Η αεροπορική τραγωδία με τους 90 νεκρούς στην Κερατέα. Το αεροσκάφος απογειώθηκε από τα Χανιά και συνετρίβη την ίδια μέρα που βυθίστηκε το πλοίο στην Φαλκονέρα

Η αεροπορική τραγωδία με τους 90 νεκρούς στην Κερατέα. Το αεροσκάφος απογειώθηκε από τα Χανιά και συνετρίβη την ίδια μέρα που βυθίστηκε το πλοίο στην Φαλκονέρα
Στις 8 Δεκεμβρίου 1969 η προγραμματισμένη επιβατική πτήση Χανιά – Αθήνα εξελίχθηκε σε τραγωδία που βύθισε τη χώρα στο πένθος. Το αεροσκάφος της Ολυμπιακής συνετρίβη σε ένα μικρό βουνό της Αττικής, κοντά στην Κερατέα. Ο τραγικός απολογισμός του δυστυχήματος έφτασε τους 90 νεκρούς.
Ήταν το δεύτερο δυστύχημα στην ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας και μέχρι σήμερα αποτελεί το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της.
Το χρονικό της τραγωδίας 

Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 1969. Το τετρακινητήριο αεροσκάφος τύπου Douglas DC-6B εκτελούσε την πτήση 945 της Ολυμπιακής από τα Χανιά με προορισμό της Αθήνα. Στις 8:45 το βράδυ, ο κυβερνήτης ειδοποίησε τον Πύργο Ελέγχου στο Ελληνικό ότι έχει θέσει σε λειτουργία το τυφλό σύστημα προσγείωσης (I.L.S), λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Η καταρρακτώδης βροχή στην Αθήνα και οι ισχυροί άνεμοι ανάγκασαν τον κυβερνήτη να κάνει μια σειρά από παρεκκλίσεις προκειμένου να αποφύγει το μέτωπο της κακοκαιρίας. Η πτήση που είχε ήδη καθυστερήσει να προσγειωθεί πετούσε πάνω από το Σούνιο στα 5.000 πόδια. Το DC-6B αναμενόταν να ακολουθήσει τη νοητή γραμμή “Bravo” που οδηγεί στον διάδρομο προσγείωσης του Ελληνικού, ακολουθώντας τις υποδείξεις του Πύργου Ελέγχου Αθηνών.

Πρωτοσέλιδο της επόμενης ημέρας μετά το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα. Ήταν το δεύτερο δυστύχημα στην ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Ξαφνικά όμως, το αεροσκάφος στράφηκε προς αντίθετη κατεύθυνση και η επικοινωνία με τον Πύργο Ελέγχου καθίσταται αδύνατη.

Στις 8:50 οι κάτοικοι της Κερατέας βγήκαν πανικόβλητοι από τα σπίτια τους, καθώς ένας τρομακτικός θόρυβος ακούστηκε σε όλη την περιοχή. Έντρομοι αντίκρισαν ένα αεροπλάνο να πετά χαμηλά και να χάνει συνεχώς ύψος. Λίγα δευτερόλεπτα μετά ακούστηκε ο εκκωφαντικός θόρυβος της συντριβής και ξεκίνησαν να διακρίνονται οι φλόγες.

“Πάγωσε” όλη η Ελλάδα με το αεροπορικό δυστύχημα της πτήσης από τα Χανιά. Τραγική ειρωνεία το γεγονός ότι την ίδια ακριβώς ημέρα 3 χρόνια πριν είχε βυθιστεί το πλοίο “Ηράκλειον” που έκανε το δρομολόγιο Χανιά – Πειραιάς. 

Το αεροσκάφος συνετρίβη με το εμπρόσθιο τμήμα σε χαράδρα της ανατολικής πλαγιάς του Πάνειου Όρους, που οι ντόπιοι αποκαλούν Κερατοβούνι. Η άτρακτος αποκολλήθηκε και εκσφενδόνισε τους 85 επιβάτες και το πενταμελές πλήρωμα σε περίμετρο 1.500 μέτρων. Όλοι τους ανασύρθηκαν νεκροί.

Οι αφηγήσεις των μαρτύρων από τον τόπο του δυστυχήματος

Λίγα λεπτά μετά τη συντριβή του αεροπλάνου χωροφύλακες και κάτοικοι έφτασαν με δυσκολία στον τόπο του δυστυχήματος. Ύστερα από τρία τέταρτα πεζοπορίας έφτασαν στη χαράδρα και ήρθαν αντιμέτωποι με εφιαλτικές εικόνες. Αρκετοί από τους κατοίκους, μίλησαν σε δημοσιογράφους της εποχής και οι μαρτυρίες τους συγκλονίζουν.

Κάτοικοι της Κερατέας έσπευσαν στο σημείο συντριβής του αεροσκάφους μετά τον εκκωφαντικό θόρυβο που άκουσαν. Το βέλος στη φωτογραφία δείχνει το ακριβές σημείο πρόσκρουσης

Ο ποδοσφαιριστής Σ.Π κατέθεσε: “είδα το αεροπλάνο να πετά σε χαμηλό ύψος και παραξενεύτηκα, διότι στην κατεύθυνση που είχε βρισκόταν η κορυφή του βουνού. Ξαφνικά άκουσα έναν τρομακτικό κρότο και είδα τεράστιες φλόγες να ξεπετάγονται από το βουνό. Άρχισα να τρέχω προς τα εκεί. Σε απόσταση 300 μέτρων από το σημείο που υπολόγιζα ότι είχε συντριβεί το αεροπλάνο, είδα το πτώμα ενός μικρού παιδιού, ηλικίας περίπου 3 ετών.

Σε μικρή απόσταση από αυτό είδα το πτώμα μιας γυναίκας. Ήταν κομμένο στη μέση. Το υπόλοιπο του σώματός της βρισκόταν αρκετά μέτρα μακρυά. Πιο πέρα, αντίκρισα με φρίκη το κεφάλι ενός στρατιώτη. Κάποιος φίλος μου βρήκε ανάμεσα στα συντρίμμια την ταυτότητά του και ένα τηλεγράφημα. Η γυναίκα του τον ειδοποιούσε πως είχε γεννήσει στην Αθήνα. Και αυτός ταξίδευε για να δει το παιδί του”.

Ένας άλλος αυτόπτης περιέγραψε λεπτομερώς την εικόνα που αντίκρισε μόλις έφτασε στο βουνό:

“Τρεις κομματιασμένοι και πολτοποιημένοι κινητήρες ήταν σφηνωμένοι ανάμεσα στα βράχια μιας χαράδρας. Λίγο πιο πάνω οι δύο τροχοί κομμένοι από τη βάση τους. Ο παγωμένος αέρας έφερνε στις μύτες μας την ανατριχιαστική οσμή της καμμένης ανθρώπινης σάρκας. Γύρω μου κανένα κορμί δεν ήταν ακέραιο”.

Χωροφύλακες και πολίτες προσπαθούν να προσεγγίσουν μέσα από δύσβατα μονοπάτια το σημείο της συντριβής

Συγγενείς και φίλοι των επιβατών έσπευσαν στα γραφεία της Ολυμπιακής στα Χανιά και την Αθήνα. Την επόμενη μέρα αρκετοί από αυτούς βρέθηκαν στο σημείο της συντριβής. Η μεταφορά των νεκρών είχε ήδη ξεκινήσει. Αρκετές ώρες μετά, φορτηγά γεμάτα φέρετρα έφευγαν από την περιοχή, σηματοδοτώντας το τέλος της διαδικασίας. Όλη χώρα είχε σοκαριστεί. Μία λέξη περιέγραφε το κλίμα. Θρήνος.

Το τυχερό φλερτ σε πρώην βουλευτή που του έσωσε την ζωή

Στις 8 Δεκεμβρίου 1969 βρισκόταν στα Χανιά η μέχρι πρόσφατα βουλευτής Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου. Εκείνη την ημέρα συνάντησε έναν κύριο ο οποίος την φλέρταρε με αποτέλεσμα να χάσει την πτήση Ο.Α. 954 από Χανιά για Αθήνα, όπως έχει περιγράψει η ίδια. Αργότερα παντρεύτηκαν.

«Γνωριστήκαμε το 1969 στην Κρήτη. Είχα πάει να επισκεφθώ συγγενείς μου, είχαμε βγει για καφεδάκι και βλέπω έναν άντρα να με κοιτάζει επίμονα. Μια εμένα, μια το ρολόι του… Πέρασε αρκετή ώρα που με φλέρταρε έτσι, αλλά μου έκανε εντύπωση που συγχρόνως κοιτούσε επίμονα την ώρα. Στο τέλος περνάει μπροστά μου, αφήνει ένα σημείωμα με το όνομα “Κωνσταντίνος” και το τηλέφωνό του και φεύγει.

Η Μεγαλοικονόμου συνεχίζει:

Εκείνος βιαζόταν να προλάβει την πτήση του για Αθήνα, γιατί ήταν ο πατέρας του ετοιμοθάνατος, αλλά επειδή του άρεσα πολύ δεν ήθελε και να με χάσει. Όταν έφτασε, το αεροπλάνο είχε ήδη τροχοδρομήσει και το έχασε. Το αεροπλάνο που έχασε έπεσε στην Κερατέα και σκοτώθηκαν όλοι οι επιβαίνοντες. Το όνομά του υπήρχε στη λίστα. Δυο μέρες μετά του τηλεφώνησα και η πρώτη του κουβέντα ήταν “Μου έσωσες τη ζωή”.”

Το πόρισμα των πραγματογνωμόνων 

Αρκετοί έσπευσαν να πουν ότι για το δυστύχημα έφταιγε η κακοκαιρία. Ωστόσο, τρεις μήνες μετά, το πόρισμα των πραγματογνωμόνων ήταν διαφορετικό. Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή και κατά τη διάρκεια του ατυχήματος ήταν πράγματι δυσμενείς, αλλά όχι ικανές να προκαλέσουν τη συντριβή αεροσκάφους τύπου DC-6.

Ανθρώπινο λάθος έδειξε το πόρισμα

H επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα πως η πιθανή αιτία της πτώσεως του αεροσκάφους “υπήρξε το γεγονός ότι τούτο, λόγω εσφαλμένης εκτιμήσεως του κυβερνήτου, περεξέκλινε εκ του καθορισμένου ίχνους ενοργάνου προσεγγίσεως και κατήλθεν εις ύψος σημαντικώς χαμηλότερον του ύψους ασφαλείας, με συνέπειαν να προσκρούση επί του όρους Πάνειον όπου και συνετρίβη“.

Οι ειδικοί κατέληξαν ότι υπεύθυνος για τη συντριβή ήταν ο κυβερνήτης και απέδωσαν την τραγωδία σε ανθρώπινο λάθος. Ο κυβερνήτης ήταν 35 χρονών και ο συγκυβερνήτης 37. Και οι δύο είχαν σημαντική εμπειρία με χιλιάδες ώρες πτήσεων και είχαν εκπαιδευτεί στην πολεμική αεροπορία. Ο ιπτάμενος μηχανικός ήταν 36 ετών και οι δύο αεροσυνοδοί 22 και 21.

Η αεροπορική τραγωδία που βύθισε την Ελλάδα στο πένθος ήταν το δεύτερο δυστύχημα στην ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας και το τρίτο στην μεταπολεμική ιστορία της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας.

Τραγική ειρωνία: την ίδια μέρα πριν τρία χρόνια το 1966 είχε βυθιστεί και το πλοίο ΗΡΑΚΛΕΙΟ στη Φαλκονέρα. Η Κρήτη πριν συνέλθει από μια τεράστια τραγωδία βίωνε άλλη μία. Η 8η Δεκεμβρίου αποδείχθηκε η αποφράδα ημέρα για το νησί και τα Χανιά, καθώς συνολικά χάθηκαν 331 κρητικοί.

Οι έξι ναυαγοί του «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα που έμειναν γαντζωμένοι πάνω σε μία σχεδία για περισσότερες από 12 ώρες. Πως σώθηκαν χάρη στο μαζούτ που διέρρευσε

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr