Το πολύνεκρο ναυάγιο του πλοίου  «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα παρουσιάζει η “Μηχανή του Χρόνου” τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου στις 21.00 στο COSMOTE HISTORY.

Το επεισόδιο μεταδίδεται σε επανάληψη την Κυριακή 26 Ιανουαρίου στις πέντε το απόγευμα.

Το ναυάγιο συγκλόνισε την Ελλάδα και από τότε παραμένει μία μαύρη σελίδα στην ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς στα παγωμένα νερά του Αιγαίου χάθηκαν περισσότεροι από 200 επιβάτες. Το πλοίο απέπλευσε στις 7 Δεκεμβρίου 1966, στις 7 και 20 το βράδυ, από το λιμάνι της Σούδας των Χανίων με προορισμό τον Πειραιά. Η αναχώρηση καθυστέρησε για να προλάβει να επιβιβαστεί φορτηγό βάρους 25 τόνων. Στο Αιγαίο υπήρχε κακοκαιρία. Στις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, όταν ο κλυδωνισμός του πλοίου έγινε έντονος. Λίγα λεπτά αργότερα ο ασυρματιστής έστελνε σήμα κινδύνου: «SOS, από Ηράκλειον. Βυθιζόμαστε».

«Το πλοίο έκανε δρομολόγια με προφορική άδεια που συνεχώς ανανέωνε με τηλεφωνική εντολή». Οι μαρτυρίες αποκαλύπτουν το μέγεθος της εγκληματικής συναλλαγής μεταξύ πλοιοκτητών και αρχών

Η «Μηχανή του Χρόνου» ερευνά τι προηγήθηκε του μοιραίου ταξιδιού, δείχνει την κατάσταση του πλοίου και παρουσιάζει τα πρόσωπα της τραγωδίας. Απαντά σε κρίσιμα ερωτήματα για την μετασκευή του σε επιβατηγό οχηματαγωγό και την ευστάθεια. Φωτίζει το παρασκήνιο των αδειοδοτήσεων μέσα από την αλληλογραφία της πλοιοκτήτριας εταιρείας και των αρμόδιων αρχών.

Η έρευνα εστιάζει στην μοιραία μπουκαπόρτα η οποία άνοιξε και πλημμύρισε το γκαράζ του πλοίου. Η μέχρι τώρα εκδοχή ήταν ότι για αυτό ευθύνεται το φορτηγό – ψυγείο με τα πορτοκάλια, το οποίο δεν είχε δεθεί και με την θαλασσοταραχή χτύπησε με ορμή τον καταπέλτη και τον έσπασε. Πραγματογνώμονες, αλλά και μάρτυρες συμφωνούν ότι η πόρτα ήταν «διαλυμένη» από πριν και ότι στηριζόταν πρόχειρα με συρματόσχοινα.

«Η δεξιά μπουκαπόρτα ήταν προβληματική. Ήταν δεμένη πρόχειρα με συρματόσχοινο και μια φορά ξεκόλλησε εντελώς. Έτσι ταξιδέψαμε μέχρι τον Πειραιά χωρίς καθόλου πόρτα» αποκαλύπτει στην εκπομπή πρώην μέλος του πληρώματος.

Ο Χρίστος Βασιλόπουλος συνάντησε διασωθέντες ναυαγούς, αλλά και μέλη του πληρώματος, ώστε να καταγράψει με ακρίβεια τις δραματικές ώρες του ναυαγίου. Επίσης συγγενείς των θυμάτων ανοίγουν τα αρχεία τους και μιλούν για την δικαστική περιπέτεια.

Ανάμεσα στις μαρτυρίες ξεχωρίζει η ιστορία των έξι ναυαγών που έμειναν γατζωμένοι πάνω σε μία σχεδία για περισσότερες από 10 ώρες. Περιγράφουν πως σώθηκαν χάρη στην διαρροή μαζούτ του πλοίου, που επικάλυψε τα σώματά τους και έτσι άντεξαν το κρύο. Το δραματικό ήταν ότι η διάσωσή τους έγινε αφού έμειναν στην παγωμένη θάλασσα όλη τη νύχτα και όλο το επόμενο πρωινό μέχρι το μεσημέρι. Μαζί με το πλοίο, είχε ναυαγήσει και το κράτος που δεν διέθετε κανένα μηχανισμό διάσωσης.

Ναυαγοί και μέλη του πληρώματος παρουσιάζουν για πρώτη φορά τα ντοκουμέντα της βύθισης

Το σύνθημα κατά την βύθιση του «Ηράκλειον» ήταν «ο σώζων εαυτόν σωθήτω». Ανάμεσα στις ιστορίες που συγκίνησαν ήταν αυτή της φοιτήτριας φιλοσοφικής, Άλκηστης Αγοραστάκη, που εμψύχωσε δεκάδες ναυαγούς πριν η ίδια πεθάνει, αλλά και του Σταύρου Λαγωνικάκη που επέζησε αλλά κατέρρευσε από συγκίνηση στο νεκροτομείο του Τζάννειου στον Πειραιά.

Δεκάδες ναυαγοί δεν βρέθηκαν ποτέ. Οι οικογένειές τους ακόμα τους θρηνούν

Ακόμα η έρευνα φωτίζει την επόμενη ημέρα, όταν οι Κρητικοί αναζήτησαν ασφαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά. Με μπροστάρη τον Μητροπολίτη Ειρηναίο δημιούργησαν την ΑΝΕΚ την πρώτη εταιρεία λαϊκής βάσης και δρομολόγησαν δικά τους ασφαλή πλοία.

Στην εκπομπή μιλούν: Σταύρος Λαγωνικάκης, ναυαγός,Ηλίας Κουκουνάκης, ναυαγός, Κώστας Μπιρικάκης, ναυαγός, Γιώργος Μανουσαδάκης, ναυαγός, Γιώργος Τζουγκαράκης, γιος θύματος, Χρυσή Ταμπακάκη, κόρη θύματος, Γιάννης Τερεράκης, συγγενής θυμάτων, Γιώργος Γεωργακάκης, γιος ναυαγού, Μιχάλης Ναλετάκης, πρώην μέλος πληρώματος «Ηράκλειον», Παρασκευάς Περάκης, Διευθυντής «Χανιώτικα Νέα», Γιώργος Αγοραστάκης, ξάδελφος Άλκηστης Αγοραστάκης, Γιώργος Κατσανεβάκης, πρόεδρος Δ.Σ. ΑΝΕΚ, Λάμπρου Γιάννης, ναυτικός, συμμετείχε στη διάσωση των ναυαγών, Φώτης Μαρτίνος ερευνητής-δημοσιογράφος, Σταύρος Μαλαγκονιάρης, δημοσιογράφος, Βασίλης Καββαθάς, δημοσιογράφος, Λεωνίδας Τσιαντούλας, αντιπρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας, Μαρία Λεκάκου, καθηγήτρια ναυτικής οικονομίας, Κώστας Κουβαράς, αξιωματικός ακτοπλοΐας, Γιώργος Τρανταλίδης, δικηγόρος, Κρίστι Εμίλιο Ιωαννίδου, συγγραφέας, ερευνήτρια ναυτικής ιστορίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here