«Ντύνει, στολίζει, νοικοκυρεύει». Αυτό ήταν το σλόγκαν της Πειραϊκής – Πατραϊκής, της μεγαλύτερης βιομηχανίας κλωστοϋφαντουργικής, βάμβακος και ετοίμων ενδυμάτων της Ελλάδος. 

Ξεκίνησε ως μια εταιρία στην Πάτρα που πουλούσε κάλτσες και έβαφε νήματα. Σιγά σιγά όμως εξελίχθηκε σε μια επιχείρηση-κολοσσό της ελληνικής βιομηχανίας που έντυσε με τα υφάσματά της όλη την Ελλάδα, αλλά και πολλές χώρες του εξωτερικού. Στην περίοδο ακμής της είχε φτάσει να παράγει 25 εκατομμύρια μέτρα υφάσματος ετησίως.

Η ιστορία της ξεκίνησε το 1919 στην Πάτρα, όταν άνοιξε η «Πατραϊκή Εμποροβιομηχανική Εταιρεία» από τους Χριστόφορο Κατσάμπα και Στράτο Σταμούλη. Οι δυο επιχειρηματίες εκτός από συνέταιροι, ενώθηκαν και με τους δεσμούς της οικογένειας, καθώς μερικά χρόνια αργότερα τα παιδιά τους παντρεύτηκαν.
Η Πατραϊκή μετεξελίχθηκε στην πρώτη Ανώνυμη Εταιρία της Πάτρας, ενώ ήταν η πρώτη βιομηχανία που αντικατέστησε τις ατμοκίνητες μηχανή με ντιζελοκίνητες από τη Γερμανία. Τα επόμενα χρόνια η εταιρία συνέχισε να εξοπλίζεται με μηχανήματα από τη Γερμανία, αλλά και με προσωπικό από άλλες κλωστοϋφαντουργικές βιομηχανίες του Πειραιά.

Το εργοστάσιο χθες και σήμερα

Όμως, σύντομα τα μεγάλα «ανοίγματα» της εταιρίας την οδήγησαν στη συγχώνευση με την θυγατρική εταιρία της Πειραϊκής, ώστε να γλιτώσει τη χρεωκοπία.

Η συμβολή της στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν καθοριστική, καθώς εφοδίαζε τους Έλληνες στρατιώτες με κουβέρτες και ρούχα για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις κακουχίες του πολέμου. Ο πόλεμος εξάντλησε τις πρώτες ύλες της. Ωστόσο, κατάφερε σύντομα να σταθεί στα «πόδια» της. Ένα χρόνο μετά τον Εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα, ίδρυσε στο Μεγάλο Πεύκο ένα μεγάλο σύγχρονο εργοστάσιο. Ήταν το πρώτο που χτίστηκε στην Ελλάδα μετά τους πολέμους.
Οι συγκεκριμένες εργοστασιακές εγκαταστάσεις έγιναν γνωστές σε όλη την Ελλάδα. Και όχι μόνο για τα προϊόντα που παρήγαγε. Το 1966 το εργοστάσιο χρησιμοποιήθηκε ως σκηνικό για την ταινία «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια», με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και τον Λάμπρο Κωνσταντάρα. Η ταινία αποτύπωνε το πολιτικό κλίμα της εποχής και τις εργατικές κινητοποιήσεις.

Δείτε το βίντεο του Up Drones με πλάνα από το εγκαταλελειμμένο κτίριο της Πειραϊκή- Πατραϊκής, αλλά και σκηνές από τη θρυλική ταινία:

Η δεκαετία του ΄60 ήταν η καλύτερη περίοδος για τη βιομηχανία. Όπως έγραφε σε διαφημίσεις της, η εταιρία το 1962 απασχολούσε 3.775 εργατοϋπαλλήλους. Και συμπλήρωνε: «είναι η μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία βάμβακος, τελείως εκσυγχρονισμένη και έτοιμη καθ’ όλο να ανταποκριθεί στις μεγάλες απαιτήσεις της Κοινής Ευρωπαϊκής Αγοράς. Από το 1953 εξάγει συνέχεια προϊόντα της. Είναι η ελληνική βιομηχανία που κάθε χρόνο μοιράζει μέρισμα στους μετόχους της. Τα κέρδη της είναι κάθε χρόνο και περισσότερα». Παρήγαγε σεντόνια, βαμβακερά και κοτλέ υφάσματα και έτοιμα ενδύματα.

 

   Τα πανιά αυτού του καραβιού, η τέντα αυτού του ρετιρέ, αυτό το στρώμα, αυτό το κάλυμμα, αυτές οι κουρτίνες, αυτά τα σεντόνια και μαξιλαροθήκες, αυτή η τέντα του φορτηγού…και άλλα πολλά, ων ουκ έστιν αριθμός, κατασκευάζονται από ύφασμα Πειραϊκής-Πατραϊκής

Το 1962 το αμερικανικό περιοδικό «Time» χαρακτήριζε το εργοστάσιο «πρότυπο» για κάθε ελληνική βιομηχανία. Δημοσίευμα της εφημερίδας Το Βήμα στις 22 Ιουλίου 1966 έγραφε ότι η Πειραϊκή-Πατραϊκή απένειμε μετάλλια στους «συμπληρώσαντος 25ετή ευδόκιμον υπηρεσίαν συνεργάτας». Η επιβράβευση των εργαζομένων της βιομηχανίας ήταν μια ενέργεια που είχε καθιερωθεί από το 1954. Το μετάλλιο συνόδευε και ένα χρηματικό έπαθλο. Μέχρι το 1966 περισσότεροι από 250 εργατοϋπάλληλοι είχαν επιβραβευτεί για την πολυετή αφοσίωσή τους στην βιομηχανία.

Η εταιρία έφτασε να έχει εννιά εργοστάσια, στην Πάτρα, στην Αθήνα, στο Μεγάλο Πεύκο, στη Χαλκίδα, στο Καρπενήσι, στις Φιλιάτες, στη Σύρο, στη Σάμο και ένα στο Σουδάν. Απασχολούσε περισσότερους από 7.000 εργαζομένους.

Παρόλο που ο τομέας της κλωστοϋφαντουργίας ξεκίνησε δυναμικά, δεν κατάφερε να επιζήσει. Η αποβιομηχάνιση και η αύξηση του ανταγωνισμού από ξένες εταιρίες, έβαζαν το ένα λουκέτο μετά το άλλο. Στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 άρχισε η καθοδική πορεία και για την Πειραϊκή- Πατραϊκή. Για να σωθεί κρατικοποιήθηκε επί κυβερνήσεως Ανδρέα Παπανδρέου. Όμως, οι επόμενες κυβερνήσεις δεν έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη σωτηρία της.
Κάποτε απασχολούσε περισσότερους από 7.000 εργαζομένους. Οι κινητοποιήσεις της δεκαετίας του 90 δεν απέτρεψαν το οριστικό λουκέτο. Φωτογραφία από το αρχείο της Μηχανής του Χρόνου

Στις αρχές της δεκαετίας του 90 η κυβέρνηση άρχισε να εφαρμόζει μέτρα «εξυγίανσης» με κλείσιμο παραγωγικών μονάδων, συρρίκνωση της παραγωγικής βάσης της εταιρίας και μαζικές απολύσεις. Οι εργαζόμενοι ξεσηκώθηκαν και έκαναν συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις.
Τον ιούνιο του 1991 τα 13 σωματεία των εργαζομένων της Πειραϊκής-Πατραϊκής έκαναν 24ωρη απεργία. Αίτημά τους ήταν να ανοίξει διάλογος με στόχο την επιβίωση και ανάπτυξη της εταιρίας. Τα πανό που κρατούσαν έλεγαν «Η καρδιά της βιομηχανίας είναι εδώ, όχι στην καταστροφή της Π-Π», ενώ κάθε τόσο φώναζαν όλοι μαζί «Η Πειραϊκή-Πατραϊκή ανήκει στον λαό» και «Κάντε επενδύσεις και όχι απολύσεις».


Για τέσσερα χρόνια, από το 1992 έως το 1996, οι εργαζόμενοι φρόντιζαν τα μηχανήματα και ήλπιζαν στην «ανάσταση» της εταιρίας που κάποτε ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος εργοδότης μετά το ελληνικό δημόσιο. Το 1996 έβαλε οριστικά λουκέτο με τα χρέη να φτάνουν τα 235 δισεκατομμύρια δραχμές.
Όμως, δεν κηρύχθηκε ποτέ πτώχευση επίσημα. Υπάρχει ακόμη στον κατάλογο ληξιπρόθεσμων οφειλετών του Δημοσίου.
Σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων η Πειραϊκή – Πατραϊκή Βιομηχανία είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο άνω των 21 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά τα 6 εκατομμύρια αφορούσαν την αρχική οφειλή, ενώ τα υπόλοιπα προέκυψαν από πρόστιμα και προσαυξήσεις.

Τώρα η μόνη ανάμνηση της κλωστοϋφαντουργίας αναβιώνει μέσα από τις σκηνές του ελληνικού κινηματογράφου.

Όλες οι πτήσεις drone ανεβαίνουν με την υποστήριξη του καταστήματος DJI Store Greece που διαθέτει και υποστηρίζει με επίσημο σέρβις τα κορυφαία μοντέλα Phantom και Mavic. Μάθε να πετάς στην Σχολή εκπαίδευσης Drone pilot school
Διαβάστε επίσης στη  ΜτΧ: Ποιος έφτιαξε τα πρώτα μπισκότα στην Ελλάδα, σε ποια πόλη κυκλοφόρησε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ποιο ψυγείο έβαλε θήκες για αυγά στην πόρτα. Η έκθεση που αναβιώνει την ελληνική βιομηχανία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here