Η πρώτη πτήση με ανεμοπλάνο έγινε από έναν αμαξά, μισό αιώνα πριν από τους αδερφούς Ράιτ! Μόλις προσγειώθηκε παραιτήθηκε λέγοντας στο αφεντικό του: “προσελήφθην για να οδηγώ, όχι για να πετάω”. Ποιος ήταν ο “πατέρας” του αεροπλάνου

Η πρώτη πτήση με ανεμοπλάνο έγινε από έναν αμαξά, μισό αιώνα πριν από τους αδερφούς Ράιτ! Μόλις προσγειώθηκε παραιτήθηκε λέγοντας στο αφεντικό του: “προσελήφθην για να οδηγώ, όχι για να πετάω”. Ποιος ήταν ο “πατέρας” του αεροπλάνου
Ο άνθρωπος που πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με αεροπλάνο προηγήθηκε των αδερφών Ράιτ κατά πενήντα χρόνια.

Εργαζόταν για λογαριασμό του σερ Τζορτζ Κέυλυ, ενός αριστοκράτη από το Γιόκσιρ, πρωτοπόρου της αεροναυπηγικής, ο οποίος διεξήγαγε την πρώτη πραγματικά επιστημονική μελέτη του μηχανισμού πτήση των πτηνών.

Ο Κέυλυ (George Cayley) περιέγραψε ορθά τις αρχές της “άνωσης, ώσης και ώθησης” που διέπουν την πτήση, γεγονός που τον οδήγησε στη δημιουργία μιας σειράς πρωτότυπων πτητικών μηχανών. Οι αρχικές του προσπάθειες με “ανεμίζοντα φτερά”, που λειτουργούσαν με μηχανές ατμού και πυρίτιδας απέτυχαν, γι΄ αυτό κι έστρεψε την προσοχή του στα ανεμόπτερα.

Το 1804 παρουσίασε το πρώτο μοντέλο ανεμόπτερου στον κόσμο και πέντε χρόνια αργότερα δοκίμασε μια εκδοχή πλήρους μεγέθους – χωρίς πιλότο όμως.

Πέρασαν πάνω από τρεις δεκαετίες πριν αισθανθεί έτοιμος να εμπιστευτεί το “ελεγχόμενο αλεξίπτωτό” του σε επιβάτη.

glider1

Ένα σύγχρονο αντίγραφο του ανεμόπτερου του Κέυλυ εκτίθεται πλέον στο Μουσείο Αεροπορίας του Γιόρκσιρ

Το 1853, στο Μπρόμπτον Ντέιλ κοντά στο Σκάρμπορο, ο τολμηρός βαρονέτος έπεισε τον διστακτικό αμαξά του να οδηγήσει το μαραφέτι του πάνω από την κοιλάδα.

Ο ανώνυμος  αυτός αμαξάς έγινε ο πρώτος άνθρωπος που πέταξε ποτέ με μια κατασκευή βαρύτερη από τον αέρα.

Ο αμαξάς, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα γνωρίζουμε, δεν εντυπωσιάστηκε. Μόλις προσγειώθηκε έσπευσε να υποβάλει την παραίτησή του λέγοντας “προσελήφθην για να οδηγώ, όχι για να πετάω”.

Ένα σύγχρονο αντίγραφο του ανεμόπτερου του Κέυλυ που εκτίθεται πλέον στο Μουσείο Αεροπορίας του Γιόρκσιρ, επανέλαβε με επιτυχία την πτήση πάνω από το Μπρόμπτον Ντέιλ το 1974.

Όμως, τα φτερά δεν ήταν το μοναδικό κληροδότημα του σερ Τζορτζ. Με την έρευνά του σχετικά με τον εξοπλισμό προσγείωσης του ανεμόπτερου ουσιαστικά επανεφηύρε τον τροχό.

Καθώς χρειαζόταν κάτι ελαφρύ, αλλά ανθεκτικό προκειμένου να απορροφά τους κραδασμούς του αεροσκάφους κατά την προσγείωση, του ήρθε η ιδέα να χρησιμοποιήσει τροχούς με μεταλλικές ακτίνες αντί για ξύλινες.

Οι συγκεκριμένοι τροχοί βοήθησαν στη μεταμόρφωση της εξέλιξης του ποδηλάτου και του αυτοκινήτου, ενώ χρησιμοποιούνται ευρέως μέχρι σήμερα.

Ο Κέυλυ ήταν αξιοσημείωτα παραγωγικός ως εφευρέτης: σχεδίασε μη ανατρεπόμενες σωσίβιες λέμβους, ερπύστριες για μπουλντόζες, αυτόματους σηματοδότες για διαβάσεις τρένων και ζώνες ασφαλείας.

Ακόμα πιο εκπληκτικό είναι το γεγονός ότι προσέφερε όλες ατές τις εφευρέσεις για το κοινό καλό, χωρίς να αποζητά οικονομικές απολαβές.

aeroplane - George_Cayley

Το πρώτο μοντέλο ανεμόπτερου στον κόσμο σχεδίασε ο Κέυλυ. Αντίγραφο εκτίθεται στο Μουσείο Αεροπορίας του Γιόρκσιρ

Οι Αδερφοί Ράιτ πραγματοποίησαν τις διάσημες πτήσεις τους μισό αιώνα αργότερα, το 1903.

Είχαν εμπνευστεί από τον Κέυλυ και από άλλον έναν αφανή ήρωα της αεροπλοϊας, τον Όττο Λίλιενταλ, έναν Πρώσο, γνωστό ως “Βασιλιά του Ανεμόπτερου”.

Ο Λίλιενταλ ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πέταξε συστηματικά. Τη δεκαετία που προηγήθηκε των πτήσεων των αδερφών Ράιτ πραγματοποίησε πάνω από 2.000 πτήσεις με ανεμόπτερο, προτού τελικά σκοτωθεί από πτώση το 1896.

Τα τελευταία του λόγια ήταν ταπεινά και συγκινητικά: “κάποιες μικρές θυσίες είναι απαραίτητες”.

ΠΗΓΗ: Το βιβλίο ολικής άγνοιας, Τζον Λόϋντ & Τζον Μιτσινσον, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

indianaΔιαβάστε στη “ΜτΧ”:Η πρώτη εφεύρεση που έσπασε το φράγμα του ήχου ήταν το μαστίγιο με ταχύτητα 1.194 χλμ/ωρα. Ποια είναι η μεγαλύτερη ταχύτητα με την οποία έχει ταξιδέψει ποτέ άνθρωπος

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

close menu