Μαρίκα Παλαίστη, η σοπράνο που λάτρεψε ο Τσάρος και χλεύασε η Αθήνα. Έχασε την φωνή της, ίδρυσε κόμμα και μαζεύονταν για να την περιπαίξουν. Το επί σκηνής επεισόδιο

Μαρίκα Παλαίστη, η σοπράνο που λάτρεψε ο Τσάρος και χλεύασε η Αθήνα. Έχασε την φωνή της, ίδρυσε κόμμα και μαζεύονταν για να την περιπαίξουν. Το επί σκηνής επεισόδιο
Συνήθιζαν να τη χλευάζουν και να την αποκαλούν “κωμική καρικατούρα”. Στις παραστάσεις της, οι μισοί από τους θεατές έρχονταν μόνο για να φωνάξουν περιπαικτικά σχόλια. Η ίδια, όμως, δεν το έβαζε κάτω. Ο λόγος για την Μαρίκα Παλαίστη. Την Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε στο εξωτερικό, μετρώντας δεκάδες παραστάσεις σε διάφορα σημεία του κόσμου.
Στην Ελλάδα ασχολήθηκε εκτός των άλλων και με την πολιτική, ιδρύοντας το “Ανεξάρτητο Δημοκρατικό Κόμμα Ελληνίδων”. Δεν τοποθετούταν “ούτε δεξιά ούτε αριστερά”, όπως έλεγε. Πέθανε σε ηλικία 82 ετών.
Από τη Μόσχα στην Αθήνα

Η Μαρίκα Παλαίστη γεννήθηκε στην Σαμψούντα του Πόντου το 1888. Μετακόμισε στη Μόσχα όταν παντρεύτηκε έναν Ρώσο αξιωματούχο που γνώρισε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε στα Ωδεία του Κιέβου και έκανε το ντεμπούτο της σε ηλικία 19 ετών στην όπερα της Μόσχας ως “Λίζα” στην “Ντάμα Πίκα” του Τσαϊκόφσκι.

Συνεργάστηκε με τον διάσημο βαρύτονο Σαλιάπιν και συμμετείχε σε 25 όπερες, μεταξύ των οποίων στη “Τόσκα”, “Τζιοκόντα”,”Κάρμεν”, τις οποίες ερμήνευσε στη γλώσσα του εκάστοτε πρωτοτύπου.

Έδωσε παραστάσεις στις μεγαλύτερες πόλεις της Ρωσίας ενώ λέγεται πως ήταν η αγαπημένη σοπράνο του Τσάρου Νικόλαου. Στο σπουδαίο βιογραφικό της μέτρησε δεκάδες συμμετοχές σε μεγάλα καλλιτεχνικά κέντρα του κόσμου όπως στο Μιλάνο, το Παρίσι, τη Βιέννη και την Αμερική. Με το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης το 1917 εγκατέλειψε τη Ρωσία και εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη.

Η Μαρίκα Παλαίστη ήταν σοπράνο με αξιόλογο ρεπερτόριο. Μετά τον πόλεμο έχασε τη φωνή της και έγινε γραφική φιγούρα. Έδινε συναυλίες στις οποίες γινόταν μεγάλη καζούρα.

Διαβάστε ακόμα: Η σοπράνο με τη χειρότερη φωνή που κατάφερε να γίνει αγαπητή στο κοινό. Ο κόσμος δεν πίστευε στα αφτιά του όταν την άκουγε, αλλά τα εισιτήρια εξαντλούνταν σε κάθε της ζωντανή εμφάνιση (βίντεο)

Το 1925 μετακόμισε στην Αθήνα, όπου παράλληλα με την καριέρα της ξεκίνησε να διδάσκει φωνητική. Το 1927 συμμετείχε στο θίασο του “θεμελιωτή του Ελληνικού Μελοδράματος”, Διονύσιου Λαυράγκα. Συνέθεσε τουλάχιστον εννέα τραγούδια ενώ συνέγραψε θεατρικά έργα και βιβλία μεταξύ των οποίων και την αυτοβιογραφία της.

“Η καλλίφωνος άρχισε να τα χάνει”

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 η φωνή της Παλαίστη άρχισε να την εγκαταλείπει. Και όπως πιθανολογείται αυτό την επηρέασε ψυχολογικά. Αρκετοί μάλιστα θεώρησαν ότι έκτοτε η καλλίφωνος “άρχισε να τα χάνει” και εξήγησαν έτσι την επιλογή της να ασχοληθεί με την πολιτική.

Το 1953, με την κατάκτηση της γυναικείας ψήφου στην Ελλάδα, η υψίφωνος Παλαίστη ίδρυσε το “Ανεξάρτητο Δημοκρατικό Κόμμα Ελληνίδων”. Κατά τη διάρκεια της ιδιαίτερης προεκλογικής της εκστρατείας διοργάνωνε συγκεντρώσεις, οι οποίες συνήθως έκλειναν με άριες.

Αρκετοί ήταν αυτοί που χαρακτήρισαν “πύρινες” και μαχητικές” τις ομιλίες της Παλαίστη, αλλά οι περισσότεροι την θεωρούσαν “διαταραγμένη προσωπικότητα”. Ακόμη και οι δημοσιογράφοι την “έπαιρναν στο ψιλό”. Άλλωστε έμεινε στην ιστορία ως μια “κωμική καρικατούρα” ενώ το όνομά της εκφωνείται ακόμη και σήμερα κοροϊδευτικά.

Περιπαικτικό πλακάτ για την Μαρίκα Παλαίστη και το κόμμα της

Εκατοντάδες παρευρίσκονταν στις προεκλογικές της συγκεντρώσεις, αλλά οι περισσότεροι πήγαιναν για να την χλευάσουν. “Οι σπογγαλιείς Αθηνών μαζί σου”, “Μαρίκα σώσε τα λουκάνικα”, “Βαράτε την με λουκουμόσκονη”, “Να καταργηθεί η τρύπα στις δεκάρες” ήταν μερικά από τα συνθήματα που φώναζαν περιπαικτικά.

Ο σπουδαίος ζωγράφος Γιώργος Τσαρούχης συνήθιζε να βρίσκεται στις εμφανίσεις της και να επιπλήττει όσους ξεπερνούσαν τα όρια.

Η επεισοδιακή συναυλία στο Ιντεάλ
Στις 7 Νοεμβρίου 1960 το ρεσιτάλ της Μαρίκας Παλαίστη στο θέατρο “Ιντεάλ” παραλίγο να καταλήξει σε τραγωδία. Κατά το τελευταίο μέρος του προγράμματος, η καλλιτέχνις αφιέρωσε το τραγούδι της εις την γυναίκα του Μανώλη Γλέζου, που σαπίζει εις την φυλακή, ενώ ο Μέρτεν και οι άλλοι γκεσταμπίτες…”. Δεν πρόλαβε να τελειώσει την πρότασή της, καθώς ένας θεατής ανέβηκε έξαλλος στη σκηνή και άρπαξε το μικρόφωνο από τα χέρια της υψίφωνου.
 Άμεσα κινητοποιήθηκαν οι αστυφύλακες και τον απομάκρυναν, ενώ η Παλαίστη “κατάπληκτος και διαμαρτυρόμενη, εσύρετο εις το βάθος της σκηνής υπό των αστυνομικών“.
Μετά την απομάκρυνση της Παλαίστη από τη σκηνή, οι θεατές αρνούνταν να αποχωρήσουν. Απαιτούσαν την επανεμφάνιση της υψίφωνου. Ο διευθυντής της Αστυνομίας Αθηνών έλυσε την οχλαγωγία. Κατέφτασε στο θέατρο, ανέβηκε στη σκηνή και διέταξε το κλείσιμο της αυλαίας. Στην ίδια παράσταση η Ελληνίδα καλλιτέχνης είχε τοποθετηθεί για την κυβέρνηση Μαρκεζίνη, αφορίζοντάς την, ενώ αποκάλεσε την Κίνηση Εθνικής Αναδημιουργίας του Γεώργιου Γρίβα “φασιστική”.

Τον Ιανουάριο του 1962 σε ηλικία 75 ετών και ενώ όλοι νόμιζαν πως μετά το πανδαιμόνιο του 1960 δεν θα ξαναπατήσει στο σανίδι, η Παλαίστη έδωσε ακόμα μία παράσταση, την οποία μάλιστα παρακολούθησαν πάνω από 600 άτομα. Το 1964 πραγματοποίησε το τελευταίο της ρεσιτάλ. Τον Φεβρουάριο του 1970 πέθανε σε ηλικία 82 ετών.

O θεατρικός συγγραφέας και δημοσιογράφος Κώστας Πρετεντέρης εμπνεύστηκε από την προσωπικότητα της άγνωστης σήμερα Ελληνίδας σοπράνο τον ρόλο της Κλημεντίνης στο ραδιοφωνικό σίριαλ “Το ημερολόγιο ενός Θυρωρού”, τον οποίο ενσάρκωσε η αξέχαστη ηθοποιός Σαπφώ Νοταρά.

Διαβάστε ακόμα στη “ΜτΧ”: Πως η Μαρία Κάλλας και η κομπάρσος της κινδύνευσαν να καούν ζωντανές στην ταινία «Μήδεια» του Παζολίνι. Τα επεισοδιακά γυρίσματα έγιναν στην Τουρκία

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

close menu