πριν τερματίσει πρώτος στον τελικό, που θα τον έκανε παγκόσμιο πρωταθλητή, ο Σένα είδε τη μορφή του Θεού να εμφανίζεται μέσα στη βροχή: «Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι θα κέρδιζα το πρωτάθλημα, αλλά ένιωσα την παρουσία Του. Είχα ένα όραμα, είδα τον Θεό».

Ο καλύτερος οδηγός που αγωνίστηκε ποτέ στη Φόρμουλα 1 ήταν και ο τελευταίος που πέθανε πάνω στην άσφαλτο, κατά τη διάρκεια παγκόσμιου πρωταθλήματος. Wikimediamtx Commons 

Οι αντίπαλοί του σχολίασαν ειρωνικά το όραμα και ειδικά ο Προστ, που είχε παρακολουθήσει τις ριψοκίνδυνες ενέργειες του νεαρού πίσω απ’ το τιμόνι: «Νομίζει ότι δεν μπορεί να πεθάνει, επειδή πιστεύει στον Θεό. Αυτό είναι τρομερά επικίνδυνο για τον ίδιο, αλλά και για τους άλλους οδηγούς».

Τα λόγια του ήταν προφητικά.

Το Grand Prix της Βραζιλίας

Το 1991 ο Σένα αγωνιζόταν στην πατρίδα του, τη Βραζιλία και θεωρούσε ότι ήταν πατριωτικό του καθήκον να νικήσει. Ξεκίνησε τον αγώνα με σταθερό προβάδισμα, αλλά παρουσιάστηκαν προβλήματα στο κιβώτιο των ταχυτήτων. Δεν ήταν ο μοναδικός οδηγός που αντιμετώπιζε βλάβη στις ταχύτητες, αλλά ήταν ο μοναδικός που δεν αποσύρθηκε από τον αγώνα.

Άντεξε μέχρι το τέλος, αλλά οι κραυγές που ακούστηκαν όταν τερμάτισε πρώτος, δεν ήταν κραυγές θριάμβου. Είχε διανύσει τη μισή διαδρομή μόνο με την έκτη ταχύτητα και όταν φρέναρε, το σώμα του δεχόταν τεράστια πίεση. Έτρεμε σύγκορμος απ’ την εξάντληση, τα χέρια του στο τιμόνι κόντευαν να ματώσουν και ο πόνος ήταν απερίγραπτος. Έχασε στιγμιαία της αισθήσεις του και χρειάστηκε να τον μεταφέρουν μέχρι το βάθρο. Με τεράστια προσπάθεια κατάφερε να σηκώσει το κύπελλο. Το 1991 ο Σένα στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής για τρίτη και τελευταία φορά.

Τον Μάιο του 1988 έσπρωχνε ένα αυτοκίνητο Μακλάρεν στα όρια του.

Ήταν μόνο οι κατατακτήριες δοκιμές πριν από τον επίσημο αγώνα, αλλά ο Σένα ήταν αποφασισμένος να ξεχωρίσει. Wikimediamtx Commons

Τα “σημάδια” που αγνόησε

Το 1990, ο οδηγός Μάρτιν Ντόνελι κόντεψε να πεθάνει όταν εκτοξεύτηκε από το αυτοκίνητο του μετά από σύγκρουση. Ήταν η πρώτη φορά που ο ατρόμητος Σένα ένιωσε τον κίνδυνο του θανάτου. Οι αγώνες ήταν η ζωή του και δεν ήταν διατεθειμένος να τους εγκαταλείψει, αλλά συνειδητοποίησε τη σημασία της ασφάλειας πάνω στην άσφαλτο.

Στις 29 Απριλίου του 1994, το αυτοκίνητο του συμπατριώτη και «προστατευόμενου» του Σένα, Ρούμπενς Μπαρικέλο, αναποδογύρισε κατά τη διάρκεια της προπόνησης για το Grand Prix του Σαν Μαρίνο και ο οδηγός τραυματίστηκε ελαφρά. Την επόμενη μέρα σκοτώθηκε ο 24χρονος Αυστριακός, Ρόλαντ Ράτζενμπεργκ. Ο γιατρός που εξέτασε τον νεκρό, είπε στον Σένα: «Έχεις γίνει πρωταθλητής τρεις φορές. Είσαι ο πιο γρήγορος οδηγός στον κόσμο. Γιατί δεν τα παρατάς, να τα παρατήσω κι εγώ και να πάμε για ψάρεμα;» Ο πρωταθλητής απάντησε:

 Δεν μπορώ να τα παρατήσω

Η μοιραία σύγκρουση

Το πρωί της 1η Μαΐου ο Σένα συζητούσε με τον αιώνιο ανταγωνιστή του, Αλέν Προστ για την ασφάλεια των αγώνων. Συμφώνησαν ότι στον επόμενο αγώνα θα απευθύνονταν την επιτροπή με επίσημο αίτημα. Λίγες ώρες μετά, κατά την εκκίνηση, δύο αυτοκίνητα συγκρούστηκαν ελαφρά και τα εξαρτήματα που εκτοξεύτηκαν τραυμάτισαν εννιά θεατές. Αφού καθάρισαν την πίστα, ο αγώνας συνεχίστηκε και ο Σένα πήρε το προβάδισμα. Ολοκλήρωσε ένα γύρο με τον Μίκαελ Σουμάχερ να τον ακολουθεί. Στο 13ο δευτερόλεπτο του δεύτερου γύρου, ο Σένα συγκρούστηκε με τα διαχωριστικά. Μέσα σε λίγα λεπτά, ο γιατρός Σιντ Γουάτκινς, εξέταζε τον λιπόθυμο οδηγό.

Ένα σίδερο είχε τρυπήσει το κρανίο του και η καρδιά του μόλις που χτυπούσε. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου ανακοινώθηκε ο θάνατός του, σε ηλικία 34 ετών.

Η στιγμή της σύγκρουσης

Η στιγμή της σύγκρουσης. YouTube

Τα μέλη της ομάδας της Williams κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονία. Η αρχική δίκη του 1997 ολοκληρώθηκε με απαλλαγές από τις κατηγορίες με το σκεπτικό ότι η εισαγγελία δεν κατόρθωσε να αποδείξει την υπόθεσή της. Η τελική ετυμηγορία μετά τις εφέσεις εκδόθηκε από το ιταλικό Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο στις 13 Απριλίου 2007 η οποία ανέφερε ότι: “Έχει διαπιστωθεί ότι το ατύχημα προκλήθηκε από την αποτυχία της στήλης διεύθυνσης του τιμονιού η οποία προκλήθηκε από ανεπαρκώς σχεδιασμένες και κακώς εκτελεσθείσες τροποποιήσεις. Το βάρος της ευθύνης έπεσε στον επικεφαλής Patrick Head. Ωστόσο, δεν συνελήφθη ποτέ επειδή τα αδικήματα είχαν παραγραφεί βάση της ιταλικής νομοθεσίας.

Στον Σένα δεν του άρεσε η θέση του τιμονιού σε σχέση με τη θέση καθίσματος και είχε ζητήσει να το αλλάξουν. Ο επικεφαλής και ο Adrian Newey αρχιμηχανικός της ομάδας ικανοποίησαν το αίτημα του Σένα διαπράττοντας ένα ολέθριο λάθος, καθώς αποδείχθηκε ότι το κομμάτι των σωληνώσεων ήταν μικρότερης διαμέτρου από το αρχικό, το οποίο συγκολλήθηκε μαζί με ενισχυτικές πλάκες. Η τροποποίηση πραγματοποιήθηκε με αυτόν τον τρόπο καθώς δεν υπήρχε χρόνος για να κατασκευαστεί μια νέα μεγαλύτερη κολόνα.

Εθνικός ήρωας της Βραζιλίας

Ο Σένα είχε δωρίσει σε φιλανθρωπίες περισσότερα από 400 εκατομμύρια δολάρια. Ήταν το είδωλο κάθε Βραζιλιάνου και τον αντιμετώπιζαν σαν εθνικό ήρωα.

Μετά το θάνατό του, η κυβέρνηση κήρυξε τριήμερο πένθος και το πλήθος που παρευρέθηκε στην κηδεία του έφτασε τα 3 εκατομμύρια. Αργότερα ανακοινώθηκε στον Τύπο ότι μέσα στο κατεστραμμένο αυτοκίνητο βρήκαν μια αυστριακή σημαία. Ο Σένα σκόπευε να τη σηκώσει στον αέρα όταν θα τερμάτιζε, προς τιμήν του νεκρού συναθλητή του.

Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Wikimediamtx Commons  

Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Νίκι Λάουντα. Το «παιδί» της Φερράρι παραμορφώθηκε σε ένα σοκαριστικό ατύχημα. Ένα μήνα μετά ήταν ξανά στην πίστα της Φόρμουλα 1. Είχε ζητήσει την αναβολή του μοιραίου αγώνα (βίντεο)… 

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

  1. Ο/Η Σίμος λέει:

    Ωραίο κείμενο αλλά έχει 2 λαθάκια. Ο αυστριακός λεγόταν Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ, και ήταν 34, όσο και ο Σέννα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.