1970. Στη συνοικία Ρόμα της πόλης του Μεξικού ζει μια οικογένεια μεσοαστικής τάξης με τέσσερα παιδιά. Ο πατέρας είναι γιατρός. Η μητέρα νοικοκυρά. Μαζί τους μένουν και δυο υπηρέτριες, η Κλεό και η Αντέλα. Η Κλεό, πέρα από τη φροντίδα του σπιτιού, έχει αναλάβει και την ανατροφή των παιδιών. Όλα φαίνονται να κυλούν ήπια μέχρι που η ζωή τους έκανε στροφή 180 μοιρών. Η καθημερινότητά τους ανατράπηκε. Ο πατέρας τους εγκατέλειψε και η φτωχή Κλεό έμεινε έγκυος από έναν επιπόλαιο νεαρό.

Η ιστορία της ταινίας Ρόμα του Μεξικανού σκηνοθέτη και σεναριογράφου Αλφόνσο Κουαρόν έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας. Έχει δεχτεί εξαιρετικές κριτικές και θεωρείται η καλύτερη ταινία του 2018.

Η ταινία είναι αφιερωμένη στην νταντά του σκηνοθέτη Αλφόνσο Κουαρόν Πηγή εικόνας Youtube
Βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα

Το 90% των σκηνών προέρχονται από τις μνήμες του σκηνοθέτη Κουαρόν από την παιδική του ηλικία. Με την ταινία του ήθελε να αποδώσει έναν φόρο τιμής στην αγαπημένη του νταντά, Λιμπόρια Ροντρίγκιεζ, η οποία φρόντιζε αυτόν και τα αδέρφια του.
Η αληθινή «Κλεό» ζει ακόμη. Παραμένει μέλος της οικογένειας του Αλφόνσο Κουαρόν. Όπως δήλωσε ο σκηνοθέτης κάθε φορά που η νταντά του βλέπει την ταινία, κλαίει με λυγμούς. Όμως, όχι γιατί συγκινείται που βλέπει τη δική της ιστορία, αλλά γιατί «πονάει» για τα παιδιά.
Ο Κουαρόν προσπάθησε κάθε πτυχή της ταινίας του να ανταποκρίνεται σε κάτι πραγματικό.
Η κάθε σκηνή γυρίστηκε στο μέρος όπου έγιναν και τα πραγματικά γεγονότα και με ακριβή αντίγραφα των αντικειμένων. Ακόμη και τα έπιπλα άνηκαν σε συγγενείς του.
Εκείνη την εποχή στο Μεξικό επικρατούσε κοινωνική αναταραχή. Διαδηλώσεις κατέληγαν σε δεκάδες νεκρούς. Όμως, ο Κουαρόν δεν επικεντρώθηκε εκεί. Έδειξε τα γεγονότα όπως τα έβλεπαν τα παιδικά του μάτια.

Η «άγνωστη» πρωταγωνίστρια

Ο σκηνοθέτης έλεγε ότι θα κάνει αυτήν την ταινία από το 2006. Χρειάστηκε σχεδόν 12 χρόνια για να πραγματοποιήσει το όραμά του.

Όμως, πολύ χρόνο του πήρε και να βρει τη γυναίκα που θα ενσάρκωνε την αγαπημένη του νταντά. Για σχεδόν έναν χρόνο έκαναν οντισιόν. Πήγαιναν από περιοχή σε περιοχή μήπως συναντήσουν την «εκλεκτή». Ενίοτε έβρισκαν γυναίκες που έμοιαζαν με τη Λιμπόρια Ροντρίγκιεζ, αλλά δεν μπορούσαν να την υποδυθούν. Άλλες φορές συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο. Όμως, ο Κουαρόν δεν απογοητευόταν, Συνέχιζε να ψάχνει μέχρι που βρήκε την Γιαλίτζα Απαρίσιο.

Η Απαράσιο δεν είναι επαγγελματίας ηθοποιός, όμως είχε αυτό που ήθελε ο σκηνοθέτης. Έμοιαζε στην νταντά του Πηγή εικόνας: Youtube

Η Απαράσιο δεν ήταν ηθοποιός. Σπούδαζε προσχολική αγωγή και εκείνη την περίοδο περίμενε τα αποτελέσματα των τελικών εξετάσεων. Η νεαρή κοπέλα πήγε τυχαία σε μια οντιστιόν γιατί όπως έχει πει, «δεν είχε τίποτα καλύτερο να κάνει». Μόλις τη συνάντησε κατάλαβε ότι ήταν η ιδανική. Ήταν έξυπνη και έβγαζε ζεστασιά.
Όμως, η Απαράσιο δεν δέχτηκε αμέσως να παίξει στην ταινία. Του έλεγε ότι δεν ενδιαφέρεται για την πρότασή του. Ωστόσο, ο Κουαρόν συνέχισε να επιμένει. Περίπου δυο εβδομάδες αργότερα, η Απαράσιο με την παρακίνηση της εγκύου αδερφής της, είπε το πολυπόθητο «ναι».  Επιλέχτηκε ανάμεσα σε άλλες 110 κοπέλες που διεκδικούσαν τον ρόλο.
Τότε η νεαρή κοπέλα δεν γνώριζε καν ποιος ήταν ο Κουαρόν και ποιες ταινίες είχε κάνει, παρόλο που ήταν παγκοσμίως γνωστός για την ταινία «Gravity» με την Σάντρα Μπούλοκ, αλλά και τη σκηνοθεσία της τρίτης ταινίας του Χάρι Πότερ, «Ο Χάρι Πότερ και ο αιχμάλωτος του Αζκαμπάν».
Ο ρόλος της «Κλεό» θύμιζε στην Απαράσιο τη μητέρα της, καθώς και εκείνη φρόντιζε τα παιδιά μιας οικογένειας για να μπορέσει να βγάλει τα προς το ζην, καθώς μεγάλωνε μόνη της τα παιδιά της.

Η Απαράσιο δεν ήταν η μοναδική μη επαγγελματίας ηθοποιός που έπαιξε στην ταινία. Με εξαίρεση τη Μαρίνα ντε Ταβίρα, που υποδύθηκε τη μητέρα των παιδιών, όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί ήταν αρχάριοι.
Οι γιατροί και οι νοσοκόμοι της ταινίας ήταν πραγματικοί και όχι ηθοποιοί.

Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα Πηγή εικόνας: Youtube
Το μυστικό σενάριο
Ο Κουαρόν ήταν ο μοναδικός που γνώριζε ολόκληρο το σενάριο. Κάθε μέρα πριν να ξεκινήσουν τα γυρίσματα, έδινε τα λόγια στους ηθοποιούς. Με αυτόν τον τρόπο επεδίωκε να τους προκαλέσει πραγματικά συναισθήματα, να τους σοκάρει ώστε να παίζουν περισσότερο ρεαλιστικά.
Αφού διάβαζαν τις σκηνές που θα γύριζαν εκείνη την ημέρα, έδιναν σε έναν προς έναν οδηγίες. Στο πλατό επικρατούσε χάος.
«Έτσι, ακριβώς είναι η πραγματική ζωή. Είναι χαοτική και δεν μπορείς να προγραμματίσεις πώς θα αντιδράσεις σε καθετί που σου συμβαίνει», είπε ο Κουαρόν.
Αυτό που μετάνιωσε πιο πολύ από όλα ο σκηνοθέτης ήταν ότι δεν αποκάλυψε ποτέ στην Γιαλίτζα ότι το παιδί της Κλεό στην ταινία θα γεννιόταν νεκρό.
Μόλις αντιλήφθηκε τι συνέβαινε, άρχισε να κλαίει. Ζητούσε να διακοπεί το γύρισμα. Είχε σοκαριστεί. Όμως, έτσι ο Κουαρόν είχε καταφέρει αυτό που ήθελε. Να δείξει τα αληθινά της συναισθήματα.
Όμως, η σκηνή που την τρόμαξε πιο πολύ από όλες ήταν όταν έπρεπε να μπει μέσα στη θάλασσα για να σώσει τα παιδιά. Όπως η Κλεό στην ταινία, έτσι και η Απαράσιο δεν ήξερε να κολυμπά. «Η θέα του ωκεανού με είχε τρομοκρατήσει» είπε η ηθοποιός.

Η ηθοποιός παρόλο που γνώρισε την πραγματική νταντά, δεν ήξερε πολλά πράγματα για εκείνη. Πριν να αρχίσουν τα γυρίσματα της ταινίας, της διηγούνταν διάφορες ιστορίες της ζωής της. Σχεδόν κάθε φορά η Απαράσιο συγκινούνταν.

Η 24χρονη Απαράσιο έχει καταγωγή από την Οαχάκα στο Μεξικό. Οι γονείς της είναι ιθαγενείς. Ο πατέρας της ανήκει στον λαό των Μιιξτέκων και η μητέρα της στους λεγόμενους «Triqui». Η Απαράσιο είναι η πρώτη γυναίκα ιθαγενής που είναι υποψήφια για το βραβείο όσκαρ της Καλύτερης Ηθοποιού.

Η εμμονή του σκηνοθέτη

Ο Κουαρόν εκτός από κάτι ρεαλιστικό, ήθελε να κάνει μια ταινία που να μην μοιάζει με καμία άλλη. Κάθε φορά που μια σκηνή του θύμιζε μια άλλη ταινία, την άλλαζε.
Κάθε φορά που ο σχεδιαστής παραγωγής Γιουτζίνιο Καμπαλέρο του έλεγε «Γιατί την αλλάζεις; Ήταν υπέροχη!», ο Κουαρόν απαντούσε «Μπορεί να ήταν υπέροχη, αλλά δεν ήταν δική μου».
Ακόμη, και αν κάποιος χαρακτήριζε μια σκηνή του βαρετή, εκείνος συμφωνούσε μαζί του και του έλεγε «Ναι έχει δίκιο. Είναι βαρετή. Αλλά τουλάχιστον την έφτιαξα εγώ».

Τα ευτράπελα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων

Τον Νοέμβριο του 2016 οι συντελεστές της ταινίας «Ρόμα» έπεσαν θύματα κλοπής.
Ανακοίνωσαν ότι χτυπήθηκαν δυο γυναίκες και πέντε μέλη της παραγωγής νοσηλεύτηκαν. Τους έκλεψαν τα κινητά, τα πορτοφόλια και μερικά κοσμήματα.
Μια μέρα η αστυνομία μπήκε στα σκηνικά και προσπάθησε να διακόψει τα γυρίσματα.
Τους έλεγαν ότι δεν έχουν άδεια να γυρίζουν ταινία σε αυτό το σημείο. Έτσι, ξέσπασε ένας τσακωμός ανάμεσα στις αρχές και τους παραγωγούς, οι οποίοι απέδειξαν ότι είχαν κάθε δικαίωμα.
Μαζί με την ταινία «The Favourite», του Γιώργου Λάνθιμου έχει τις περισσότερες υποψηφιότητες για τα 91α βραβεία Όσκαρ.
Έχει λάβει το βραβείο «Golden Lion» που είναι το σημαντικότερο βραβείο κινηματογράφου στη Βενετία.
Έχει πάρει δυο χρυσές σφαίρες του «Καλύτερου Σκηνοθέτη» και της «Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας», αλλά και δυο βραβεία Critics’ Choice για τον «Καλύτερο Σκηνοθέτη» και για την «Καλύτερη Φωτογραφία».
Όμως, παρά την παγκόσμια αναγνώριση της ταινίας, δεν έχει φέρει ακόμη τα αναμενόμενα έσοδα. Για τη δημιουργία της χρησιμοποιήθηκε ένα μπάτζετ αξίας 15 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ τις πρώτε εβδομάδες προβολής είχε έσοδα μόλις τριάμισι εκατομμύρια.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας:

Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Léon: The Professional. Οι όροι που έθεσαν οι γονείς της 12χρονης Νάταλι Πόρτμαν για να παίξει η κόρη τους στην ταινία. Άλλαξαν όλες οι ερωτικές σκηνές του σεναρίου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here