Η Περό, μια όμορφη νέα κοπέλα επισκέφτηκε το κελί ενός φυλακισμένου ηλικιωμένου άνδρα. Κρατούμενος ήταν ο πατέρας της, ο Κίμων, ο οποίος είχε καταδικαστεί να πεθάνει από ασιτία. Η Περό προσπάθησε να τον σώσει, παραβιάζοντας ακόμα και τον προσωπικό της ηθικό κώδικα.

Όταν τον συνάντησε στην απομόνωση, κατέβασε το πάνω μέρος του φορέματός της και προσέφερε στον πατέρα της το στήθος της. Θήλασε τον πατέρα της με το μητρικό γάλα για να μην πεθάνει από την πείνα. Παρόλο που η Περό παραβίασε τους κανονισμούς των φυλακών, όταν οι δεσμοφύλακες είδαν το περιστατικό, συμπόνεσαν τον πατέρα και τον απελευθέρωσαν.

Αυτός ήταν ο θρύλος της Περό και του Κίμωνα. Η πρώτη επίσημη καταγραφή της ιστορίας έγινε από τον ρωμαίο ιστορικό Βαλέριο Μάξιμο, ο οποίος έγραψε το 31 μ.Χ. το έργο «Πράξεων και λόγων αξιομνημόνευτων».

Του Ολλανδού ζωγράφου Ντιρκ φαν Μπάμπουρεν (1595-1624) Πηγή Wikimedia Commons

Η ιστορία έγινε συνώνυμο της ευσπλαχνίας και της ευσέβειας. Η σκηνή του θηλασμού ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες από τα ρωμαϊκά χρόνια μέχρι τον 17ο αιώνα. Υπάρχουν περισσότερα από τριακόσιοι πίνακες και γλυπτά που απεικονίζουν την κοπέλα που «θυσιάστηκε» και μετέτρεψε τον πατέρα της σε ομογάλακτο αδελφό των παιδιών της. Όλα τα έργα έφεραν τον τίτλο «Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία». Όμως, κάθε έργο προσωποποιούσε την Περό και τον πατέρα της με διαφορετικό τρόπο. Πολλοί έδειχναν την Περό να έχει ένοχο βλέμμα. Κάποιοι στοργικό, ενώ άλλοι τη ζωγράφισαν να στρέφει το βλέμμα από την άλλη πλευρά για να μην δει την πράξη που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν κατακριτέα.

Έργο του Ιταλού καλλιτέχνη Ματία Πρέτι, 17ος αιώνας Πηγή εικόνας: Wikimedia Commons
Η Ηερίη και ο Τέκταφος 

Η ίδια ιστορία αναφέρθηκε και στα «Διονυσιακά» τον 5ο αιώνα μ.Χ. στο έργο του Νόννου του Πανοπολίτη, ενός χριστιανού Έλληνα επικού ποιητή και συγγραφέα, από την Πανόπολη της Άνω Αιγύπτου. Αυτή τη φορά πρωταγωνιστές της ιστορίας ήταν η Ηερίη και ο πατέρας της ο Τέκταφος.

Άγαλμα στο Καμπαναριό της Γάνδης Πηγή εικόνας Wikimedia Commons 

Σύμφωνα με το επικό ποίημα, κατά την εκστρατεία των Ελλήνων ενάντια στους Υξώς στην Εγγύς Ανατολή και στις Ινδίες, ο αρχηγός τους Δηριάδης φυλάκισε και καταδίκασε σε θάνατο από ασιτία τον Τέκταφο που είχε πάει στον πόλεμο.

Ο Δηριάδης έκλεισε τον Τέκταφο σε ένα σκοτεινό μπουντρούμι. Δεν του έδινε νερό και φαγητό για να πεθάνει αργά και βασανιστικά. Η κόρη του Ηερίη που είχε γεννήσει πρόσφατα, ξεγέλασε τους φρουρούς. Με δάκρυα στα μάτια τους είπε ότι δεν είχε φαγητό κρυμμένο στα ρούχα της και ότι απλώς ήθελε να δει τον πατέρα της πριν πεθάνει. Οι φρουροί της επέτρεψαν να μπει στο κελί του.

Η Ηερίη τάισε τον εξαντλημένο πατέρα της από το γάλα στο στήθος της. Μόλις ο Δηριάδης έμαθε τι είχε συμβεί, συγκινήθηκε από τη στοργή της Ηερίης και απελευθέρωσε τον Τέκταφο.

Απόσπασμα από το 26ο βιβλίο των Διονυσιακών του Νόννου:

ὣς φαμένη παρέπεισε. καὶ εἰς μυχὸν ἔδραμε κούρη,
ὀρφναίῳ μενετῆρι φαεσφόρος· ὲν δὲ βερέθρῳ
εἰς στόμα πατρὸς ἔχευεν ἀλεξικάκων γάλα μαζῶν
ἄτρομος, Ἠερίης δὲ θεουδέος ἔργον ἀκούων
Δηριάδης θάμβησε· περισσονόοιο δὲ κούρης

Το θέμα της Ρωμαίικης ευσπλαχνίας και οι 15 ταινίες που θα παρουσιαστούν στο Διεθνές Διαγωνιστικό του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 15 νέους Έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του Διαγωνιστικού τμήματος και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από τον ρωμαϊκό μύθο. Οι τρεις από τις δέκα ταινίες είναι ελληνικές. Τα έργα θα παρουσιαστούν στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) από τις 3 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου 2018.

Μάθετε περισσότερα εδώ

Πηγή αρχικής εικόνας: Wikimedia Commons 

Διαβάστε επίσης στην ΜτΧ: Γιατί ο Δίας εξαφάνισε με κατακλυσμό το διεφθαρμένο ανθρώπινο γένος και πώς δημιουργήθηκε ξανά η ανθρωπότητα; Από πού βγαίνει η λέξης «λαός» και γιατί λεγόμαστε Έλληνες; Η υπέροχη ελληνική μυθολογία έχει όλες τις απαντήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here