του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού
Τη νύχτα της 12ης προς 13 Ιουλίου, 1944, μία εβδομάδα μετά την απόβαση των Συμμάχων στη Νορμανδία, ένας πιλότος της γερμανικής Πολεμικής Αεροπορίας, ο υποσμηνίας Τ. Μάεκλ, είχε νυχτερινή περιπολία με το μαχητικό του αεροπλάνο, τύπου Junkers Ju 88G-1, εναντίον των συμμαχικών βομβαρδιστικών που επιχειρούσαν κατά του Γ’ Ράιχ.
Ο πιλότος μπερδεύεται…
Ο Γερμανός πιλότος ολοκλήρωσε την αποστολή του και πήρε πορεία επιστροφής στη βάση του κοντά στη Φρανκφούρτη. Ωστόσο, μπερδεύτηκε και πετούσε σε αντίστροφη πορεία από αυτή που νόμιζε. Έτσι, αντί για τη Γερμανία κατευθυνόταν προς τη Βρετανία. Το σκοτάδι και η χαμηλή νέφωση τον εμπόδισαν να δει ότι είχε φθάσει πάνω από τη Μάγχη.

Το Junkers Ju 88 G-1 του υποσμηνία Μάεκλ. Πηγή: Wkipedia
Αν και ο υποσμηνίας Μάεκλ δεν είχε ιδέα ότι πετούσε στην αντίθετη κατεύθυνση, κατάλαβε ότι είχε χάσει το προσανατολισμό του για το αεροδρόμιο του στη Φρανκφούρτη.
Η ώρα περνούσε. Τα καύσιμά του είχαν σχεδόν τελειώσει, όταν διέκρινε τα φώτα ενός διαδρόμου προσγείωσης. Πίστευε ότι είχε καταφέρει να φθάσει στο Βερολίνο.
Αγγλία αντί για Βερολίνο!
Στις 04:25 το πρωί της 13ης Ιουλίου 1944, ο Μάεκλ προσγείωσε το Junkers Ju 88 G-1 με την εντύπωση ότι είχε φθάσει σε κάποια αεροπορική βάση του Βερολίνου. Όμως ήταν σ’ ένα πρόχειρο αεροδρόμιο της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΡΑΦ).
Ο Γερμανός πιλότος συνελήφθη αιχμάλωτος πριν καταλάβει ότι, αντί για το Βερολίνο, είχε προσγειωθεί στο Γούντμπριτζ του Σάφολκ στην Αγγλία!
Από μία άποψη ήταν τυχερός που προσγειώθηκε εκεί. Οι Βρετανοί ανακάλυψαν ότι δεν είχε μείνει σχεδόν καθόλου καύσιμο και λάδι στο αεροπλάνο του και ήταν αδύνατο να πάρουν δείγματα για ανάλυση.
Αν ο Μάεκλ δεν είχε προσγειωθεί στο πρόχειρο βρετανικό αεροδρόμιο, θα έκανε αναγκαστική προσγείωση μέσα στη νύχτα, πλαγιολισθαίνοντας το αεροπλάνο σαν ανεμοπλάνο, αφού οι κινητήρες δεν θα είχαν πια ισχύ.
Οι πιθανότητες επιβίωσής του θα ήταν ελάχιστες.
Το ραντάρ “Νάξος”
Η ανεπάντεχη «αιχμαλώτιση» ενός άθικτου και ιδιαίτερα προηγμένου γερμανικού νυχτερινού μαχητικού, όπως το Junkers Ju 88 G-1, ήταν ένα μεγάλο δώρο για τους Συμμάχους. Έτσι ανακάλυψαν ότι οι Γερμανοί είχαν πολύ προηγμένα ραντάρ στα συγκεκριμένα μαχητικά που εντόπιζαν και κλείδωναν τα αντίπαλα βομβαρδιστικά, τα οποία στη συνέχεια κατέρριπταν.
Ίσως το πιο σημαντικό από τα ραντάρ, ήταν το «FuG 350 Naxos» που από τις αρχές του 1944 κατασκεύαζε η εταιρεία «Τελεφούνκεν».

Η παραλλαγή του ραντάρ “Νάξος” που χρησιμοποιούσε το Γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό στη διάρκεια του Β΄ Π.Π. Πηγή: Wikipedia
Μέχρι τότε, τα γερμανικά ραντάρ είχαν τα ονόματα γερμανικών πόλεων, όπως Würzburg στη Βαυαρία, Μάινζ, Μάνχεϊμ, Βρέμη, Βερολίνο ή πόλεων και χωρών της δυτικής Ευρώπης, όπως Λίχτενσταϊν, Ρότερνταμ κ.ά.
Δεν είναι γνωστό γιατί το 1944 αποφάσισαν να δώσουν το όνομα ενός ελληνικού νησιού σ’ ένα από τα πιο προηγμένα ραντάρ τους. Στα τέλη του ίδιου έτους, οι Γερμανοί αντικατέστησαν τα ραντάρ «Naxos» με ένα ακόμη πιο προηγμένο που είχε το όνομα της Κέρκυρας («FuG 351 Korfu»)
Λάνκαστερ: παγίδες θανάτου
Αυτό που έκανε ιδιαίτερα εντύπωση στους ειδικούς της Βρετανικής Αεροπορίας ήταν ότι οι Γερμανοί μπορούσαν εύκολα να εντοπίζουν τα σήματα ραντάρ που είχαν τοποθετηθεί στο πίσω μέρος των βομβαρδιστικών τους, τύπου «Λάνκαστερ» (Lancaster).
Οι Βρετανοί είχαν χάσει ένα τεράστιο αριθμό αυτών των αεροπλάνων από εχθρικές καταρρίψεις, περίπου τα μισά από τα 7.377 που είχαν κατασκευάσει στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ήταν κυριολεκτικά “ιπτάμενα φέρετρα” για τους αεροπόρους της ΡΑΦ.
Το 1944, ένα νέο πλήρωμα «Λάνκαστερ», που ξεκινούσε αποστολές βομβαρδισμού κατά της Γερμανίας, συνήθως καταρριπτόταν μέσα στις πρώτες δύο εβδομάδες.

Το πλήρωμα ενός “Λάνκαστερ” ποζάρει για μία προπαγανδιστική λήψη μπροστά στο αεροπλάνο τους στη διάρκεια του Β΄ Π.Π. Πηγή: Wikipedia
Σε πολλές περιπτώσεις, οι Γερμανοί πιλότοι των νυχτερινών μαχητικών εντόπιζαν τα βομβαρδιστικά από το ραντάρ που είχαν στο πίσω μέρος τους. Μία καινοτομία, που είχε θεωρηθεί ότι ήταν ένα προστατευτικό μέτρο για τα «Λάνκαστερ», είχε στην πραγματικότητα μετατραπεί σε μια παγίδα θανάτου, καθώς ουσιαστικά έστελναν σήμα εντοπισμού τους στον εχθρό.
Σωτηρία για τα συμμαχικά βομβαρδιστικά
Οι Βρετανοί αμέσως έκαναν τις απαραίτητες αλλαγές στα ραντάρ των «Λάνκαστερ», για να μην εντοπίζονται. Επιπλέον, έμαθαν και πολλά άλλα χρήσιμα στοιχεία από το Junkers Ju 88 G-1 του υποσμηνία Μάεκλ, που είχαν σαν αποτέλεσμα να βελτιώσουν γενικότερα την ασφάλεια των συμμαχικών βομβαρδιστικών και να σώσουν έτσι τις ζωές χιλιάδων αεροπόρων τους κατά το τελευταίο χρόνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Κι αυτό χωρίς καμία πληροφορία ή κατασκοπευτικό θρίλερ. Απλά και μόνο επειδή ένας πιλότος είχε το πιο σύγχρονο αεροπλάνο αλλά καμία πυξίδα…

Το Junkers Ju 88 G-1 του Μάεκλ σε φωτογραφία μετά τις 13 Ιουλίου 1944 σε δοκιμαστική πτήση από τους Βρετανούς. Προσέξτε ότι έχει τα διακριτικά της ΡΑΦ. Πηγή: Wikimediamtx Commons
Αρχική εικόνα: Junkers Ju 88 G-1 σε πτήση. Πηγή: Wikimediamtx Commons

Ειδήσεις σήμερα:
- Τι ορίζει ο νόμος για τα κατοικίδια στις παραλίες. Τι ισχύει για τους σκύλους θεραπείας
- Νέα γυναικοκτονία στον Βόλο. Ηλικιωμένος άνδρας σκότωσε την σύζυγό του και αυτοκτόνησε
- Πάτρα. Σύγκρουση συρμού του Προαστιακού με αυτοκίνητο σε φυλασσόμενη διάβαση. Αναφορές για εγκλωβισμένους
- Ο Τραμπ ζητάει από την Coca Cola να επιστρέψει στην αληθινή ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο. Τι απαντά η εταιρεία
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ