Το 1973 ο Χίλι Κρίσταλ άνοιξε στην Νέα Υόρκη το μπαρ με την περίεργη ονομασία CBGB & OMFUG.

Το όνομα δεν ήταν τίποτα άλλο από τα αρχικά των λέξεων «Country Bluegrass Blues and Other Music For Uplifting Gormandizers», δηλαδή ένα μουσικό στέκι όπου θα ακουγόταν κάντρι, τζαζ, μπλουζ και οποιοσδήποτε άλλος ήχος που θα «άνοιγε τη μουσική όρεξη» στους μουσικόφιλους.
Ο Κρίσταλ ήθελε στο χώρο του να γίνονται βραδιές βιβλίου και ποίησης, αλλά τελικά δεν κατάφερε τίποτα από αυτά.
Το «Σίμπι Τζίμπις» όπως το ξέρουν όλοι, έγινε το σπίτι που «ανδρώθηκε» η πανκ και έκανε τα πρώτα της βήματα η μουσική new wave.

Η «Μέκκα» των πανκ

Τη δεκαετία του ‘60, το «Punk Rock» άρχισε να μπαίνει σιγά σιγά στο μουσικό χάρτη των ΗΠΑ.
Συγκροτήματα όπως οι «Sonics» έπαιζαν με διαφορετικό ήχο, σπάζοντας τους άγραφους μουσικούς κανόνες της εποχής.
Στα τέλη της δεκαετίας στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, εμφανίστηκαν οι «The Stooges»και οι «MC5», που έκαναν πιο χαρακτηριστικό τον ήχο της πανκ ροκ.
Οι στίχοι τους περιείχαν συχνά πολιτικά και αντισυστημικά μηνύματα.
Ο ήχος άρεσε στους νέους και πολλοί μουσικοί άρχισαν να πειραματίζονται στο συγκεκριμένο είδος, προσπαθώντας να δημιουργήσουν τον δικό τους ήχο.
Δυστυχώς όμως δεν υπήρχαν πολλές μουσικές σκηνές στις οποίες θα ήταν καλοδεχούμενοι να παρουσιάσουν την τέχνη τους.
Στη Νέα Υόρκη, μετά την κατάρρευση του Mercer Arts Center, δεν είχαν που να παίξουν βλέποντας τα όνειρά τους να χάνονται.

Μερικούς μήνες μετά το άνοιγμα του «CBGB», οι νεαροί μουσικοί του συγκροτήματος Television ζήτησαν από τον Κρίσταλ να δώσουν μια μικρή συναυλία στο χώρο.
Εξάλλου δεν θα ήταν το πρώτο live που θα έκανε.
Είχαν παίξει εκεί οι «πρόσφυγεςτου Mercer»όπωςοι Suicide, The Fast, Wayne County and the Magic Tramps.
Ο Κρίσταλ δέχθηκε υπό τον όρο ότι θα κατασκεύαζαν μόνοι τους τη σκηνή. Οι Television άφησαν τα όργανα και έπιασαν αμέσως τα εργαλεία.
Στην τρίτη συναυλία που έδωσαν τον Απρίλιο του 1974, ανάμεσα στο κοινό ήταν και η Patti Smith με τον κιθαρίστα Lenny Kaye από το Patti Smith Group.
Η φήμη του συγκροτήματος διαδόθηκε γρήγορα και το CBGB, έγινε η Μέκκα των νέων καλλιτεχνών της πάνκ.

Οι «Greasy Grapes» στη σκηνή του «CBGB»

Ο Κρίσταλ δεν ήταν φαν της συγκεκριμένης μουσικής.
Ο σκοπός του ήταν να ακούγονται άλλα είδη.
Δεν ήθελε όμως να πληρώνει πνευματικά δικαιώματα και γι΄ αυτό προτίμησε να κάνει live με καλλιτέχνες, που δεν προστατεύονταν ακόμη εμπορικά από την American Society of Composers, Authors and Publishers.
Έτσι, έβαλε κανόνες σε όποιον ήθελε να παρουσιάσει τη δουλειά του στο CBGB. Έπρεπε να φέρνουν μόνοι τους τον εξοπλισμό και να παίζουν μη εμπορικά κομμάτια.

Οι Ramones και οι άλλοι

Στις 16 Αυγούστου του 1974, μια μπάντα με μουσικούς που φορούσαν μαύρα δερμάτινα και έπαιζαν πολύ θορυβώδη μουσική, έκανε το ντεμπούτο του στο CBGB.

Οι «Ramones», ήταν ένα από τα πολλά συγκροτήματα που εμφανίστηκαν στο κλαμπ

Ήταν οι Ramones που δεν ήταν χίπις και έπαιζαν μια εντελώς νέα μουσική που άρεσε σε πολύ κόσμο.
Εκείνη τη χρονιά έπαιξαν στο κλαμπ 74 φορές. Πριν από αυτούς είχαν παίξει εκεί και οι Blondie με το αρχικό τους όνομα Angel & the Snake.
Επίσης οι The Stillettos με τη Deborah Harry, που άνοιγαν τις συναυλίες των Television.
Ακολούθησανοι Mink DeVille, Talking Heads, The Shirts, The Heartbreakers, The Fleshtones και το 1975 η Patti Smith, The B-52’s, Joan Jett & The Blackhearts.
Στις 20 και 21 Οκτωβρίου 1978 έκαναν εκεί την εμφάνισή τους οι Police. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας είχε γίνει το σπίτι της νέας μουσικής, που προκαλούσε με τον ήχο και τους στίχους.
Όλοι πλέον ήθελαν να παίξουν σε αυτό το κλαμπ. Αν τα κατάφερναν στο CBGB, τότε η επιτυχία ήταν σίγουρη.
Τις ημέρες που δεν είχε συναυλίες, το τζουκ μποξ του κλαμπ έπαιζε δισκάκια που είχαν γράψει οι καλλιτέχνες, που έκαναν τις ζωντανές εμφανίσεις, αλλά δεν τα είχαν κυκλοφορήσει ακόμη στο εμπόριο.
Για τους καλλιτέχνες ήταν το καταφύγιό τους.

Τη δεκαετία του 80, η σκηνή του κλαμπ έγινε το σύμβολο της underground hardcore punk μουσικής.
Κάθε Κυριακή ήταν «Τhrashday», δηλαδή ημέρα«ηχορρύπανσης» όπου από εκείπαρέλασαν οι: ReaganYouth, BadBrains, BeastieBoys, AgnosticFront, Murphy’sLaw, Cro-Mags, Leeway, Warzone, Gorilla Biscuits, Sick of It All, The Misfits, Sheer Terror.

Τη δεκαετία του ’90 μέσα και έξω από κλαμπ, γίνονταν βίαια επεισόδια μεταξύ του κόσμου και ο Κρίσταλ αποφάσισε να διακόψει για λίγο καιρό τις συναυλίες.
Όταν τα πνεύματα ηρέμησαν τα live άρχισαν και πάλι μέχρι το 2005. Τότε ο Κρίσταλ βρέθηκε να χρωστάει νοίκια ύψους 91 χιλιάδων δολαρίων και απέτυχε να του παραχωρηθεί ο χώρος ως ιστορικό σημείο συνάντησης νέων καλλιτεχνών.

Μια εβδομάδα πριν από το οριστικό κλείσιμο του θρυλικού κλαμπ, που στέγασε την αμερικανική πανκ μουσική, η Patti Smith έδωσε την τελευταία συναυλία στη σκηνή του CBGB, η οποία μεταδόθηκε ραδιοφωνικά.
Μαζί της έπαιξαν και τραγούδησαν ο μπασίστας Flea των Red Hot Chili Peppers, ο Richard Lloyd από τους Television. Όλοι μαζί τραγούδησαν το «Gloria» ως φόρο τιμής στους Ramones.

Οι τουαλέτες του κλαμπ

Το 2007 ο Χίλι Κρίσταλ πέθανε. Το CBGB πουλήθηκε. Το διάσημο κλαμπ με τις βρώμικες τουαλέτες και τους τοίχους με τα γκράφιτι και τις αφίσες, άλλαξε χρήση.
Εκεί όπου ξεπήδησαν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής, τώρα ο ελληνικής καταγωγής σχεδιαστής μόδας John Varvatos πουλάει ακριβά ρούχα για κομψές εμφανίσεις.

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Η συναρπαστική ιστορία του κλάμπ που έπαιξαν για πρώτη φορά οι «Doors» και οι «Guns N’ Roses». Ο ιδιοκτήτης του, για τρεις μέρες, νόμιζε ότι είχε δηλητηριάσει θανάσιμα την Τζάνις Τζόπλιν 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here