Η πρώτη φορά που ο «μετρ του τρόμου» Άλφρεντ Χίτσκοκ γνώρισε τον φόβο, ήταν στο πρόσωπο ενός αστυνομικού.
Όταν ήταν μικρός, ο πατέρας του τον έστειλε στο αστυνομικό τμήμα με ένα γράμμα στο χέρι.

Ο μικρός Άλφρεντ παρέδωσε το γράμμα σε έναν αστυνομικό και περίμενε να μεταφέρει την απάντησή του.
Ο αστυνομικός διάβασε το γράμμα και χωρίς να μιλήσει, τον έπιασε από το χέρι και τον οδήγησε σε ένα κελί.
Τον κλείδωσε μέσα και τον άφησε μόνο του για πολλές ώρες.
Όταν επέστρεψε για να τον αφήσει να φύγει, του είπε: «Αυτά παθαίνουν οι άνθρωποι που κάνουν κακά πράγματα».
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ δεν ξεπέρασε ποτέ τον φόβο του για τους αστυνομικούς.
Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν έμαθε ποτέ να οδηγεί.
Προφανώς, ήταν μια σκληρή τιμωρία του πατέρα του για μια αταξία και το «διορατικό» όργανο της τάξης βοήθησε στη «συμμόρφωση» του πιτσιρικά.

Οι κατηγορίες της Τίπι Χέντρεν

Η «χιτσκοκική ξανθιά» έχει εξελιχθεί σε όρο που χρησιμοποιούν οι θεωρητικοί του κινηματογράφου παγκοσμίως.
Αναφέρεται στις χαρακτηριστικές πρωταγωνίστριες του Χίτσκοκ, που εκτός από την εντυπωσιακή κατάξανθη κόμη, παρουσίαζαν και ανήθικη συμπεριφορα.
Οι πανέμορφες γυναίκες του Χίτσκοκ τύλιγαν στα δίχτυα τους αθώους άντρες, αλλά στο τέλος πάντα τιμωρούνταν.
Η εμμονή του σκηνοθέτη στη τιμωρία των «κακών» γυναικών οδήγησε πολλούς θεωρητικούς να γράψουν ότι ο Χίτσκοκ ήταν μισογύνης.
Και η εντύπωση ενισχύθηκε με τις δηλώσεις της Τίπι Χέντρεν, που πρωταγωνίστησε στις ταινίες, «Τα Πουλιά» και «Marnie».

Τίπι Χέντρεν. Wikipedia

Η Χέντρεν ήταν μία άσημη 22χρονη, όταν την είδε ο Χίτσκοκ σε μία τηλεοπτική διαφήμιση.
Χωρίς μαθήματα υποκριτικής και καμμία άλλη θητεία στον κινηματογράφο, ο σκηνοθέτης της προσέφερε 5 χιλιάδες δολάρια και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του.
Αρχικά, η Χέντρεν ενθουσιάστηκε και αντιμετώπιζε τον Χίτσκοκ σαν μέντορα.
Όμως, σύμφωνα με δηλώσεις της ηθοποιού, η συμπεριφορά του σύντομα άλλαξε.
Το ενδιαφέρον του για την πανέμορφη νεαρή Χέντρεν δεν ήταν αποκλειστικά επαγγελματικό και ο Χίτσκοκ δεν δίστασε να της αποκαλύψει τις πραγματικές του προθέσεις.
Όταν η Χέντρεν απέρριψε τις προτάσεις του, ο σκηνοθέτης συνέχισε να τη διεκδικεί.
Προσπαθούσε να ελέγχει κάθε τομέα της ζωής της, την παρακολουθούσε στις ιδιωτικές της στιγμές και απέρριπτε επαγγελματικές προτάσεις που της έκαναν, χωρίς να την ενημερώνει.

Στα γυρίσματα της ταινίας «Τα Πουλιά», η Χέντρεν θα δεχόταν επίθεση από μηχανικά πουλιά, τα οποία δεν θα έρχονταν σε επαφή με το σώμα της.
Όμως, ο σκηνοθέτης τα αντικατέστησε την τελευταία στιγμή με πραγματικά πουλιά, ισχυριζόμενος ότι είχε πάθει βλάβη ο μηχανισμός.
Για μία εβδομάδα, η Χέντρεν δεχόταν τη μία επίθεση μετά την άλλη.
Οι εκπαιδευτές των πτηνών βρίσκονταν πάντα σε πολύ κοντινή απόσταση, αλλά δεν ήταν λίγες οι φορές που τα ράμφη και τα νύχια τους την κατέσκισαν.
Η Χέντρεν δεν άντεξε άλλο και κατέρρευσε στα γυρίσματα. Ο γιατρός που την εξέτασε επέμενε ότι χρειαζόταν ξεκούραση για να αναρρώσει.
Ο Χίτσκοκ δεν της έδωσε άδεια, επειδή δεν υπήρχε αντικαταστάτρια.

Ακόμα και η σύζυγος του Χίτσκοκ, Άλμα, λυπόταν την Χέντρεν.
Μία μέρα που επισκέφτηκε το πλατό απολογήθηκε στην ηθοποιό για τη συμπεριφορά του συζύγου της.
Η Χέντρεν της απάντησε: «Με μία λέξη, θα μπορούσες να σταματήσεις τα πάντα», αλλά η Άλμα προσποιήθηκε ότι δεν την άκουσε και έφυγε.
Η Χέντρεν άντεξε τον Χίτσκοκ μέχρι την ολοκλήρωση των γυρισμάτων για την ταινία «Marnie», οπότε και διέλυσε το συμβόλαιό τους.
Έκτοτε, ο Χίτσκοκ δεν ξεστόμισε ποτέ το όνομά της και αναφερόταν στην Χέντρεν μόνο ως «το κορίτσι».

Στα γυρίσματα της ταινίας «Τα Πουλιά», η Χέντρεν θα δεχόταν επίθεση από μηχανικά πουλιά, τα οποία δεν θα έρχονταν σε επαφή με το σώμα της. Wikipedia

Άλμα Ρεβίλ

Η σχέση του Χίτσκοκ με τη σύζυγό του, Άλμα Ρεβίλ αποτελεί ένα απ’ τα μεγαλύτερα μυστήρια της σόου μπιζ.
Η Άλμα γεννήθηκε μία μέρα μετά τον σκηνοθέτη, στις 14 Αυγούστου του 1899.
Δούλευαν και οι δύο στο στούντιο «Famous Players-Lasky» και ο Χίτσκοκ τόλμησε να της ζητήσει να βγουν ραντεβού, τέσσερα χρόνια μετά τη γνωριμία τους.
Της έκανε πρόταση γάμου σε ένα πλοίο, όταν η Άλμα υπέφερε από ναυτία και κόντευε να λιποθυμήσει.
Ο Χίτσκοκ έλεγε πάντα ότι την αιφνιδίασε όταν ήταν αδύναμη για να αναγκαστεί να του πει το «ναι».

Άλμα και Άλφρεντ Χίτσκοκ. Wikimedia Commons

Η Ρεβίλ υπήρξε η μούσα του, το δεξί του χέρι και η πιο έμπιστη σύμβουλός του.
Τους ένωνε το πάθος τους για τον κινηματογράφο και η τελειομανία τους.

Όμως, η σεξουαλική τους ζωή παρουσίαζε πολλά προβλήματα.
Ο Χίτσκοκ είχε δηλώσει ότι συνευρέθηκε σεξουαλικά με τη σύζυγό του μόνο μία φορά και αποτέλεσμα ήταν η κόρη τους, Πατρίσια.
Έλεγε ότι το σεξ του φάνηκε μία εξαιρετικά δυσάρεστη διαδικασία, την οποία δεν ήθελε να επαναλάβει ποτέ.
Είναι άγνωστο αν ο Χίτσκοκ είχε σεξουαλική επαφή με άλλες γυναίκες ή αν αρκούνταν στην ηδονοβλεψία.
Αν και κυκλοφορούσαν φήμες ότι η Άλμα διατηρούσε εξωσυζυγικές σχέσεις, η αγάπη και ο σεβασμός του ενός για τον άλλον ήταν εμφανής σε όλους.

 

Ο εκκεντρικός Χίτσκοκ

Εκτός από τους αστυνομικούς, ο Χίτσκοκ είχε εμμονή και με τα αυγά:
«Αυτό το στρογγυλό άσπρο πράγμα χωρίς τρύπες. Έχεις δει ποτέ κάτι πιο αηδιαστικό από ένα κρόκο που σπάει και χύνεται; Το αίμα είναι εντυπωσιακό, κόκκινο. Άλλα ο κρόκος του αυγού είναι κίτρινος, αηδιαστικός. Δεν έχω δοκιμάσει ποτέ αυγό».

Όταν κυκλοφόρησε η διασημότερη ταινία του, «Ψυχώ», ο Χίτσκοκ δεν ήθελε να μάθει κανείς το ανατρεπτικός τέλος, πριν να τη δει στον κινηματογράφο.
Γι’ αυτό και πήρε τα απαραίτητα μέτρα.
Η ταινία γυρίστηκε σε κλειστό στούντιο και το συνεργείο είχε υπογράψει ειδική συμφωνία που απαγόρευε να αποκαλύψουν σε τρίτους την πλοκή και το τέλος της ταινίας.
Μάλιστα, προσπάθησε να αγοράσει όλα τα αντίτυπα του ομώνυμου βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η ταινία για να μη διαβάσει κανείς το τέλος.
Φυσικά δεν τα κατάφερε.

Μέχρι τότε, οι θεατές μπορούσαν να μπουν στην κινηματογραφική αίθουσα όποια στιγμή ήθελαν, ακόμα και στη μέση της ταινίας.
Όταν κυκλοφόρησε το «Ψυχώ», ο Χίτσκοκ απαγόρευσε να πωλούνται εισιτήρια αφού είχε ξεκινήσει η παράσταση για να αναγκάσει τους θεατές να παρακολουθήσουν ολόκληρη την ταινία.
Από τότε ο κόσμος ξεκίνησε να πηγαίνει στον κινηματογράφο πριν από την έναρξη της παράστασης, συμπεριφορά που σήμερα θεωρείται δεδομένη.

Όταν κυκλοφόρησε το «Ψυχώ», ο Χίτσκοκ απαγόρευσε να πωλούνται εισιτήρια αφού είχε ξεκινήσει η παράσταση για να αναγκάσει τους θεατές να παρακολουθήσουν ολόκληρη την ταινία. Flickr

Ο «σαδιστής» πλακατζής

Ο Χίτσκοκ λάτρευε να κάνει πλάκες σε φίλους και συνεργάτες του.
Οι περισσότερες ήταν άκακες και προκαλούσαν το γέλιο των παρευρισκόμενων, αλλά μερικές έφταναν στα όρια του σαδισμού.
Προκάλεσε ένα απ’ τα μέλη του συνεργείου του να περάσει μία νύχτα στο σκοτεινό στούντιο που έκαναν γυρίσματα, αλυσοδεμένος με ένα σωλήνα.
Αν αποτύγχανε, θα έχανε το μισθό μίας εβδομάδας.
Ο συνεργάτης του δέχτηκε και ο Χίτσκοκ τον κέρασε ένα ποτήρι μπράντι για να τον βοηθήσει να κοιμηθεί.
Όμως, δεν ήξερε ότι ο Χίτσκοκ είχε ρίξει καθαρτικό στο ποτό.
Το πρωί τον βρήκε να κλαίει με λυγμούς, μέσα στις ακαθαρσίες.

Η πιο σύντομη ομιλία

Ο Χίτσκοκ ήταν υποψήφιος πέντε φορές για το Όσκαρ Καλύτερου Σκηνοθέτη, αλλά δεν το κέρδισε ποτέ.
Ωστόσο, το 1979, η Ακαδημία αναγνώρισε το συνολικό του έργο με το βραβείο, «Lifetime Achievement».
Ο Χίτσκοκ παρέλαβε το βραβείο και έβγαλε ένα λόγο που αποτελούταν από ακριβώς πέντε λέξεις: «Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Πραγματικά».
Αργότερα αστειεύτηκε ότι αφού απέκτησε αυτό το βραβείο, ο θάνατος του κοντοζύγωνε.
Πέθανε ένα χρόνο αργότερα, στις 29 Απριλίου του 1980.

Της Αθηνάς Τζίμα

Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Flickr

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Το διάσημο λιοντάρι της κινηματογραφικής MGM έφαγε τον εκπαιδευτή του; Η συμμετοχή του Χίτσκοκ και τα σενάρια γύρω από την θρυλική πόζα και τον βρυχηθμό στους τίτλους των ταινιών

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here