Τον Μάιο του 1962 οι εφημερίδες της εποχής περιέγραφαν με γλαφυρότητα την εντυπωσιακή «χρυσή άμαξα» που περιέφερε τη νύφη πριγκίπισσα Σοφία  και τον πατέρα της, βασιλιά Παύλο, στους δρόμους της Αθήνας.

Ήταν ένα από τα πιο αγαπημένα αποκτήματα της βασιλικής οικογένειας.
Ωστόσο, για πολλές δεκαετίες, η τύχη της ιστορικής άμαξας αγνοούνταν. Το μυστήριο λύθηκε μόλις τον Ιούνιο του 2020.

Στις 6 Ιουνίου 2020, η διεύθυνση συντήρησης του Υπουργείου Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι τέσσερις βασιλικές άμαξες που θεωρούνταν χαμένες εντοπίστηκαν στα βασιλικά κτήματα του Τατοΐου. Μία από αυτές είναι η κλειστή γαμήλια άμαξα της Σοφίας και του Χουάν Κάρλος. Πρόκειται για την πιο διάσημη και ξεχωριστή από τις τέσσερις. Όχι άδικα, καθώς η ιστορία της είναι εντυπωσιακή.

Η πριγκίπισσα Σοφία μέσα στην άμαξα. greekroyalfamily.gr

Η πολυτιμότερη άμαξα της βασιλικής οικογένειας

Η άμαξα κατασκευάστηκε το 1870 στη Γαλλία. Ο Γαλλοπρωσικός πόλεμος και η ανατροπή του Ναπολέοντα Γ’, αναζωπύρωσαν τις ελπίδες για παλινόρθωση της μοναρχίας στη χώρα. Το φιλομοναρχικό ρεύμα όμως είχε εν τω μεταξύ διαιρεθεί στα δύο. Από τη μία βρίσκονταν οι υποστηρικτές του Κόμη των Παρισίων και από την άλλη οι οπαδοί του Κόμη του Σαμπόρ.
Προκειμένου να γεφυρωθεί το χάσμα, οι δύο αριστοκράτες ήρθαν σε συμφωνία. Ο Κόμης του Σαμπόρ που δεν είχε παιδιά όρισε ως διάδοχό του τον Κόμη των Παρισίων. Όλοι πίστεψαν ότι το γαλλικό παλάτι ήταν έτοιμο να επανέλθει. Έτσι, παραγγέλθηκαν οι εντυπωσιακές άμαξες με τις οποίες θα έκανε την είσοδό του στο Παρίσι ο Ερρίκος Ε’ ως βασιλιάς.

Διαβάστε ακόμα: «Το ντοκιμαντέρ που θα κατέστρεφε τη μοναρχία». Απαγορεύτηκε επειδή έδειχνε την Ελισάβετ και τη βασιλική οικογένεια «υπερβολικά φυσιολογική». 46 χρόνια μετά προβλήθηκαν 90 δευτερόλεπτα! Δείτε τα

Ωστόσο, την τελευταία στιγμή όλα ματαιώθηκαν. Αφορμή στάθηκε μία σοβαρή διαφωνία στην Εθνοσυνέλευση για τη σημαία της χώρας. Ο Ερρίκος δεν ανέβηκε ποτέ στην ολόχρυση άμαξα και τα πολυτελή οχήματα έμειναν αχρησιμοποίητα. Την ίδια περίοδο, στο Παρίσι βρισκόταν ο έλληνας βασιλιάς Γεώργιος Α’ και θέλησε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία. Αγόρασε μία από τις άμαξες και την έφερε στην Ελλάδα. Πάνω από τους θυρεούς του Γαλλικού Οίκου ζωγραφίστηκαν οι θυρεοί της Ελληνικής Δυναστείας και μετατράπηκε στην επίσημη άμαξα της Ελληνικής Βασιλικής Οικογένειας.

Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά επίσημα στους γάμους του μετέπειτα Βασιλιά Κωνσταντίνου και της βασίλισσας Σοφίας το 1889. Σαράντα χρόνια αργότερα, με την ίδια άμαξα παντρεύτηκαν ο Παύλος με τη Φρειδερίκη.
Οι ταραχές στη χώρα, απείλησαν την ακεραιότητά της. Όταν οι Γερμανοί κατέλαβαν την Αθήνα προσπάθησαν να την αρπάξουν, όμως προσωπικό των ανακτόρων πρόλαβε και την έκρυψε κάπου στο Παγκράτι. Στον εμφύλιο, η άμαξα υπέστη ζημιές όταν ένας όλμος χτύπησε την οροφή του κτιρίου που φυλασσόταν. Η βασιλική οικογένεια προσέλαβε έμπειρους τεχνίτες που μέσα σε σύντομο διάστημα μπόρεσαν να την αποκαταστήσουν. Έτσι, τον Μάιο του 1962 τελέστηκε στην πρωτεύουσα ο γάμος της πριγκίπισσας Σοφίας με τον Ισπανό Χουάν Κάρλος. Η νύφη έφτασε στη Μητρόπολη Αθηνών συνοδευόμενη από τον πατέρα της, Παύλο, μέσα στην χρυσή άμαξα, την οποία έσερναν έξι λευκά άλογα.

Η μυστηριώδης εξαφάνιση

Τα ίχνη της άμαξας χάθηκαν στα χρόνια της Χούντας. Με την άτακτη αναχώρηση της βασιλικής οικογένειας από τη χώρα το βράδυ της 13ης Δεκεμβρίου 1967, το σύνολο της κινητής της περιουσίας έμεινε στην Ελλάδα.

Οι συνταγματάρχες έδωσαν εντολή να συγκεντρωθούν όλα υπάρχοντα της οικογένειας στους στάβλους του Τατοΐου και να καταγραφούν σε μία λεπτομερή λίστα. Το «περιουσιολόγιο» αυτό, είναι ένα τετράδιο 400 σελίδων που μέχρι και σήμερα, 53 χρόνια μετά, αποτελεί το μοναδικό ντοκουμέντο. Από τότε, ο μεγάλος στάβλος του βασιλιά Γεωργίου παρέμενε σφραγισμένος και φυλασσόταν από τον ειδικό σταθμό της αστυνομίας στο Ανάκτορο.

Η υπόθεση περιπλέχθηκε τη δεκαετία του ’90. Με την άδεια της τότε κυβέρνησης, κοντέινερ με πολύτιμα αντικείμενα έφυγαν στο εξωτερικό. Ο βρετανικός τύπος ανέφερε πως μεταξύ άλλων «πιστεύεται ότι βρίσκονταν και κοσμήματα των Ρομανόφ του 1830 τα οποία παραδόθηκαν στην οικία του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου στο Λονδίνο». Από το περιβάλλον του Κωνσταντίνου λέγεται ότι ο τέως βασιλιάς ήδη από το 1991 πούλησε σε επενδυτές τέχνης ένα μέρος της περιουσίας του ενώ τα περισσότερα αντικείμενα δημοπρατήθηκαν σε υψηλότατες τιμές από τον οίκο Christie’s.

Μία πανομοιότυπη άμαξα με την ιστορική χρυσή άμαξα της Βασιλικής Οικογένειας. tatoi.org

Σήμερα, πλανάται ένα μυστήριο, γύρω από τη βασιλική περιουσία που διασώζεται. Είναι κοινό μυστικό ότι μεγάλο μέρος της έχει πωληθεί σε πλειστηριασμούς ανά τον κόσμο. Άλλα αντικείμενα βρίσκονται στις ιδιωτικές συλλογές των απογόνων, ενώ αρκετά διατηρούνται στο Τατόι.
Μέρος της περιουσίας αποτελούν και οι βασιλικές άμαξες. Σύμφωνα με παλαιότερες αναφορές του Υπουργείου Πολιτισμού, υπάρχουν 12.
Μέσα στον στάβλο πρόσφατα βρέθηκαν οι τέσσερις άμαξες.

Όπως ανακοίνωσε ο Σύλλογος Φίλων Κτήματος Τατοΐου, στο αμέσως προσεχές διάστημα το Υπουργείο Πολιτισμού θα προχωρήσει στην υλοποίηση των πρώτων σωστικών μέτρων, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες οι άμαξες βρίσκονται ακόμα σε καλή κατάσταση.
Δρομολογείται επίσης και η δημιουργία ενός Μουσείου Βασιλικών Αμαξών και Αυτοκινήτων, όπως για παράδειγμα στη Βιέννη και σε πολλές χώρες που είχαν βασιλεία. Το πλάνο προβλέπει την λειτουργία του ως παράρτημα του κεντρικού Μουσείου στο Ανάκτορο.

Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: YouTube

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Γιατί η πριγκίπισσα της Ελλάδας Σοφία και ο Χουάν Κάρλος παντρεύτηκαν δύο φορές μέσα σε λίγες ώρες. Οι αντιδράσεις για την προίκα και οι φόβοι της Αγγλίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here