Τον Ιανουάριο του 1950 στις κινηματογραφικές αίθουσες έκαναν πρεμιέρα οι «Απάχηδες των Αθηνών». Επρόκειτο για την πρώτη απόπειρα μιούζικαλ στα κινηματογραφικά χρονικά της χώρας και αυθεντικό πρόγονο της εξέλιξης του είδους που τα επόμενα χρόνια θα μετατρεπόταν σε μόδα.

Σε σκηνοθεσία Ηλία Παρασκευά και σύνθεση Νίκου Χατζηαποστόλου, οι «Απάχηδες» ήταν διασκευή της ομώνυμης οπερέτας που είχε ανέβει με μεγάλη επιτυχία σε σπουδαίες σκηνές της πρωτεύουσας τη δεκαετία του ’20, μεταξύ των οποίων και η Λυρική. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μία εποχή που η Αθήνα είχε πληθυσμό μόλις 300.000 κατοίκων, οι «Απάχηδες» έκοψαν συνολικά περισσότερα από 400.000 εισιτήρια κατά τη διάρκεια μίας μόνο σεζόν.

Τη «χαμένη» Αθήνα του 30 με τις λαϊκές γειτονιές κάτω από την Ακρόπολη αιχμαλώτισε ο φακός στους «Απάχηδες»

Επιπλέον, είχε ήδη γίνει μία απόπειρα μεταφοράς της στη μεγάλη οθόνη το 1930, όταν ο κινηματογράφος στην Ελλάδα ήταν ακόμη βωβός. Σε εκείνη την πρώτη προβολή, η μουσική και τα τραγούδια ήταν ηχογραφημένα και ακούγονταν από δίσκους γραμμοφώνου πίσω από την οθόνη. Παρόλα αυτά, λανσαρίστηκε ως η πρώτη «ηχητική και άδουσα» ελληνική ταινία. Πρωταγωνιστούσαν ο Πέτρος Κυριακός, ο Γιάννης Πρινέας, ο Πέτρος Επιτροπάκης, η Μαίρη Σαγιάννου και η Μαρίκα Μαντινείου, ενώ σκηνοθετούσε ο Δημήτρης Γαζιάδης.

H αγορά της Αθήνας. Η αποκατάσταση του φιλμ «Οι Απάχηδες των Αθηνών» μας δίνει μοναδικές πληροφορίες για την πόλη το 1930

Μάλιστα, για πολλά χρόνια το θρυλικό φιλμ θεωρούταν χαμένο. Μία κόπια του βρέθηκε μόλις το 2016 στην Ταινιοθήκη της Γαλλίας και χάρη στην δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας ανέλαβε το απαιτητικό έργο της αποκατάστασης και ψηφιοποίησης της. Η ψηφιοποίηση και αποκατάσταση της εικόνας έγινε στα εργαστήρια L’immagine Ritrovata (Παρίσι, Μπολόνια). Η ανασύνθεση της μουσικής έγινε από τον Γιάννη Τσελίκα, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής (Αθήνα).

Πετροπόλεμος στην Αθήνα του 30.  Ο πετροπόλεμος στις γειτονιές της Αθήνας με νεκρούς και τραυματίες, που έπληττε και τον τουρισμό! Η συμμαχία εναντίον τη αστυνομίας… Διαβάστε σχετικό άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/o-petropolemos-stis-geitonies-tis-athinas-me-nekrous-kai-travmaties-pou-eplitte-kai-ton-tourismo-i-symmaxia-enantion-ti-astynomias/

Στη δεύτερη μεταφορά τους στον κινηματογράφο το 1950, οι «Απάχηδες των Αθηνών» ευτύχησαν να έχουν σύγχρονο ήχο και κορυφαίο καστ. Τους βασικούς ρόλους ενσάρκωναν ο Αιμίλιος Βεάκης, η Άννα Καλουτά, ο 36χρονος τότε Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο Μίμης Φωτόπουλος, ο Ντίνος Ηλιόπουλος και ο Φραγκίσκος Μανέλλης. Εμφανίστηκαν επίσης ορισμένοι από τους σημαντικότερους πρωταγωνιστές της Λυρικής Σκηνής, που είχαν συμμετάσχει και στους αυθεντικούς «Απάχηδες», όπως η Μαρίκα Μαντινείου και ο Γιάννης Πρινέας.

Η πρώτη “ηχητική και άδουσα” ελληνική ταινία, Οι Απάχηδες των Αθηνών, (1930) κατέγραψε το Βρυσάκι, την χαμένη συνοικία της Αθήνας. Τα σπίτια της σκηνής γκρεμίστηκαν για να αποκαλυφθεί η Αρχαία Αγορά.

Η ταινία αποτελεί σπάνιο οπτικό ντοκουμέντο, καθώς καταγράφει έξοχα ορισμένα από τα σημαντικότερα τοπόσημα της Αθήνας και των περιχώρων, συλλαμβάνοντας την καθημερινότητα της εποχής στην Πλάκα, στου Ψυρρή, στην Αγορά, στο Θησείο, στο Γκάζι, στην Πλατεία Συντάγματος, στην Ομόνοια, στην οδό Σταδίου, στην Πανεπιστημίου, αλλά και στα Ανάκτορα του Τατοΐου.

Αρχική φωτογραφία: Ταινιοθήκη της Ελλάδας. Μάθετε περισσότερα για την αποκατάσταση της ταινίας: http://www.tainiothiki.gr/oi-apaxides…  

Διαβάστε στη «ΜτΧ»:  Ο πετροπόλεμος στις γειτονιές της Αθήνας με νεκρούς και τραυματίες, που έπληττε και τον τουρισμό! Η συμμαχία εναντίον τη αστυνομίας
Ακόμα δείτε: Οι τελευταίες φωτογραφίες από τη «χαμένη» γειτονιά κάτω από την Ακρόπολη. Το Βρυσάκι κατεδαφίστηκε το 1931 μαζί με την Παναγιά Βλασσαρού…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here