Ο Γουλιέλμος Βιλλεαρδουίνος, οι Καντακουζηνοί και οι Παλαιολόγοι, με τελευταίο τον Κωνσταντίνο, που έμελλε να γίνει αυτοκράτορας του Βυζαντίου και να ζήσει και να πεθάνει στις τελευταίες στιγμές του στην Άλωση της Πόλης. Ιδρυτές και δεσπότες του Μυστρά. 

Ο ήχος από τα πόδια των αλόγων τους πάνω στις στέρεες πέτρες, ακόμη ακούγεται στην Καστροπολιτεία της Πελοποννήσου, όπου το Δεσποτάτο του Μυστρά, μια ημιαυτόνομη ηγεμονία είχε την δική της πορεία από το 1262 ως το 1460, όταν την κατέλαβαν οι Οθωμανοί.

Η αναστήλωση κτισμάτων του σήμερα είναι υποδειγματική. Αλλά ένα βήμα παραπέρα κάνει τώρα το υπουργείο Πολιτισμού προγραμματίζοντας την ανάδειξη του Μυστρά με έναν εντελώς νέο για τα ελληνικά δεδομένα τρόπο, που θα παρέχει στον επισκέπτη μια ξεχωριστή εμπειρία με την παρουσίαση της ζωής στο παλάτι, μέσα από τη χρήση νέων τεχνολογιών.

Ο Γουλιέλμος Βιλλεαρδουίνος, οι Καντακουζηνοί και οι Παλαιολόγοι, με τελευταίο τον Κωνσταντίνο, που έμελλε να γίνει αυτοκράτορας του Βυζαντίου και να ζήσει και να πεθάνει στις τελευταίες στιγμές του στην Άλωση της Πόλης. Ιδρυτές και δεσπότες του Μυστρά. Φωτο : ΥΠ.Πολιτισμού

Η βυζαντινή καθημερινότητα, από τη ζωή των αυτοκρατόρων και τη σχέση τους με τους δεσπότες ως την αμφίεση και τη διατροφή των ανθρώπων εκείνης της εποχής περιλαμβάνονται σ΄αυτό το πρόγραμμα, που φιλοδοξεί να προσφέρει στον επισκέπτη τη γνώση για όλες τις εκφάνσεις της τελευταίας βυζαντινής περιόδου.

«Σκοπός του προγράμματος ανάδειξης του Μυστρά είναι, να αισθάνεται ο επισκέπτης ότι συμμετέχει, ότι βιώνει ο ίδιος την εμπειρία μιας μέρας, μιας τελετής, όπως εκτυλισσόταν στον χρόνο λειτουργίας του ανακτόρου», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη.

Προσθέτοντας πως ο Μυστράς, που είναι μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO θα μεταφέρει, με επίκεντρο την αίθουσα του θρόνου στο Παλάτι των Δεσποτών, τη βυζαντινή καθημερινότητα και την ατμόσφαιρα της αυλής με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο από τις συμβατικές εκθέσεις, που έχουμε συνηθίσει έως τώρα.

«Σκοπός του προγράμματος ανάδειξης του Μυστρά είναι, να αισθάνεται ο επισκέπτης ότι συμμετέχει, ότι βιώνει ο ίδιος την εμπειρία μιας μέρας, μιας τελετής, όπως εκτυλισσόταν στον χρόνο λειτουργίας του ανακτόρου», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη.

«Είναι το αποτύπωμα και το όραμα των δεσποτών, των μελών των αυτοκρατορικών οίκων των Καντακουζηνών και των Παλαιολόγων, που το οικοδόμησαν ως σύμβολο της ηγεμονικής παρουσίας τους και της αυτοκρατορικής ιδέας» καταλήγει η υπουργός.

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Που βρίσκεται ο άγνωστος Μυστράς του Αιγαίου που έσφυζε από ζωή πριν από 13 αιώνες. Με ποιο τέχνασμα ο σταυροφόρος Σανούδος εκδίωξε από εκεί τους Γενοβέζους πειρατές 
Η χρηματοδότηση του έργου «Ανάδειξη- Εκθεσιακή Περιήγηση στο Παλάτι των Δεσποτών στον Αρχαιολογικό χώρο Μυστρά» προέρχεται από το ΠΕΠ Πελοποννήσου 2014-2020 με προϋπολογισμό 1.350.000 ευρώ και διαρθρώνεται σε τρία μέρη
Το Παλάτι των Δεσποτών, είναι ένας από τους χώρους, με τους οποίους το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού πρόκειται να εγκαινιάσει αυτήν την νέα αντίληψη εκθεσιακής εμπειρίας για τον επισκέπτη.
Να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση του έργου «Ανάδειξη- Εκθεσιακή Περιήγηση στο Παλάτι των Δεσποτών στον Αρχαιολογικό χώρο Μυστρά» προέρχεται από το ΠΕΠ Πελοποννήσου 2014-2020 με προϋπολογισμό 1.350.000 ευρώ και διαρθρώνεται σε τρία μέρη:
  • Την λειτουργική ολοκλήρωση του συγκροτήματος του Παλατιού (οικοδομικές εργασίες, φωτισμός, διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου),
  • Την εξασφάλιση προσβασιμότητας και τη δημιουργία υποδομών εξυπηρέτησης κοινού (κατασκευή χώρων υγιεινής, διαμόρφωση διαδρομών πρόσβασης γενικού κοινού και ΑμεΑ) και τέλος
  • Το εκθεσιακό πρόγραμμα της εμπειρίας των επισκεπτών στο Παλάτι των Δεσποτών.

Η αναστήλωση κτισμάτων του σήμερα είναι υποδειγματική

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος εξάλλου, η νέα έκθεση θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει το 2023, σύμφωνα με τους κανόνες του ΕΣΠΑ και την σχετική συνεννόηση της κυρίας Μενδώνη με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα.
Με πληροφορίες και φωτογραφίες από του Υπ. Πολιτισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here