Η αμερικανική εταιρεία Λόκχιντ κατά τη διάρκεια του πολέμου της Κορέας σχεδίασε το καταδιωκτικό αεροσκάφος F-104 Σταρφάιτερ. Ένα από αυτά απεικονίζεται στη φωτογραφία από το αρχείο του Δ. Κακίτση.

Συγκεκριμένα ήταν ένα από τα μοντέλα που εφοδίασαν τις πολεμικές αεροπορίες χωρών όπως η Νορβηγία, η Δανία, η Ισπανία, η Τουρκία και η Ελλάδα.

Η παραλαβή και η εκπαίδευση

Τον Δεκέμβριο του 1962 στάλθηκαν στην Αμερική 63 τεχνικοί αξιωματικοί και υπαξιωματικοί για να εκπαιδευτούν στα νέα αεροσκάφη που θα παραλάμβανε η Ελλάδα. Λίγους μήνες αργότερα στάλθηκαν και τέσσερις επισμηναγοί για να εκπαιδευτούν ως εκπαιδευτές. Αυτοί ήταν οι Παναγιώτης Αναγνώστου, Πέτρος Μαρίνος, Χρήστος Ευσταθίου και Εμμανουήλ Παπαδημητρόπουλος.

Οι «αστρομαχητές», όπως τα έλεγαν, παραλήφθηκαν σε δύο παρτίδες το 1963 και το 1964.
Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη τον Σεπτέμβρη του 1963 και απεικονίζει τη μεταφορά ενός F- 104 G από τη Λεωφόρο Ποσειδώνος στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων. Αριστερά διακρίνεται η βίλα Συγγρού που σώζεται μέχρι σήμερα ως μουσείο Ιστορίας της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η διαδικασία είχε ως εξής: Το αεροπλανοφόρο USNS Croatan τα ξεφόρτωνε σε μαούνες που τις οδηγούσαν ρυμουλκά και τα έφερναν στο μικρό λιμανάκι  του Δέλτα Φαλήρου. Με ελκυστήρες τα μετέφεραν δίπλα στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων. Εκεί αφού τους αφαιρούσαν την προστατευτική επικάλυψη τα έστελναν οδικώς, στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και από εκεί στην Τανάγρα.
Η πρώτη δημόσια εμφάνιση ελληνικού «Αστρομαχητή» έγινε στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου 1964. Ήταν το ΤF-104G που έκανε διελεύσεις πάνω από τον άξονα Σύνταγμα-Ομόνοια

Τα δυστυχήματα των Αστρομαχητών

Σχεδόν ένα μήνα αργότερα, στις 18 Απριλίου το αεροσκάφος που είχε κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην Αθήνα έπεσε κοντά στην Οινόη. Από το δυστύχημα σκοτώθηκαν οι δύο χειριστές του, οι Επισμηναγοί Παναγιώτης Αναγνώστου και Πέτρος Μαρίνος.

Αριστερά: Παναγιώτης Αναγνώστου Δεξιά : Μαρίνος Πέτρος

Έτσι έμειναν μόνο δύο εκπαιδευτές. Το Δεκέμβριο του 1964 το αεροπλανοφόρο Croatan έφερε άλλο ένα φορτίο F-104G. Στις 19 Ιουνίου 1965 σκοτώθηκε στην Τανάγρα ο Υποσμηναγός Στυλιανός Νικολάου της Το αεροπλάνο του ήταν το 63-12726/FG-726.

Αριστερά:Ευσταθίου Χρήστος  Δεξιά: Στυλιανός Νικολάου

Έναν περίπου μήνα αργότερα, στις 15 Ιουλίου σημειώθηκε άλλο ένα δυστύχημα. Ο Αντισμήναρχος Χρήστος Ευσταθίου έχασε τη ζωή του ενώ βρισκόταν στην τελική φάση της προσέγγισης, με το 63-12704/FG-704, στην Τανάγρα.

Τον Δεκέμβριο του ’65 σημειώθηκε άλλη μία πτώση F-104G, ήταν το 63-12304/FG-304. Μέσα σε 19 μήνες με ένα νέο τύπο αεροπλάνου καταγράφηκαν τέσσερα δυστυχήματα, τα τρία θανατηφόρα, με τέσσερις νεκρούς, μέσα σε δεκαεννέα μήνες.

Στη γερμανική Αεροπορία το πρώτο αεροσκάφος έπεσε στις 25 Ιανουαρίου 1962 και ο χειριστής του Λουτς Τιρκόβσκι σκοτώθηκε.
Στη Γερμανία τα F-104 Σταρφάιτερ έμειναν γνωστά ως ιπτάμενα φέρετρα καθώς σε διάστημα σχεδόν 23 χρόνων σε περίοδο ειρήνης σκοτώθηκαν 116 πιλότοι.

Η αρχική φωτογραφία αντλήθηκε από την ομάδα Παλαιό Φάληρο Καλαμάκι Αναμνήσεις
Οι φωτογραφίες των πιλότων αντλήθηκαν από τη σελίδα του Πανελλήνιου Σύλλογου Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων

Διαβάστε επίσης στη «ΜτΧ»: Νίκος Σιαλμάς. Ο πρώτος πιλότος που σκοτώθηκε σε αερομαχία με Τούρκους. Τους αναχαίτισε με παράτολμο ελιγμό. Το μόνο που βρέθηκε ήταν η κάσκα του 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here