Ο «αυτόπτης φωτομάρτυρας» που απαθανάτισε τα ιερά τέρατα της ελληνικής μουσικής. Όλες οι διάσημες φωτογραφίες του Τάκη Πανανίδη, σε ένα μοναδικό λεύκωμα

Ο Μάνος Χατζιδάκις καθιστός και γυρτός στο πιάνο του. Στη φυσική του θέση και ίσως, στο καταφύγιό του. Το «κλικ» πίσω από αυτή την εικόνα ανήκει στον φωτογράφο Τάκη Πανανίδη, ο οποίος ήταν ο μόνος που φωτογράφησε τον Χατζιδάκι στο σπίτι του.
papanidis 7

Γεγονός που μαρτυρά, την εμπιστοσύνη που έδειξαν καλλιτέχνες με απαιτητικό χαρακτήρα, όπως ο Μάνος Χατζιδάκης, όχι μόνο στον φωτογράφο, αλλά και στο φίλο τους Τάκη Πανανίδη.

Ο Πανανίδης μπροστά στο φωτογραφείο του με την κάμερα Rolleiflex ανά χείρας

Ο Πανανίδης μπροστά στο φωτογραφείο του με την κάμερα Rolleiflex ανά χείρας

Το στούντιο του φωτογράφου βρισκόταν στην οδό Μαυροματαίων 6. Μέσα στις σκοτεινές του αίθουσες εμφανίστηκαν χιλιάδες αρνητικά από στιγμιότυπα της δισκογραφίας του ελληνικού τραγουδιού, συναυλίες, εμφανίσεις σε νυχτερινά κέντρα, αλλά και εικόνες καλλιτεχνών από την προσωπική τους ζωή.

Μίκης και Ξαρχάκος φτιάχνουν τη μηχανή του  "Τσούφι". Ο Ξαρχάκος είχε κάνει την "Άπονη ζωή" και ο Μίκης τη μουσική στις Τρωάδες σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη που θα ανέβαιναν στην Επίδαυρο

Μίκης και Ξαρχάκος φτιάχνουν τη μηχανή του «Τσούφι». Ο Ξαρχάκος είχε κάνει την «Άπονη ζωή» και ο Μίκης τη μουσική στις Τρωάδες σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη. Η παράσταση θα ανέβαινε στην Επίδαυρο

Μια τέτοια μοναδική φωτογραφία είναι αυτή που δείχνει τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Σταύρο Ξαρχάκο να κάνουν τεχνικές εργασίες πάνω σε ένα αραγμένο ιστιοφόρο στη μαρίνα του Φαλήρου, καθώς ετοιμάζονται να σαλπάρουν για την Επίδαυρο. Τέτοιες φωτογραφίες ίσως να μοιάζουν σήμερα συνηθισμένες, αλλά για τον Ιούλιο του 1965 ήταν πρωτοποριακές.

pananidis mikis xarxakos

Η καινοτομία στις φωτογραφίες του Τάκη Πανανίδη δεν περιοριζόταν στη θεματολογία. Επεκτεινόταν και στην τεχνική, με χαρακτηριστικά στοιχεία τη μέση απόσταση του θέματος από τον φακό, αλλά και τους δύο αντίθετους πόλους στο κάδρο. Τα πρόσωπα του Πανανίδη δεν κοιτούν τον φακό, αλλά ο φακός εστιάζει σε αυτούς.

Μάνος Χατζιδάκις και Μίκης Θεοδωράκης

Μάνος Χατζιδάκις και Μίκης Θεοδωράκης

Μελίνα Μερκούρη με... φόντο τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ

Μελίνα Μερκούρη με… φόντο τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ

Ο Στράτος Διονυσίου και ο Στέλιος Καζαντζίδης. Ίσως η πιο διάσημη φωτογραφία από το ελληνικό λαϊκό τραγούδι

Ο Στράτος Διονυσίου και ο Στέλιος Καζαντζίδης. Ίσως η πιο διάσημη φωτογραφία από το ελληνικό λαϊκό τραγούδι

Αυτό το τελευταίο χαρακτηριστικό έδωσε διάσημες φωτογραφίες όπως η πόζα του Στέλιου Καζαντζίδη με τον Στράτο Διονυσίου. Οι δύο λαϊκοί βάρδοι καθισμένοι σε ένα τραπέζι νυχτερινού κέντρου κοιτάζουν χαμογελώντας ο ένας τον άλλον και «πυροδοτούν» τη διαμάχη των θαυμαστών τους.

Οι μισοί με τον Στέλιο, οι άλλοι μισοί φανατικοί με τον Στράτο και οι δύο κορυφαίοι μαζί, σε μια εικόνα που καταγράφει τους δύο κορυφαίους του λαϊκού τραγουδιού.

Θεοδωράκης, Καρέζη και Κούρκουλος (1963).  Στούντιο ΕΡΑ: ηχογράφηση της «Γειτονιάς των Αγγέλων» των Θεοδωράκη-Καμπανέλλη.

Θεοδωράκης, Καρέζη και Κούρκουλος (1963). Στούντιο ΕΡΑ: ηχογράφηση της «Γειτονιάς των Αγγέλων» των Θεοδωράκη-Καμπανέλλη

Ο Τάκης Πανανίδης ακολουθούσε τους σταρ της εποχής και κατέγραψε με τον φακό του, συναντήσεις ξένων διασημοτήτων με τους καλλιτέχνες που μεσουρανούσαν τη δεκαετία του ΄60.

Σεπτέμβριος 1961. Την προηγούμενη χρονιά το "Ποτέ την Κυριακή" είχε σπάσει τα ταμεία και το συρτάκι είναι της μόδας. Πάντως, η Κάλας δίνει το χέρι της ...σεμνά

Σεπτέμβριος 1961. Ο Χιώτης κάνει χειραψία με την Κάλλας. Κανείς από τους δύο τους δεν κοιτά το Φακό, σε αντίθεση με τους άλλους και φυσικά την Γκρέις Κέλι.

Η Μαρία Κάλλας και πριγκίπισσα Γκρέις Κέλι του Μονακό ποζάρουν χαμογελαστές πλάι στον Μανώλη Χιώτη και τη Μαίρη Λίντα, τον Σεπτέμβριο του 1961. Είχαν βγει από τη θαλαμηγό Χριστίνα του Αριστοτέλη Ωνάση για νυχτερινή έξοδο στη Σπηλιά του Παρασκευά…στην Καστέλλα.

Ο Θεοδωράκης με στελέχη της Νεολαίας Λαμπράκη

Ο Θεοδωράκης με στελέχη της Νεολαίας Λαμπράκη

Παρών και στην πολιτική ιστορία, ο φακός του Πανανίδη κατέγραψε εικόνες από την ταραχώδη δεκαετία του ΄60, όπως αυτή του Μίκη Θεοδωράκη με πανό της νεολαίας Λαμπράκη.

Μεταπολίτευση και  «Άξιον Εστί» στη Λυρική σκηνή. Στο φουαγιέ με την καφέ απόχρωση από το φιλμ της Kodak: Ελύτης, Ρίτσος, Θεοδωράκης, Κατράκης

Μεταπολίτευση και «Άξιον Εστί» στη Λυρική σκηνή. Στο φουαγιέ με την καφέ απόχρωση από το φιλμ της Kodak: Ελύτης, Ρίτσος, Θεοδωράκης, Κατράκης

Μεγάλο μέρος της δουλειάς του αείμνηστου φωτογράφου, μπορεί να απολαύσει κανείς στο λεύκωμα «Αυτόπτης Φωτομάρτυρας στην οδό των ονείρων» που έχει επιμεληθεί ο Άρης Μαραγκόπουλος και εκδόθηκε από τις εκδόσεις ΤΟΠΟΣ.

Στο λεύκωμα περιλαμβάνονται και πολλές ιστορίες και στιγμιότυπα από τα παρασκήνια των καλλιτεχνών

Στο λεύκωμα περιλαμβάνονται και πολλές ιστορίες και στιγμιότυπα από τα παρασκήνια των καλλιτεχνών

Το λεύκωμα περιλαμβάνει δεκάδες φωτογραφίες από τις δεκαετίες 60΄ και 70΄ που αποτυπώνουν την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού κατά την περίοδο της μεγάλης του ακμής. Ο φακός του Τάκη Πανανίδη αποδίδει αυτή την ιστορικότητα μέσα από την ιδιαίτερη ματιά του και την εμπιστοσύνη που έδειξαν οι καλλιτέχνες στο φωτογράφο, χαρίζοντας του ιδιαίτερες στιγμές και πόζες.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες στη σελίδα του facebook Takis Pananidis, που διαχειρίζονται οι κόρες του Ήρα και η Αθηνά, που συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση.

Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Οι τόποι του Νίκου Καββαδία. Διαδραστικός χάρτης με όλα τα μέρη που αναφέρει στο έργο του…
Ένοχοι και Αθώοι
 
 
 

Στην ίδια κατηγορία

 
 
 
 

Δείτε επίσης...

 
 
 
 
Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια