«Λύκε λύκε είσαι εδώ;». Ο ερευνητής που υποστηρίζει ότι το παραμύθι του κακού λύκου βασίζεται σε πραγματικό πρόσωπο που ξεγελούσε τα κορίτσια και τα αποπλανούσε

Στα παραμύθια για μικρά παιδιά, ο λύκος είναι  «κακός», «πονηρός» και «ψεύτης». Κάνει τα πάντα για να ξεγελάσει το θήραμα του αλλά επειδή αποδεικνύεται κουτός, τις περισσότερες φορές, τον πιάνουν και τον τιμωρούν. Υπάρχουν πολλοί μύθοι για το πώς ο λύκος έγινε ο «κακός της ιστορίας».

Ο φόβος των επιθέσεων από τους λύκους, αποτελούσε πραγματικό πρόβλημα κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, στην Ευρώπη. Ειδικά οι μικροί απομακρυσμένοι οικισμοί πλήττονταν συχνά από τέτοιες επιθέσεις.
Για μεγάλο διάστημα ο λύκος, είχε γίνει σύμβολο εξουσίας, κινδύνου και αγριότητας. Ορμώμενοι από την ωμή πραγματικότητα, οι παραμυθάδες τις εποχής, έπλασαν τις δικές τους ιστορίες, που είχαν πρωταγωνιστή τον «Big Bad Wolf» (μεγάλος κακός λύκος).

«Ο λύκος και το πρόβατο»

Τα περισσότερα μας τα έχουν διηγηθεί στην παιδική μας ηλικία. «Η Κοκκινοσκουφίτσα», «Ο λύκος και τα 7 κατσικάκια», «Τα 3 γουρουνάκια», είναι κάποια από αυτά. Υπήρχε όμως και ο παλαιότερος όλων, ο δικός μας «παραμυθάς»ο Αίσωπος, που φρόντιζε μέσα από μικρές ιστορίες να μεταφέρει ηθικά διδάγματα στα μικρά παιδιά.
«Ο λύκος και ο ψεύτης βοσκός» είναι ίσως το πιο γνωστό. Η ιστορία, μιλάει για νεαρό βοσκό που του άρεσε να κάνει πλάκες στους συγχωριανούς του. Έτσι, σχεδόν κάθε φορά που πήγαινε να βοσκήσει τα κοπάδι του γυρνούσε φωνάζοντας «Λύκοοοος… βοηθήστε, μου τρώει τα πρόβατα».

Όταν έβλεπε τους ανθρώπους φοβισμένους, γελούσε δυνατά και εκείνοι τον προειδοποιούσαν: «Θα σου συμβεί πραγματικά και κανείς μας δεν θα σε βοηθήσει, γιατί δεν θα σε πιστεύει, ύστερα από τόσες φορές που μας κορόιδεψες»

Δεν έπαιρνε το μάθημα του όμως, με τίποτα. Έτσι μια μέρα όταν, όντως, ο λύκος επιτέθηκε στο κοπάδι του εκείνος εκλιπαρούσε για βοήθεια αλλά κανένας δεν τον πίστεψε. Τον άφησαν αβοήθητο, μέχρι που ο λύκος έφαγε όλο το κοπάδι του.

Ποιος ήταν τελικά ο κακός λύκος των παραμυθιών;

Το 1697, ο Σαρλ Περό μάζεψε διάφορες εκδοχές της «Κοκκινοσκουφίτσας», αλλάζοντας το τέλος. Μέχρι τότε ο λύκος κατασπάραζε το κορίτσι μέσα στο δάσος. Ο Περό πρόσθεσε τον κυνηγό, ο οποίος στο τέλος σώζει το κορίτσι, άφησε όμως κάποια σεξουαλικά υπονοούμενα.

Μελετητές υποστηρίζουν ότι ο λαογράφος χρησιμοποίησε το κόκκινο χρώμα της κουκούλας για να υποδηλώσει την πρώτη έμμηνο ρύση της κοπέλας που γίνεται γυναίκα. Το ζεύγος Χάζενπφλουγκ, χρόνια αργότερα έδωσε ευτυχισμένο τέλος στο παραμύθι

Ένα άλλο σημείο του παραμυθιού, είναι όταν ο λύκος μεταμφιέζεται με τα ρούχα της γιαγιάς και προσπαθεί να ξεγελάσει την Κοκκινοσκουφίτσα, που βλέπει ότι η γιαγιά της είναι διαφορετική. Ο Περό ήταν πεπεισμένος ότι πίσω από την σκηνή, κρύβεται η αληθινή ιστορία του François-Timoléon de Choisy.

François-Timoléon de Choisy. Για τον παραμυθά Περό αυτός ήταν τελικά ο «κακός λύκος» του παραμυθιού

Ο Περό ήταν ο νεότερος γιος ενός πλούσιου ζευγαριού ο οποίος, από την ιδιορρυθμία της μητέρας του, μεγάλωσε με γυναικεία ρούχα, μέχρι τα 18 του χρόνια. Η επιθυμία του όμως για το γυναικείο φύλο δεν μειώθηκε καθόλου. Μάλιστα, όπως εξιστορεί ο Περό, ο νεαρός άνδρας μεταμφιεζόταν σε γυναίκα, ξεγελώντας τις ανυποψίαστες μητέρες με σκοπό να αποπλανήσει τις κόρες τους. Μέχρι που μια από αυτές έμεινε έγκυος. Κλείνοντας την εξιστόρηση του, τον χαρακτηρίζει ως τον «κακό λύκο» που κορόιδεψε τα αθώα κορίτσια για να εκπληρώσει τους πονηρούς σκοπούς του.
Φυσικά αυτή η εκδοχή σηκώνει πολύ συζήτηση και εφόσον ισχύει δε σημαίνει ότι αναιρεί τις υπόλοιπες θεωρίες, 

Πηγή: Finding Grimm. (2013) Say hello To the Hassenpflug

 

 

Δείτε ακόμα: Το ήξερες ότι η Κοκκινοσκουφίτσα κατάγεται από τον «λύκο και τα επτά κατσικάκια»;…
Ένοχοι και Αθώοι
 
 
 

Στην ίδια κατηγορία

 
 
 
 

Δείτε επίσης...

 
 
 
Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια