Η ζυγαριά που “αποφάσιζε”, αν οι γυναίκες ήταν μάγισσες. Χάρις σ’ αυτή σώθηκαν χιλιάδες γυναίκες κατά τον 16ο και 17ο αιώνα

Η ζυγαριά που “αποφάσιζε”, αν οι γυναίκες ήταν μάγισσες. Χάρις σ’ αυτή σώθηκαν χιλιάδες γυναίκες κατά τον 16ο και 17ο αιώνα

Το Άουντβατερ (Oudewater) είναι μία μικρή ολλανδική πόλη μεταξύ Ουτρέχτης και Ρότερνταμ. Είναι διάσημο για μία μεγάλη ζυγαριά που υπάρχει σ’ ένα δημόσιο κτίριο στο κέντρο του. Στα παλαιότερα χρόνια εκεί ζυγίζονταν κυρίως γυναίκες -και λίγοι άνδρες- προκειμένου να “διαπιστωθεί” αν ήταν ή όχι μάγισσες. Στους περίπου δύο αιώνες που η ζυγαριά του Άουντβατερ έπαιξε αυτό τον ρόλο (16-17ος αιώνας), ποτέ δεν έδειξε ότι κάποια γυναίκα ήταν μάγισσα. Με τον τρόπο αυτό έσωσε τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων που κινδύνεψαν να έχουν ένα φριχτό θάνατο εξαιτίας των παράλογων πεποιθήσεων μιας σκοτεινής εποχής

του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού

Κυνήγι μαγισσών

Τον 16ο και 17ο αιώνα χιλιάδες γυναίκες κάηκαν στην Ευρώπη επειδή κατηγορήθηκαν ότι ήταν μάγισσες. Συνήθως υποβάλλονταν πρώτα σε φριχτά βασανιστήρια προκειμένου να ομολογήσουν ότι η κατηγορία ήταν αληθινή. Όμως, υπήρχαν και άλλοι τρόποι για να διαπιστωθεί ότι μία γυναίκα ήταν τάχα μία μάγισσα. Αυτό είχε να κάνει με το βάρος της. Υπήρχε η γενική εντύπωση ότι μία μάγισσα επέπλεε στο νερό.

Για το λόγο αυτό πετούσαν μια κατηγορούμενη για μαγεία σε λίμνη ή ποτάμι. Αν πήγαινε στον πάτο και πνιγόταν, χαρακτηριζόταν ως αθώα και έκλεινε η υπόθεση. Αν όμως επέπλεε, σήμαινε ότι ήταν μάγισσα. Τότε την έβγαζαν από το νερό και την έκαιγαν.

Γυναίκα που κατηγορήθηκε ως μάγισσα καίγεται στην πυρά. Σκίτσο σε αγγλικό βιβλίο του 19ου αιώνα. Πηγή: Wikimediamtx Commons

Όμως, στα τέλη του 16ου αιώνα το πανεπιστήμιο του Λέιντεν δημοσίευσε «έρευνα» που έδειχνε ότι και οι αθώες γυναίκες μπορούσαν να επιπλέουν. Έτσι, η μέθοδος αυτή “διακρίβωσης μαγισσών” θεωρήθηκε μη αξιόπιστη και καταργήθηκε σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες.

“Ζυγίζοντας τις μάγισσες”

Μία άλλη μέθοδος ήταν να ζυγίζουν σε μεγάλες ζυγαριές τις γυναίκες που ήταν ύποπτες για μαγεία. Σύμφωνα με τα πιστεύω εκείνης της εποχής, οι μάγισσες δεν είχαν ψυχή. Έτσι το βάρος τους θα ήταν εμφανώς μικρότερο σε σχέση με τη μάζα τους σώματός τους.

Αυτός ήταν και ο λόγος γιατί πολλοί ευρωπαίοι πίστευαν ότι οι μάγισσες μπορούσαν να πετούν με σκουπόξυλα.

Πίνακας του 1880 που αναπαριστά τη δοκιμασία του ζυγίσματος, κατά τον 17ο αιώνα, μίας γυναίκας σε δημόσιες ζυγαριές, για να διαπιστωθεί αν ήταν μάγισσα. Πηγή: Wikipedia

Έτσι, οι γυναίκες που κατηγορούνταν ως μάγισσες ζυγίζονταν σε μεγάλες δημόσιες ζυγαριές. Εκεί ζυγιζόταν η αγροτική παραγωγή για να παραδοθεί μέρος της στον τοπικό άρχοντα. Αυτές οι ζυγαριές ήταν συνήθως πειραγμένες προκειμένου αυτός να κερδίζει περισσότερα από τους χωρικούς. Επιπλέον, ακόμη και αν αυτό δεν συνέβαινε, οι ζυγαριές πειράζονταν απ’ αυτούς που ήθελαν η συγκεκριμένη γυναίκα να καταδικαστεί ως μάγισσα.

Το αποτέλεσμα ήταν να φαίνεται ότι η γυναίκα ήταν πολύ πιο ελαφριά απ’ ότι ήταν στην πραγματικότητα. Η κατάληξή της; Στην πυρά!

H ζυγαριά του Άουντβατερ

Στο Άουντβατερ υπήρχε μία μεγάλη δημόσια ζυγαριά από το 1482. Εκεί ζυγίζονταν τα σιτηρά που παράγονταν τοπικά. Όπως και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, από τον 16ο αιώνα και μετά, εκεί ζυγίζονταν επίσης και όσοι ήταν ύποπτοι για μαγεία. Όμως, το ενδιαφέρον ήταν ότι όλες οι γυναίκες που ζυγίστηκαν στο Άουντβατερ αποδείχτηκε ότι είχαν κανονικό βάρος σε σχέση με τη μάζα του σώματός τους. Αυτές έπαιρναν ένα πιστοποιητικό από τις τοπικές αρχές ότι δεν ήταν μάγισσες.

Στη φωτογραφία, επισκέπτρια στο Oudewater στέκει πάνω στη μεγάλη ζυγαριά όπου παλιότερα ζυγίζονταν ύποπτοι για μαγεία. Πηγή: www.dominiquetravels.com

Το αποτέλεσμα ήταν ότι τον 16ο και 17ου αιώνα, όταν υπήρξε το αποκορύφωμα στο κυνήγι των μαγισσών, πολλές γυναίκες απ’ όλη την Ευρώπη που είχαν κατηγορηθεί για μαγεία ζητούσαν να ζυγιστούν στο Άουντβατερ. Όσες ήταν τυχερές και τις άφηναν να πάνε μέχρι εκεί, γυρνούσαν πίσω στις πατρίδες τους με τη βεβαίωση ότι δεν ήταν μάγισσες. Το έγγραφο αυτό είχε ισχύ για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, και κυριολεκτικά τις έσωζε από ένα οδυνηρό θάνατο.

Σύντομα χιλιάδες άνθρωποι κατέκλυσαν τη μικρή ολλανδική πόλη. Οι περισσότεροι δεν είχαν κατηγορηθεί για μαγεία. Ωστόσο, προκειμένου να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, ζυγίζονταν και έπαιρναν τη βεβαίωση για την περίπτωση που κατηγορούνταν για μαγεία.

Στα τέλη του 17ου αιώνα έπαψαν στη δυτική Ευρώπη οι διώξεις για μαγεία. Έτσι, η δημόσια ζυγαριά στο Άουντβατερ χρησιμοποιούνταν και πάλι αποκλειστικά και μόνο για το ζύγισμα αγροτικών προϊόντων.

Μουσείο “Μαγισσών”

Πιστοποιητικό που δίνεται στους επισκέπτες του μουσείου μετά το ζύγισσμά τους και βεβαιώνει ότι δεν είναι μάγοι/μάγισσες. Πηγή: certificaat-heksenwaag-heksenweging-schaduw-oudewater

Τα τελευταία χρόνια, το κτίριο με τη δημόσια ζυγαριά στο κέντρο της πόλης έχει γίνει μουσείο. Στην αυθεντική ζυγαριά του 1487, όπου ζυγίζονταν οι ύποπτες μάγισσες, σήμερα μπορούν να ζυγιστούν οι επισκέπτες του μουσείου. Μετά τη διαδικασία, παραλαμβάνουν ένα επίσημο πιστοποιητικό που το συμπληρώνουν με τα στοιχεία τους. Σε αυτό δηλώνεται ότι ζυγίσθηκαν στο Άουντβατερ και βρέθηκαν να μην διαθέτουν μαγικές ικανότητες!

Δείτε εδώ, μια κλασική σκηνή από την τανία των Μόντι Πάιθον “Το αδελφάτο των Ιπποτών της Ελεεινής Τραπέζης” του 1976, όπου σατιρίζεται η δοκιμασία του “ζυγίσματος” μιας “μάγισσας”.

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ταραγμένη σχέση με τον πατέρα του, η ερωτική απογοήτευση με την κουνιάδα του. Γιατί άφησε ημιτελές το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ταραγμένη σχέση με τον πατέρα του, η ερωτική απογοήτευση με την κουνιάδα του. Γιατί άφησε ημιτελές το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ

“Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;” Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ λογοτεχνίας, σατίριζε μέσα από τον “Ρωμηό” του πολιτικούς και τραπεζίτες

“Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;” Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ λογοτεχνίας, σατίριζε μέσα από τον “Ρωμηό” του πολιτικούς και τραπεζίτες

«Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο  δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

«Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

Το φιλμ ντοκουμέντο που τράβηξε ο Φίνος με την “αποκαθήλωση” της σβάστικας από την Ακρόπολη. Οι καταστροφές που έκαναν οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα (βίντεο)

Το φιλμ ντοκουμέντο που τράβηξε ο Φίνος με την “αποκαθήλωση” της σβάστικας από την Ακρόπολη. Οι καταστροφές που έκαναν οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα (βίντεο)

“Τους μπεκρήδες και αν δικάσουνε, άδικα θα τους κρεμάσουνε”. Ορέστης Μακρής, ο τενόρος που έκανε καριέρα σε ρόλο μεθύστακα, αν και δεν έπινε γουλιά. Γιατί ο Φίνος τον αποκάλεσε “κάφρο”

“Τους μπεκρήδες και αν δικάσουνε, άδικα θα τους κρεμάσουνε”. Ορέστης Μακρής, ο τενόρος που έκανε καριέρα σε ρόλο μεθύστακα, αν και δεν έπινε γουλιά. Γιατί ο Φίνος τον αποκάλεσε “κάφρο”

close menu