Η κίτρινη μαργαρίτα με τα κόκκινα γράμματα αποτελεί σήμα κατατεθέν για τα γλειφιτζούρια «Chupa Chups». Το διάσημο λογότυπο που κοσμεί τα ζαχαρωτά από το 1969, ήταν σχέδιο του πασίγνωστου σουρεαλιστή ζωγράφου Σαλβαδόρ Νταλί, όταν ο ιδρυτής της εταιρίας με τα γλειφιτζούρια φοβήθηκε ότι θα αποτύχει.

Τη δεκαετία του 1950, ο καταλανός Έρικ Μπέρνατ εργαζόταν στο μικρό εργοστάσιο παρασκευής ζαχαρωτών  «Γκράνχα Αστούριας».
Ο Μπέρνατ έβλεπε καθημερινά τα γλυκά που έφτιαχνε το εργοστάσιο και συνειδητοποίησε ότι κανένα από αυτά δεν ήταν βολικό για τα παιδιά, παρά το γεγονός ότι αυτά ήταν οι κύριοι καταναλωτές των ζαχαρωτών. Ήταν πολύ μεγάλα, έλιωναν γρήγορα, κολλούσαν στα χέρια των παιδιών και οι γονείς τους τα μάλωναν.
Το 1958 ανέλαβε το το εργοστάσιο και αποφάσισε να φτιάξει γλειφιτζούρια. Αρχικά σκέφτηκε να τα ονομάσει «γκολ» με τη λογική ότι τα στρογγυλά γλειφιτζούρια έμοιαζαν λίγο με την μπάλα ποδοσφαίρου και το στόμα με το ποδοσφαιρικό δίχτυ.
Η ιδέα άρεσε ιδιαίτερα στους καταναλωτές κι έτσι ο Μπέρναντ προσέλαβε έναν διαφημιστή.
Το νέο προϊόν είχε καλύτερο όνομα. «Chupa Chups» από το ισπανικό ρήμα «chupar» που σημαίνει γλείφω.
Ήταν η πρώτη φορά που ένα στρογγυλό γλειφιτζούρι κυκλοφορούσε στην ισπανική αγορά και η επιτυχία ήταν τεράστια.
Παράλληλα, ο Μπέρταν «έσπασε» την παράδοση που ήθελε τα γλειφιτζούρια να βρίσκονται  μέσα σε γυάλινα βάζα σε ψηλούς πάγκους.
Αντί αυτού, τα τοποθέτησε μπροστά από το ταμείο με αποτέλεσμα όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση στο οικονομικό γλυκό.

Το 1958 ο Έρικ Μπέρνατ λάνσαρε για πρώτη φορά στρογγυλά γλειφιτζούρια στην ισπανική αγορά

Το διάσημο λογότυπο του σουρεαλιστή ζωγράφου

Δέκα χρόνια μετά το λανσάρισμα των «Chupa Chups», ο Μπέρνατ φοβήθηκε ότι σταδιακά η εταιρία του θα παρακμάσει. Χρειαζόταν άμεσα μια αλλαγή και ένα καλό λογότυπο για τα γλειφιτζούρια του. Εκμυστηρεύτηκε τις ανησυχίες του στον καλό του φίλο και ζωγράφο Σαλβαδόρ Νταλί.
Ο σουρεαλιστής καλλιτέχνης αμέσως άρχισε να επεξεργάζεται ένα λογότυπο για τα γλειφιτζούρια.
Από το 1969 το περιτύλιγμα των «Chupa Chups» είχε μια κίτρινη μαργαρίτα με τα κόκκινα γράμματα της εταιρείας μέσα στο λουλούδι.
Μάλιστα, ο καλλιτέχνης απαίτησε το σχέδιο να βρίσκεται στη μέση του περιτυλίγματος και όχι στο πλάι έτσι ώστε να φαίνεται απ΄ όποια οπτική θα μπορούσε να το δει ο καταναλωτής.
Το προϊόν προωθήθηκε με το συγκεκριμένο περιτύλιγμα και το σλόγκαν: «Είναι στρογγυλό και διαρκεί πολύ. Chupa Chups».
Από τότε, ελάχιστες αλλαγές έχουν γίνει στο αρχικό λογότυπο και η εταιρία έχει πουλήσει περισσότερα από 4  δισεκατομμύρια γλειφιτζούρια παγκοσμίως.

Τα λογότυπα των γλειφιτζουριών «Chupa Chups» από το 1958 μέχρι σήμερα

Η «αμόλυντη, κατάφορη και μυστικιστική αγάπη για τα χρήματα» του Νταλί

Τα «Chupa Chups» ήταν μια ακόμη ευκαιρία να πλουτίσει ο καλλιτέχνης. Ο Σαλβαδόρ Νταλί είχε κατηγορηθεί από πολλούς ότι ήταν άπληστος και πως οι περισσότερες δημιουργίες του αποσκοπούσαν μόνο στα χρήματα.
Ο ποιητής Αντρέ Μπρετόν μάλιστα τον αποκαλούσε «Avida Dollars», αναγραμματισμός του ονόματος του ζωγράφου που σήμαινε «πρόθυμος για λεφτά».
Ο συγγραφέας Στάνλεϊ Μίισλερ ανέφερε πως ο Νταλί πάντα είχε «μια αμόλυντη, κατάφορη και μυστικιστική αγάπη για τα χρήματα».
Γι αυτόν το λόγο ο ζωγράφος σχεδίαζε παράλληλα κοσμήματα, ρούχα και έπιπλα, ενώ το 1967 είχε εμφανιστεί και σε τηλεοπτική διαφήμιση.

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Πώς τραβήχτηκε η σουρεαλιστική φωτογραφία του Νταλί την εποχή που δεν υπήρχε photoshop. Χρειάστηκαν 28 προσπάθειες και τρεις γάτες που πετούσαν στον αέρα… 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here