Οι ιπτάμενοι στρατιώτες του ’50. Τα πειράματα των Αμερικανών με αεροσκάφη τύπου drone που πετούσαν μαζί με τους χειριστές

Οι ιπτάμενοι στρατιώτες του ’50. Τα πειράματα των Αμερικανών με αεροσκάφη τύπου drone που πετούσαν μαζί με τους χειριστές

του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, η αμερικανική εταιρεία «Χίλερ Αεροσκάφη» (Hiller Aircraft) κατασκεύασε μία σειρά “ιπτάμενων πλατφόρμων” για ένα άκρως απόρρητο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «πρωτόγονα» drone, αλλά με τον χειριστή πάνω στο σκάφος και όχι στο έδαφος!

Drone με ανθρώπους

Τα αεροσκάφη αυτά είχαν ρότορα άμεσης ανύψωσης, που χρησιμοποιούσε έλικες με αντίθετα περιστρεφόμενους αγωγούς για ανύψωση μέσα σε μια πλατφόρμα.

Το 60% της ανύψωσης δημιουργούνταν από την ώθηση που παραγόταν από τους αντίθετα περιστρεφόμενους έλικες και το 40% από τον αέρα που κινούνταν πάνω από το πρόσθιο άκρο του ανεμιστήρα του αγωγού.

Μία από τις “ιπτάμενες πλατφόρμες” τύπου Χίλερ 1031-A-1, όπως εκτίθεται σήμερα στο Σμιθσόνιαν Ινστιτούτο (National Air and Space Museum). Πηγή φωτογραφίας: National Air and Space Museum αρ. 2018-00287. No copyright

Πάνω στην πλατφόρμα στεκόταν όρθιος ο χειριστής του αεροσκάφους.

Αυτός το κατεύθυνε με το βάρος του σώματός του. Δηλαδή, απλά έγειρε προς την επιθυμητή κατεύθυνση και η πλατφόρμα θα πήγαινε εκεί. Πρόκειται για τον λεγόμενο «κιναισθητικό έλεγχο» (kinesthetic control)

Σύμβαση με το Πολεμικό Ναυτικό

Η έρευνα για την ανάπτυξη αυτής τεχνολογίας ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1940 από τον Τσαρλς Ζίμερμαν.

Ακολούθησε περαιτέρω ανάπτυξη, τόσο από τις εταιρείες “Χίλερ Αεροσκάφη” (Hiller Aircraft) και “Ντε Λάκνερ” (De Lackner Company). Τα πρώτα αποτελέσματα έδειχναν ότι η καινοτόμα αυτή τεχνολογία φαινόταν ότι θα μπορούσε πράγματι να χρησιμοποιηθεί για στρατιωτικούς σκοπούς.

Χίλερ VZ Πόνι. Πηγή: Wikipedia

Έτσι οι δύο εταιρείες εταιρεία υπέγραψαν το 1953 σύμβαση με το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό για την παραγωγή την κατασκευή πειραματικών αεροσκαφών.

Στο πλαίσιο της σύμβασης κατασκευάστηκαν δύο κύρια μοντέλα “ιπτάμενων πλατφόρμων”, το Χίλερ ONR 1031-A-1 και το κάπως μεγαλύτερο μοντέλο Χίλερ VZ-1 Πόνι (Pawnee) το 1956.

Το δεύτερο προοριζόταν να χρησιμοποιηθεί από τον αμερικανικό στρατό. Καθώς σε αυτό υπήρχε πρόβλημα με τον «κιναισθητικό έλεγχο», ο χειριστής το κατηύθυνε με χειριστήρια ελικοπτέρου.

Μία από τις “ιπτάμενες πλατφόρμες” τύπου  Χίλερ 1031-A-1. Πηγή: National Air and Space Museum αρ. 19610070000. No copyright.

Τρία μοντέλα από κάθε τύπο κατασκευάστηκαν προκειμένου να γίνουν δοκιμαστικές πτήσεις.

“Μη πρακτικά”

Κατά τις δοκιμές, τα πρωτότυπα πέταξαν αρκετά καλά. Όμως, διαπιστώθηκαν και σοβαρά μειονεκτήματα.

Η μεγαλύτερη ταχύτητα που ανέπτυσσαν οι “ιπτάμενες πλατφόρμες” ήταν μόλις 27 χλμ την ώρα. Επιπλέον, οι κινητήρες έκαναν αρκετό θόρυβο. Αυτά τα χαρακτηριστικά σήμαιναν ότι οι χειριστές των αεροσκαφών θα ήταν ιδιαίτερα ευάλωτοι στη μάχη.

Ο αμερικανικός στρατός έκρινε ότι δεν είχαν πρακτική χρήση και έτσι αποφασίστηκε να μην ξεκινήσει η παραγωγή τους.

Δείτε εδώ μία κινηματογραφική λήψη από μία δοκιμαστική πτήση  το 1957 μίας “ιπτάμενης πλατφόρμας” Χίλερ ONR 1031-A-1 

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.