Ο παλαιότερος εναέριος σιδηρόδρομος. Τα “κρεμαστά” βαγόνια του Βούπερταλ με το οποίο ταξίδεψε κι ένα ελεφαντάκι!

Ο παλαιότερος εναέριος σιδηρόδρομος. Τα “κρεμαστά” βαγόνια του Βούπερταλ με το οποίο ταξίδεψε κι ένα ελεφαντάκι!

Ο Schwebebahn στην πόλη Wuppertal της Γερμανίας, είναι ο παλαιότερος ηλεκτρικός υπερυψωμένος σιδηρόδρομος με κρεμαστά βαγόνια στον κόσμο. Μεταφέρει περίπου 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και παραμένει η πολιτιστική ναυαρχίδα της πόλης.

Το 1880, ο επιχειρηματίας και μηχανικός Eugen Langen πειραματιζόταν για έναν κρεμαστό σιδηρόδρομο, για τη μεταφορά εμπορευμάτων στο εργοστάσιο ζάχαρης που είχε στην Κολωνία. Όταν το εργοστάσιο πτώχευσε, ίδρυσε μια εταιρεία για την κατασκευή κινητήρων αερίου.

Ο Λάνγκεν προσέφερε αρχικά την τεχνολογία στις πόλεις του Βερολίνου, του Μονάχου και του Μπρεσλάου, οι οποίες την απέρριψαν. Οι πόλεις όμως Barmen, Elberfeld και Vohwinkel, κατά μήκος του ποταμού Wupper, ενθουσιάστηκαν από τη δυνατότητα του μέσου να συνδέει τις κοινότητές τους.

Πηγή φωτογραφίας: wikipedia

Επίσης το Βούπερταλ εκείνη την εποχή άκμαζε λόγω της βιομηχανίας κλωστοϋφαντουργίας και οι κάτοικοι έπρεπε να μετακινούνται. Η μεγάλη κοιλάδα του ποταμού, δεν επέτρεπε τις παραδοσιακές σιδηροδρομικές γραμμές ή τραμ και  οι αρχές της πόλης αναζητούσαν λύση στο πρόβλημα της μεταφοράς.

Οι εναέριες διαδρομές και οι σταθμοί κατασκευάστηκαν μεταξύ 1897 και 1903. Στη σιδηροδρομική γραμμή πιστώνεται η ανάπτυξη των αρχικών πόλεων και η συγχώνευσή τους στο Βούπερταλ.

Η κατασκευή και οι πρώτοι επιβάτες

Για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν σχεδόν 20.000 τόνοι χάλυβα. Οι σταθμοί, σε στυλ αρτ νουβό, ήταν 20 και τα ξύλινα βαγόνια μπορούσαν να μεταφέρουν 65 άτομα.

Η πρώτη γραμμή άνοιξε το 1901. Ο αυτοκράτορας Γουλιέλμος Β’ μαζί με την σύζυγό του Βικτόρια, ήταν οι πρώτοι επιβάτες που έκαναν τη διαδρομή.

Ο νέος σιδηρόδρομος είχε μεγάλη απήχηση στους ντόπιους. Τα επόμενα χρόνια τα βαγόνια αυξήθηκαν από δύο σε έξι, τα οποία κινούνταν κάθε πέντε λεπτά.

Μέχρι το 1925 το δίκτυο είχε ήδη μεταφέρει 20 εκατομμύρια επιβάτες. Ο αριθμός των επιβατών μειώθηκε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου,  όταν πολλοί από τους εργάτες του Βούπερταλ υπηρετούσαν στον στρατό. Κατά τον  Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο σιδηρόδρομος έκλεισε, καθώς υπέστη σοβαρές ζημιές και άρχισε να επαναλειτουργεί το 1946.

Σταθμός Werther Brücke 1913. Πηγή φωτογραφίας: wikipedia

Tuffi

Το 1950, στο Schwebebahn ανέβηκε ο πιο απρόσμενος επιβάτης.

O ιδιοκτήτης του Althoff Circus ανέβασε στο τρένο, για διαφημιστικούς λόγους, ένα μικρό ελεφαντάκι, στο σταθμό Alter Markt. Το βαγόνι ήταν γεμάτο με δημοσιογράφους κάτι που εκνεύρισε το ζώο. Από τα χτυπήματα και το θόρυβο του σιδηρόδρομου κατά τη διάρκεια της βόλτας,  έπεσε από το παράθυρο στον ποταμό Βούπερ.

Αποτέλεσμα: ο μικρός ελέφαντας, δύο δημοσιογράφοι και ένας επιβάτης τραυματίστηκαν ελαφρά, επιβλήθηκαν πρόστιμα στον υπάλληλο του σιδηροδρόμου και στον διευθυντή του τσίρκου και το ελεφαντάκι ονομάστηκε Tuffi, που σημαίνει “κατάδυση” στα ιταλικά. 

Το δυστύχημα του 1999

Το Schwebebahn έχει καταγράψει ελάχιστα ατυχήματα στα τόσα χρόνια της λειτουργίας του. Το πρώτο και μοναδικό θανατηφόρο ατύχημα της γραμμής, συνέβη κοντά στο σταθμό Robert-Daum-Platz τις πρώτες πρωινές ώρες της 12ης Απριλίου 1999.

Πηγή φωτογραφίας: wikipedia

Οι εργάτες, κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης, είχαν ξεχάσει να απομακρύνουν ένα βαρύ μεταλλικό εργαλείο από την τροχιά, μετά την ολοκλήρωση των νυχτερινών εργασιών.

Το πρώτο τρένο της ημέρας χτύπησε πάνω του με ταχύτητα περίπου 50 χλμ, εκτροχιάστηκε και έπεσε από περίπου 10 μέτρα στον ποταμό Wupper. Πέντε επιβάτες σκοτώθηκαν και 47 τραυματίστηκαν, ορισμένοι σοβαρά.

Χρειάστηκαν τρεις μέρες και νύχτες για να ολοκληρωθεί η επιχείρηση διάσωσης. Το Schwebebahn ξανατέθηκε σε λειτουργία έπειτα από οκτώ εβδομάδες μετά το δυστύχημα.

Ένα άλλο ατύχημα συνέβη το 2018, όταν ένα καλώδιο τροφοδοσίας μήκους 350 μέτρων έπεσε πάνω σε ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο στον δρόμο και απενεργοποίησε τη γραμμή για σχεδόν εννέα μήνες. Ήταν η μεγαλύτερη διακοπή λειτουργίας στην ιστορία του εναέριου σιδηροδρόμου.

Η διαδρομή και τα νέα βαγόνια

Το Schwebebahn εκτείνεται κατά μήκος μιας διαδρομής 13,3 χιλιομέτρων, σε ύψος περίπου 12 μέτρων πάνω από τον ποταμό Wupper, μεταξύ Oberbarmen και Sonnborner Straße (10 χιλιόμετρα)  και περίπου 8 μέτρα πάνω από το δρόμο της κοιλάδας μεταξύ Sonnborner. 

Σε ένα σημείο ο σιδηρόδρομος διασχίζει τον αυτοκινητόδρομο Α46 και συνολικά η διάρκεια της διαδρομής είναι περίπου 30 λεπτά.

Σχεδόν όλα τα βαγόνια πρώτης γενιάς έχουν αποσυρθεί. Ακόμη και τα εμβληματικά βαγόνια GTW 72 που κυκλοφόρησαν το 1972 και λειτουργούσαν για 27 χρόνια, έχουν αντικατασταθεί από τα κομψά μπλε Γενιάς 15 που τέθηκαν σε λειτουργία το 2016.

Το Kaiserwagen. Πηγή φωτογραφίας: wikipedia

Και με τα νέα τρένα, το Schwebebahn παραμένει δημοφιλές. Αν όμως επισκεφτείτε το Βούπερταλ και θέλετε μια ξεχωριστή εμπειρία ως επιβάτες, υπάρχει η ρεπλίκα του βαγονιού που χρησιμοποίησαν ο Γουλιέλμος ο Β’ και η σύζυγός του το 1900. Γνωστό ως Kaiserwagen (βαγόνι του Κάιζερ) ή Imperial Carriage, το βαγόνι λειτουργεί περιστασιακά και φιλοξενεί κοινωνικές εκδηλώσεις.

Πηγή αρχικής φωτογραφίας: wikipedia

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.