Ο ισραηλινός πιλότος μαχητικών Γιόρα Επστάιν γεννήθηκε την 20η Μαΐου 1938 και μετά το σχολείο αποφάσισε να γίνει πιλότος μαχητικών αεροσκαφών. Ωστόσο, καθώς δεν πέρασε τα ιατρικά τεστ εξαιτίας ενός προβλήματος στην καρδιά.

Έτσι κατατάχθηκε στους αλεξιπτωτιστές όπου σύντομα έγινε εκπαιδευτής.
Το 1957 εγκατέλειψε το στρατό για δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων προσπαθούσε να πάρει έγκριση από τους γιατρούς για να γίνει δεκτός από την πολεμική αεροπορία. Το πρόβλημα με την καρδιά του ξεπεράστηκε και πήρε την έγκριση να δοκιμάσει την τύχη του στην Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία.

Ο Γιόρα Επστάιν  Πηγή εικόνας:Wikimedia Commons
Η σπάνια ικανότητα

Αν και ξεκίνησε από τα ελικόπτερα, πήρε μετάθεση στα μαχητικά.Ο Επστάιν από την βασική εκπαίδευση πτήσης, ξεχώριζε από τους άλλους πιλότους.
Μπορούσε να εντοπίζει τα αντίπαλα αεροσκάφη σε απόσταση 24 μιλίων, δηλαδή απόσταση τρεις φορές πιο μακρινή από το συνηθισμένο στίγμα εντοπισμού εχθρικού αεροπλάνου.

Η στρατιωτική του δράση

Ο Επστάιν έγινε γνωστός από τη δράση του στους πολέμους της Μέσης Ανατολής, κατά τη διάρκεια των οποίων κατέρριψε  συνολικά 17 εχθρικά αεροσκάφη κι ένα ελικόπτερο. Έγινε ο πιλότος με τις περισσότερες καταρρίψεις μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στην εποχή δηλαδή των σύγχρονων τζετ. Ο ίδιος υποστήριζε ότι τα επιτεύγματά του ήταν αποτέλεσμα της εκπαίδευσης.
Στον πόλεμο των Έξι Ημερών στις 6 Ιουνίου 1967, πιλοτάριζε ένα μαχητικό τύπου Μιράζ και κατέρριψε ένα αιγυπτιακό αεροσκάφος τύπου SU7. Αυτή ήταν η αρχή της δράστης του.
Ο Επστάιν συνολικά κατέρριψε πέντε αεροσκάφη στο πόλεμο με την Αίγυπτο το 1967.

Η φήμη του όμως απογειώθηκε στον πόλεμο του Γιόμ Κιπούρ που σημαίνει στα εβραικά γιορτή του εξιλέωσης.
Ανήμερα της σημαντικής γιορτής των εβραίων Αίγυπτος και Συρία, ως ηγέτιδες δυνάμεις αραβικών χωρών, επιτέθηκαν στο Ισραήλ. Ήταν η τέταρτη αραβοισραηνική σύρραξη που εξελίχθηκε από τις 6 ως τις 26 Οκτωβρίου του 1973.

H δράση του στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ

Ο Επστάιν υπηρετούσε ως αξιωματικός στο κέντρο επιχειρήσεων της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας στο Τελ Αβίβ. Οι ανώτεροί του τον διέταξαν να εκτελέσει πτήσεις εντοπισμού και αναγνώρισης των αιγυπτιακών δυνάμεων και των θέσεων τους.

Μπορούσε να εντοπίζει τα αντίπαλα αεροσκάφη, σε απόσταση 24 μιλίων, δηλαδή από απόσταση τρεις φορές μακρινή από την απόσταση που εντοπίζεται ένα αεροσκάφος από έναν κανονικό πιλότο. Πηγή εικόνας:Youtube

Τις επόμενες δυο μέρες, ο έμπειρος ιπτάμενος βρισκόταν στο κέντρο επιχειρήσεων βλέποντας σε ζωντανή μετάδοση τις αερομαχίες μεταξύ των αντίπαλων αεροπορικών σμηνών. Επίμονα ζητούσε να λάβει μέρος στις αερομαχίες. Ο Επστάιν απογειώθηκε δυο φορές στις 19 Οκτωβρίου 1973 και σε αερομαχίες που έγιναν πάνω από τη διώρυγα του Σουέζ κατέρριψε τρία αιγυπτιακά αεροσκάφη. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του χρεώθηκαν με βάση το γενικό επιτελείο αεροπορίας άλλες 9 καταρρίψεις! Μετά τον πόλεμο έγινε εκπαιδευτής των νέων και υπερσύγχρονων για εκείνη την εποχή μαχητικών F-16. Αποστρατεύτηκε το 1977 έχοντας στο ενεργητικό του περισσότερες από 9.000 ώρες πτήσης.

Το 2018, σε ηλικία 80 ετών πήρε συμβολικά το βαθμό του ταξίαρχου και παρασημοφορήθηκε από τον αρχηγό της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, ο οποίος τον χαρακτήρισε παγκόσμιο πρότυπο τόσο για τη γενιά του όσο και για τις μελλοντικές γενιές πιλότων.
Στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, τις δύο πρώτες μέρες οι άραβες είχαν σημαντικές νίκες, αλλά τα επόμενα εικοσιτετράωρα οι Ισραηλινές δυνάμεις ισορρόπησαν την κατάσταση. Απώθησαν του Σύριους στα υψώματα του Γκολάν και  απέκοψαν τους Αιγύπτιους στη διώρυγα του Σουέζ. Οι πρώτες νίκες των Αράβων ανύψωσαν το πεσμένο ηθικό τους από τον πόλεμο των έξι ημερών το 1967 ενώ οι Ισραηλινοί είχαν καταφέρει να προστατεύσουν την πατρίδα τους και να θεωρήσουν τη έκβαση του πολέμου νικηφόρα. Η ισορροπία του τρόμου έδωσε τη δυνατότητα μετά από είκοσι μέρες να γίνει ανακωχή και να ξεκινήσει η ειρηνευτική διαδικασία που κατέληξε στη  Συνθήκη Ειρήνης το Μάιο του 1974, αφού το Ισραήλ που επιθυμούσε τη λήξη των εχθροπραξιών, προχώρησε σε μια σειρά παραχωρήσεων.

Πηγή αρχικής εικόνας: Youtube

Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Το αντιτορπιλικό που αρνήθηκε να πεθάνει. Πως το «Αδρίας» βύθισε δύο γερμανικά υποβρύχια, αλλά έχασε την πλώρη του από νάρκη. Η άρνηση του κυβερνήτη να το βυθίσει

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here