του ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού

Το 1947 ένας Έλληνας εργάτης, ο Νικόλαος Μαργάλης, έστειλε στο Smithsonian Institution στην Ουάσιγκτον την πρότασή του για ένα όχημα για διαπλανητικές πτήσεις.

Το Smithsonian είναι ένα από τα σημαντικά ιδρύματα των ΗΠΑ που έχουν να κάνουν με την καινοτομία και τεχνολογική εξέλιξη. Ο Μαργάλης παρουσίαζε αναλυτικά την ιδέα του σ’ ένα πόνημα 22 σελίδων με τον τίτλο «Αεροπλάνα, Πλανήτες, Αεροπλάνα», όπου συμπεριέλαβε και λεπτομερή σχέδια του οχήματός του.

Το πόνημα του Μαργάλη προκάλεσε ενδιαφέρον στο Smithsonian και έφθασε μέχρι και στον Paul Edward Garber, πρώτο διευθυντή του National Air Museum στη Washington που ανήκει στο Smithsonian Institution.

Ο Garber έστειλε στον Μαργάλη μια ευχαριστήρια επιστολή όπου του ανέφερε ότι τα σχέδιά του θα συμπεριλαμβάνονταν στο αρχείο του ιδρύματος προκειμένου να μελετηθούν από ειδικούς. Όμως τίποτα δεν έγινε με αυτά για τα επόμενα σαράντα χρόνια περίπου.

Το 1983 δύο συνεργάτες του National Air Museum, ο Gregory Bryant και η Elizabeth Hand, ενώ καταλογοποιούσαν το αρχείο του μουσείου βρήκαν τα σχέδια του Μαργάλη και εντυπωσιάστηκαν από τα χαρακτηριστικά του οχήματος. Χρόνια αργότερα, ο Bryant έφτιαξε μικρά μοντέλα 10 πτητικών μηχανών που δεν κατασκευάστηκαν ποτέ για έκθεση του National Air Museum.

Ένα απ’ αυτά ήταν και του Μαργάλη. Επειδή το όχημα αυτό είχε τεράστιες διαστάσεις, το μοντέλο δεν μπορούσε να γίνει στην ίδια κλίμακα με τα άλλα. Μάλιστα στη βάση του οχήματος ο Bryant τοποθέτησε χάρτη της Ελλάδας προκειμένου να δείξει το μέγεθός του!

Τίποτα άλλο δεν είναι γνωστό για τον Νικόλαο Μαργάλη, αλλά είναι ενδιαφέρον ότι το 1947 ένας Έλληνας εργάτης είχε την έμπνευση να σχεδιάσει ένα διαπλανητικό όχημα και να στείλει αναλυτικό υπόμνημα για την ιδέα του στο Smithsonian Institute στις ΗΠΑ.

Πηγή: Rebecca Maksel, «The Weird World of Folk Aviators»
Αρχική εικόνα: AirSpaceMag

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Ιπτάμενα αυτοκίνητα που έπιαναν στον αέρα 135 χιλιόμετρα. Κάθε δεκαετία εμφανιζόταν ένα μοντέλο που περίμενε άδεια και χρηματοδότηση. Το όνειρο πραγματοποιήθηκε πολλές φορές, αλλά με πολλά θύματα
Χένρι Φορντ. Ο βιομήχανος που δημιούργησε τα φθηνά αυτοκίνητα και εμπνεύστηκε τη «γραμμή παραγωγής» όταν είδε πώς λειτουργεί ένα σφαγείο. Ο «Φορντισμός» και τα προνόμια στους εργαζομένους

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here