Μετά την εξευτελιστική ήττα του στρατού στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897, η Ελλάδα γνώρισε σοβαρή κρίση σ’ όλους τους τομείς.

Το αποτέλεσμα ήταν η Αθήνα συχνά να συγκλονίζεται από πολυπληθείς διαδηλώσεις που είχαν ως στόχο τα Ανάκτορα (σημερινή Βουλή) εναντίον του βασιλιά Γεωργίου Α΄ και των ελληνικών κυβερνήσεων.

Ένας ξένος δημοσιογράφος παρευρέθηκε σε μία απ’ αυτές τις διαδηλώσεις και τράβηξε μία φωτογραφία με τους διαδηλωτές έξω από τα ανάκτορα στην Αθήνα το 1897. Ένα χρόνο αργότερα, η αμερικανική φωτογραφική εταιρεία Underwood & Underwood απέκτησε τα δικαιώματα της φωτογραφίας και ξεκίνησε να πουλά αντίτυπα της ως στερεοσκοπική φωτογραφία.

Η Underwood & Underwood ήταν γνωστή διεθνώς κυρίως για πωλήσεις στερεοσκοπικών φωτογραφιών από ιστορικά γεγονότα και συνεργαζόταν με δημοσιογράφους και φωτογράφους σε όλο τον κόσμο. Μία στερεοσκοπική φωτογραφία έδινε την ψευδαίσθηση του τρισδιάστατου βάθους προσδίδοντας ρεαλισμό που έλειπε από τις συνηθισμένες φωτογραφίες. Αυτό έγινε δυνατόν στα τέλη του 19ου αιώνα με την τοποθέτηση δύο αντιτύπων της ίδιας φωτογραφίας δίπλα-δίπλα σ’ ένα μηχάνημα όπου ο θεατής μπορούσε να τις βλέπει ταυτόχρονα, όπως τα μεταγενέστερα viewmaster.

Διαβάστε ακόμα: Το «ελληνικό Καπιτώλιο». Το βράδυ που παρακρατικοί και «αγανακτισμένοι» εισέβαλαν στη Βουλή και συγκρούστηκαν με βουλευτές του Γ. Παπανδρέου. Τι έγινε στη δίκη

Η συγκεκριμένη φωτογραφία από τη διαδήλωση στην Αθήνα ήταν μία από τις πιο πετυχημένες στερεογραφικές φωτογραφίες αφού το πλήθος που χάνεται στο βάθος βοηθούσε σημαντικά στη στερεοσκοπική της αναπαράσταση. Εκτός απ’ αυτό, η φωτογραφία αποκαλύπτει πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ελληνική κοινωνία της εποχής. Ανάμεσα στους εκατοντάδες διαδηλωτές δεν διακρίνεται ούτε μία γυναίκα.

Παρά το γεγονός ότι το πλήθος είναι μεγάλο -σε σημείο να είναι ο ένας πάνω στον άλλο- δεν φαίνεται να υπάρχουν έκτροπα και επικρατεί κάποια τάξη. Μία μεγάλη ομάδα χωροφυλάκων ή στρατιωτών διακρίνεται σε ψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τους διαδηλωτές δίπλα στους κίονες που ήταν η κεντρική είσοδος των ανακτόρων. Προφανώς είναι εκεί για να εμποδίσουν τους διαδηλωτές να εισέλθουν στο κτίριο.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι διαδηλωτές φορούν καλά ρούχα, οι περισσότεροι δε κουστούμια και γραβάτες, και όλοι έχουν καπέλα στα κεφάλια τους. Φαίνεται ότι εκείνη την εποχή οι συμμετέχοντες στις διαδηλώσεις φορούσαν τα καλά τους ρούχα, σαν να επρόκειτο για μία κοινωνική εκδήλωση!

του ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Το φιλμ ντοκουμέντο από την κηδεία του Γεωργίου Παπανδρέου, που μετατράπηκε σε λαϊκή διαδήλωση κατά της δικτατορίας. Οι συνταγματάρχες δεν επέτρεψαν να προβληθεί ούτε ένα πλάνο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here