26 Νοεμβρίου 1976. Το βρετανικό κοινό γνωρίζει τους Sex Pistols. Η νεοσύστατη πανκ μπάντα κυκλοφόρησε το πρώτο της σινγκλ με τίτλο «Anarchy in the UK» και μερικούς μήνες αργότερα έναν ολοκληρωμένο δίσκο.

Για την ακρίβεια, το «Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols» είναι ο μοναδικός ολοκληρωμένος δίσκος του συγκροτήματος. Παρόλα αυτά, θεωρείται ως το θρυλικότερο πανκ άλμπουμ όλων των εποχών και ως ένας από τους σημαντικότερους δισκογραφικούς «σταθμούς» στη μουσική βιομηχανία.

Η μελωδία και οι στίχοι κάθε τραγουδιού επηρέασαν τους μουσικούς της γενιάς τους, διαμόρφωσαν μία τάση και «γέννησαν» ένα ρεύμα.
Κάθε κομμάτι ήταν διαφορετικό, είχε ένα ξεχωριστό νόημα και έκρυβε μία ιδιαίτερη ιστορία.

1. Holidays in the Sun (Διακοπές στον ήλιο)

Δε θέλω να πάω διακοπές στον ήλιο
Θέλω να δω το νέο Μπέλζεν (στρατόπεδο συγκέντρωσης)
Θέλω να δω λίγη ιστορία
Γιατί τώρα έχω μία λογική οικονομία

Η έμπνευση για το πρώτο τραγούδι του δίσκου αντλήθηκε από ένα ταξίδι του συγκροτήματος στο Δυτικό Βερολίνο το 1976. Αυτό που περίμεναν να βρουν ήταν ένα κλίμα παρακμής. Ωστόσο, το κλίμα με το οποίο ήρθαν αντιμέτωποι, τους μάγεψε.
Λάτρεψαν την «παραφροσύνη» του Βερολίνου.

«Οι κομμουνιστές έριχναν κλεφτές ματιές στην ατμόσφαιρα τσίρκου που επικρατούσε στο Δυτικό Βερολίνο. Ήταν η πόλη που ποτέ δεν κοιμόταν και αυτή ακριβώς ήταν η εντύπωση που είχαν σχηματίσει οι Σοβιετικοί για τη Δύση».

Κλειστοφοβία, υπάρχει υπερβολική παράνοια
Υπάρχουν πάρα πολλές ντουλάπες που έχω μπει στο παρελθόν
Και τώρα έχω ένα λόγο να περιμένω
Στο τείχος του Βερολίνου

2. Liar (Ψεύτης)

 

Οι Sex Pistols έχουν παραδεχθεί ότι το «Liar» είναι γραμμένο για τον Μάλκολμ ΜακΚλάρεν.
Ο ΜακΚλάρεν υπήρξε ο πρώτος μάνατζερ του συγκροτήματος και ο άνθρωπος που στην ουσία δημιούργησε την μπάντα.
Στους στίχους του τραγουδιού τον κατηγορούν για απληστία και ανικανότητα.

Τώρα θέλω να ξέρω, να ξέρω γιατί
Ποτέ δεν με κοιτάς κατάματα
Διέλυσες την εμπιστοσύνη για να ικανοποιήσεις τον εγωισμό σου
Έπρεπε να έχω συνειδητοποιήσει πως ξέρεις ό,τι ξέρω

«Ήμασταν ένα μάτσο άμοιροι, μικροί και ηλίθιοι, πλήρως απροετοίμαστοι για τον κόσμο της απληστίας και της ενήλικης υπευθυνότητας στον οποίο ριχτήκαμε τόσο απότομα. Όλοι είχαν κάτι δηλητηριώδες να ψιθυρίσουν στο αυτί σου και αυτό συνήθως δημιουργούσε ρήξεις. Κάποια στιγμή απλώς έφτασα στο σημείο που, αντί να επιτρέπω τις ρήξεις, τους χλεύαζα και αδιαφορούσα».
Σύμφωνα με τον Τζον Λιντον, το κομμάτι δεν απευθυνόταν αποκλειστικά στον πρώην μάνατζέρ τους, αλλά και σε όσους επιχείρησαν με ύπουλο τρόπο να τους εκμεταλλευτούν και να τους χειραγωγήσουν στο ξεκίνημά τους.
Ο ΜακΚλάρεν στάθηκε απλώς ως η αφορμή.
3. No Feelings (Χωρίς συναισθήματα)

Δεν έχω αισθήματα για κανέναν άλλον
Ελπίζω να καταλάβεις
Ότι είμαι ερωτευμένος με τον εαυτό μου
Με τον όμορφο εαυτό μου

Ο Τζον Λιντον είπε ότι έγραψε το συγκεκριμένο τραγούδι έχοντας στο μυαλό του ένα υπερβολικά εγωπαθές άτομο «χωρίς συναισθήματα».
Παραδέχθηκε ότι ο ίδιος, αν και καθόλου εγωιστής, πολλές φορές σκέφτεται τον εαυτό του σε ένα τέτοιο καλούπι. Για αυτόν, είναι σαν μία άσκηση «επαναφοράς στη γη», προσγείωσης στην πραγματικότητα.

4. God save the Queen (Σώσον Κύριε τη Βασίλισσα)

Θεέ, σώσε τη Βασίλισσα
Το φασιστικό καθεστώς
Αυτοί σε έχουν κάνει να μοιάζεις ηλίθιος
Μία δυνητική βόμβα υδρογόνου

Το συγκεκριμένο αποτελεί ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα και διάσημα τραγούδια του συγκροτήματος.
Ο τίτλος είναι παρμένος από τον ομότιτλο εθνικό ύμνο του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ κυκλοφόρησε ενώ γιορταζόταν η επέτειος από την άνοδο της Ελισάβετ στο θρόνο.
Οι στίχοι θεωρήθηκαν άκρως προσβλητικοί αν και ακούστηκαν και χειρότεροι χαρακτηρισμοί.
Ωστόσο ήταν δεν ήταν λίγοι αυτοί που συμφώνησαν με το μήνυμα όσο και αν τους σόκαραν οι λέξεις.
Τόσο το BBC, όσο και η Ανεξάρτητη Αρχή Ραδιοτηλεόρασης της Βρετανίας απαγόρευσαν τη μετάδοση του κομματιού.

«Ήταν ο τρόπος μου να εκφράσω την άποψή μου για τη μοναρχία γενικά, αλλά και για οποιονδήποτε παρακαλά για την άκριτη υπακοή σου. Αυτό είναι απαράδεκτο για μένα. Ο σεβασμός και η αφοσίωση κερδίζονται».

 5. Problems (Προβλήματα)

Πρόβλημα, το πρόβλημα είσαι εσύ
Έχεις ένα πρόβλημα
Τι θα κάνεις γι’ αυτό;

«Είχαμε πάρα πολλά προβλήματα ως μπάντα. Δεν ξέρω αν ποτέ καθίσαμε κάτω να συζητήσουμε για ποιο λόγο ήμασταν συγκρότημα.
Δε δίναμε απλά την εντύπωση ότι δεν συμπαθιόμασταν μεταξύ μας καθώς πραγματικά δεν συμπαθιόμασταν.
Ήταν ο μακρύτερος ενάμισης χρόνος της ζωής μου. Και νομίζω όλοι μας νιώθαμε έτσι», παραδέχθηκε ο Τζον σε μία άκρως αποκαλυπτική συνέντευξη, όταν ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο τραγούδι.

6. Seventeen (Δεκαεπτά)

Είσαι μόνο 29
Έχεις πολλά να μάθεις
Αλλά όταν η μαμά σου πεθάνει
Δε θα επιστρέψει

Ο τίτλος «Seventeen» παραπέμπει στο τραγούδι «Eighteen» του Alice Cooper. «Οι Αμερικάνοι πάντα αργούν», γι’ αυτό και οι Sex Pistols διάλεξαν την ηλικία των δεκαεπτά αντ’ αυτού.
Τα δεκαεπτά είναι η ηλικία της σύγχυσης. Δεν θεωρείσαι ούτε ενήλικας, αλλά ούτε πια παιδί.

Όντας όλοι τους πολλοί νέοι όταν ξεκίνησαν, το «Seventeen» γράφτηκε ως μια ωδή στα άτομα της γενιάς τους, στα συναισθήματα, στα προβλήματα και στις έγνοιες των νέων της εποχής.

7. Anarchy in the UK (Αναρχία στην Αγγλία)

Είμαι ένας αντίχριστος
Είμαι ένας αναρχικός
Δεν ξέρω τι θέλω
Αλλά ξέρω πώς να το πάρω
Θέλω να διαλύσω τον περαστικό
Γιατί θέλω να είμαι η αναρχία
Όχι, αυτός για τα θελήματα

Το πρώτο σινγκλ των Sex Pistols ήταν αυτό που τράβηξε όλα τα βλέμματα πάνω στο συγκρότημα και τους καθιέρωσε ανεπιστρεπτί στη μουσική σκηνή.
Ανατρεπτικοί, επαναστατικοί στίχοι που μιλούσαν στις ψυχές των νέων.
Οι Sex Pistols ήταν φύσει αντισυμβατικοί και αντιδραστικοί. Ωστόσο, το συγκεκριμένο τραγούδι στην πραγματικότητα δεν προωθούσε την αναρχία.

«Πάντα πίστευα ότι η αναρχία είναι παιχνίδια του μυαλού για τη μεσαία τάξη. Είναι μία πολυτέλεια που μπορεί να υπάρξει μόνο σε δημοκρατικές κοινωνίες κι επομένως, κάπως περιττή. Δεν προσφέρει απαντήσεις. Εν αντιθέσει, οι στίχοι μου ελπίζω να δίνουν απάντηση σε κάτι».

8. Bodies (Σώματα)

Ήταν ένα κορίτσι από το Μπέρμιγχαμ
Μόλις έκανε μία έκτρωση
Ήταν μια περίπτωση παραφροσύνης
Το όνομά της ήταν Πωλίν και ζούσε σ’ ένα δέντρο

Οι πρώτοι στίχοι του «Bodies» περιγράφουν ακριβώς την πηγή έμπνευσης του κομματιού.
Γράφτηκε για μία θαυμάστρια του συγκροτήματος που είχε περάσει τα παιδικά της χρόνια έγκλειστη σε μία ψυχιατρική κλινική, στην αυλή της οποίας υπήρχε ένα δενδρόσπιτο.
Το άτυχο κορίτσι είχε πέσει θύμα βιασμού από έναν νοσοκόμο. Όταν συνειδητοποίησε ότι είχε μείνει έγκυος, δεν της έμενε άλλη επιλογή από την έκτρωση.
Μόλις βγήκε από το ίδρυμα, είχε κι άλλες ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες. Η λύση και πάλι ήταν η άμβλωση.

Σύμφωνα με τον Λιντον, η κοπέλα αυτή μία μέρα εμφανίστηκε στην πόρτα του σπιτιού του κρατώντας μία πλαστική σακούλα. Στο εσωτερικό της κουβαλούσε ένα από να νεκρά έμβρυα που είχε αποβάλει.
Την ίδια μέρα η αστυνομία την συνέλαβε και ο Λιντον δεν έμαθε ποτέ πια νέα της.
Το γεγονός, όμως τον σημάδεψε. Γι’ αυτό της αφιέρωσε ένα τραγούδι.
Άλλωστε, τα φαινόμενα των εκτρώσεων και των ανεπιθύμητων κυήσεων ήταν κάτι οικείο για τον καλλιτέχνη. Η μητέρα του είχε αποβάλει αρκετές φορές όταν ο Τζον ήταν ακόμη παιδί.
Ο τραγουδιστής των Sex Pistols θυμάται να βλέπει στη λεκάνη της τουαλέτας να επιπλέουν μέλη από τα νεκρά έμβρυα. Οι εικόνες αυτές τον συνόδευαν μια ζωή.

9. Pretty Vacant

Αφορμή για να γραφτεί το συγκεκριμένο τραγούδι στάθηκε μία φράση που είπε ο μάνατζέρ τους: «κενή γενιά».
Οι δύο αυτές λέξεις συνδυάστηκαν με το γενικότερο αίσθημα μελαγχολίας και απογοήτευσης που τους μετέδιδε το Λονδίνο. Οι ίδιοι δεν αισθάνονταν κενοί.
Το περιβάλλον και η κοινωνία γύρω τους, όμως, φάνταζε μία μεγάλη μαύρη τρύπα που είχε ρουφήξει κάθε ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον.

10. New York

Μία απομίμηση από τη Νέα Υόρκη
Είστε φτιαγμένοι στην Ιαπωνία από τυρί και κιμωλία

Το κομμάτι απευθυνόταν έμμεσα στο συγκρότημα «New York Dolls».
Ήταν η αρχή μιας άτυπης κόντρας, εφάμιλλης με εκείνη των 90’s ανάμεσα στις «συμμορίες» των ράπερ στην Αμερική.
Το «Λονδίνο εναντίον Νέας Υόρκης» αποτέλεσε κατά κάποιο τρόπο τον πρόγονο του «West Coast vs East Coast».
Βέβαια, σε μεταγενέστερη συνέντευξη, οι Sex Pistols διαβεβαίωσαν ότι στην πραγματικότητα οι σχέσεις τους με τα μέλη της αμερικανικής πανκ μπάντας ποτέ δεν ήταν κακές.
Η κόντρα ήταν μέρος ενός παιχνιδιού, εν είδει διαφημιστικού τρικ, το οποίο διασκέδαζε και τις δύο πλευρές.

11. E.M.I.

Υπάρχει απεριόριστη ζήτηση
Και δεν υπάρχει λόγος γι’ αυτό
Σου λέω ότι ήταν όλα ένα πλάνο
Το έκαναν μόνο για τη φήμη
Ποιος;
Η Ε.Μ.Ι., η Ε.Μ.Ι., η Ε.Μ.Ι.

Πρόκειται για την απάντηση του συγκροτήματος στη γνωστή δισκογραφική εταιρεία, που ενώ αρχικά δέχθηκε να τους αναλάβει, ακύρωσε το συμβόλαιό τους τρεις μόλις μήνες αφού το υπέγραψαν.
Οι ιθύνοντες της εταιρείας ήταν δυσαρεστημένοι με την αθυροστομία των νεαρών μελών των Sex Pistols, καθώς και με το πόσο απρόβλεπτοι και απείθαρχοι χαρακτήρες ήταν.
Πίστευαν ότι με την απρόβλεπτη συμπεριφορά τους έθεταν σε κίνδυνο την καλή φήμη της δισκογραφικής εταιρείας.

«Η Ε.Μ.Ι. ήθελε να υπογράψουμε μαζί της για να δείξει το μέγεθος, το κύρος και την ποικιλία που διέθετε ως εταιρεία. Αλλά η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική. Το μόνο που τους ένοιαζε ήταν η φήμη και τα λεφτά που θα τους φέρναμε.»

Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Wikimedia Commons

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: «Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here