«Έχετε ποτέ ονειρευτεί να επισκεφθείτε την εκπληκτική Ελλάδα;» Το ερώτημα απευθύνουν οι «Los Angeles Times» τους αναγνώστες τους. «Αν ναι, σας συνιστώ το καλύτερο κομμάτι της, τη Μελίνα Μερκούρη».

Το περιοδικό Life συνεχίζει στον ίδιο τόνο: «Μια χαρωπή ταινία, το Ποτέ την Κυριακή, με μουσική που σε στοιχειώνει και πρωταγωνίστρια ένα αγαπητό κορίτσι που ονομάζεται Μερκούρη, πέτυχε τόσα για τον ελληνικό τουρισμό όσα μόνο η Ακρόπολη έχει καταφέρει μέχρι σήμερα». Το κείμενο αναφέρεται στη Μελίνα Μερκούρη, η οποία φωτογραφίζεται στο Ηρώδειο για τις ανάγκες του δημοσιεύματος. «Η ταινία μετέτρεψε τη Μελίνα, η οποία είναι σταρ εδώ και πολύ καιρό στη χώρα της, σε διεθνές σύμβολο χαράς της ζωής».

Το 1963 η Μελίνα ήταν υποψήφια στις Χρυσές Σφαίρες για την ερμηνεία στη Φαίδρα, καθώς και για το βραβείο ερμηνείας της στα βρετανικά βραβεία BAFTA. Η ταινία ήταν επίσης υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας στα BAFTA και η Ντένη Βλαχιώτη για το Όσκαρ ενδυματολογίας. Την ίδια χρονιά η Μελίνα συμμετείχε στην αμερικανική αντιπολεμική ταινία «Οι νικητές». Ήταν η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του διάσημου παραγωγού και σεναριογράφου Καρλ Φόρμαν, ο οποίος έχει κάνει τα σενάρια των ταινιών: «Η γέφυρα του ποταμού Κβάι», «Το τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές» και «Τα κανόνια του Ναβαρόνε». Ο Καρλ Φόρμαν ήταν ένας πανίσχυρος μέτοχος των κινηματογραφικών στούντιο Fox. Για την πρώτη του ταινία είχε συγκεντρώσει τους πιο επιφανείς της νέας γενιάς των σταρ, όπως ο Τζορτζ Πέππαρντ, η Ρόμυ Σνάιντερ, ο Τζορτζ Χάμιλτον, ο Άλμπερτ Φίνευ, η Ζαν Μορό, ο Ιλάι Ουάλλας και ο Πίτερ Φόντα.

Η Μελίνα δήλωσε ότι έχει κάνει την ταινία μόνο «για χάρη του Καρλ». Ο σκηνοθέτης από την πλευρά του, θεώρησε ότι η Μελίνα δεν ήταν πολύ ευχαριστημένη με τα γυρίσματα, ίσως επειδή η παρουσία των άλλων σταρ δεν της επέτρεπε να έχει αποκλειστική σχέση μαζί του: «Μου πήρε λίγο καιρό να προσαρμοστώ στο ελληνικό ταμπεραμέντο της», είχε πει ο Φόρμαν. «Στο πλατό η Μελίνα μου έλεγε: «Γιατί δεν μου βάζεις τις φωνές; Ο Τζούλυ πάντα το κάνει». Και της απαντούσα: «Μην ανησυχείς θα γίνει και αυτό». Την ημέρα που το έκανα ξέσπασε σε κλάματα».

Στην ταινία η Μελίνα έπαιξε με τον Τζόρτζ Πέπαρντ, το αγαπημένο παιδί της Αμερικής, που μόλις είχε πρωταγωνιστήσει στο πολύ επιτυχημένο «Πρόγευμα στο Τίφανυς» δίπλα στην Όντρευ Χέμπορν. Η πιπεράτη ερωτική σκηνή με τον Πέπαρντ γυμνό στο μπάνιο προκαλεί: «Αλλαγή ρόλων σε σκηνή μπανιέρας», αναφέρει άρθρο της εποχής. «Η Μελίνα Μερκούρη δεν πίστευε στα μάτια της στη Ρώμη όταν βρέθηκε να γυρίζει μια σκηνή με τον Τζορτζ Πέπαρντ μέσα στη μπανιέρα (αντί για την ίδια).»

Ο Πέπαρντ χαρακτήρισε τη Μελίνα γενναιόδωρη ηθοποιό, με καταπληκτικό χιούμορ και ιδιαίτερη θηλυκότητα. «Πολλές ηθοποιοί», είπε σε συνέντευξη του, «εύθραυστες υπάρξεις με δαντελίτσες, όταν τις κοιτάξεις στα μάτια είναι τόσο θηλυκές όσο ένας οικοδόμος. Όταν κοιτάς στα μάτια τη Μελίνα, βλέπεις μια ολοκληρωμένη γυναίκα». «Η Μελίνα μιλάει πέντε γλώσσες. Η πέμπτη είναι το βλέμμα της. Μπορεί να εκφράσει με αυτό τρία τέσσερα διαφορετικά πράγματα χωρίς να αλλάξει έκφραση στο πρόσωπο της ή να μιλήσει. Όπου κι αν πάει, οι άνδρες μαζεύονται γύρω της μαγνητισμένοι».

Η πρεμιέρα της ταινίας έγινε τον Νοέμβριο στο Λονδίνο. Όπως συμβαίνει συνήθως με ταινίες στις οποίες συμμετέχουν πολλοί γνωστοί ηθοποιοί και πρέπει να ικανοποιηθούν πολλές ματαιοδοξίες, οι κριτικές ήταν χλιαρές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, χλιαρές ήταν και οι εισπράξεις. Η Μελίνα με το τέλος των γυρισμάτων, της ταινίας «Οι νικητές», αρρώστησε, πιθανώς από φυματίωση και έμεινε πέντε μήνες στο κρεβάτι. Η ασθένεια της την υποχρέωσε να αρνηθεί ταινίες όπως «Η νύχτα της Ιγκουάνας» του Χιούστον, η οποία τελικά θα γυριστεί με την Άβα Γκάρντνερ. Η νύχτα της Ιγκουάνας είναι η δεύτερη ταινία μετά τις 55 ημέρες στο Πεκίνο όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει τελικά η Άβα Γκάρντνερ, αφού έχουν προηγηθεί συζητήσεις με τη Μελίνα Μερκούρη. Η σύμπτωση αυτή είναι ίσως ενδεικτική του πως έβλεπαν τη Μελίνα οι παραγωγοί του Χόλλυγουντ. Και οι δύο ρόλοι αφορούν μοιραίες και επιθετικά αισθησιακές ώριμες ηρωίδες με αντισυμβατική συμπεριφορά.

Οι προβολές της ταινίας «Οι νικητές» άρχισαν τον Φεβρουάριο του 1964 στην Αθήνα. Η πρεμιέρα γίνεται με μεγάλη επισημότητα παρουσία του σκηνοθέτη Καρλ Φόρμαν και του συμπρωταγωνιστή της Μελίνας, Τζορτζ Πέπαρντ. Την ίδια περίοδο η Μελίνα Μερκούρη είχε ξεκινήσει γυρίσματα για την ταινία Τοπ Καπί. Για να αντεπεξέλθει στις αυξανόμενες υποχρεώσεις, η Μελίνα άρχισε να συνεργάζεται με τη Μάργκαρετ Γκάρντνερ, ηγετική μορφή στον τομέα των δημοσίων σχέσεων της χρυσής εποχής του Χόλυγουντ και συνεργάτιδα των ηθοποιών όπως η Όντρευ Χέμπορν, ο Κάρυ Γκραντ, ο Κερκ Ντάγκλας, η Σίρλευ ΜακΛέιν και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ.

Πηγή: Μελίνα, Μια σταρ στην Αμερική, του Γιώργου Αρχιμανδρίτη και Σπύρου Αρσένη, εκδόσεις Πατάκη

Διαβάστε ακόμη στη «ΜτΧ»: Όταν η Ρένα Βλαχοπούλου αντικατέστησε την Μελίνα Μερκούρη στο «Τρίτο Στεφάνι» του Ταχτσή. Είχαν πιαστεί στα χέρια γιατί την είχε αποκαλέσει Μερκουράδα και εκείνη της απάντησε «ποιον είπες έτσι μωρή χουντιάρα» (φωτο και βίντεο)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here