Με διαφορά λίγων ημερών ξέσπασε κόντρα ανάμεσα σε δύο βρετανικές εφημερίδες για τα Ελγίνεια Μάρμαρα και την επιστροφή τους στον Παρθενώνα. Την παραμονή τους στο Βρετανικό Μουσείο και τη δυνατότητα έκθεσης τους σε πολύ περισσότερο κόσμο υποστήριξε η «Ιndependent». Αντιθέτως την επιστροφή τους στην Ελλάδα στήριξε η εφημερίδα «Τhe Times».

Η διαφοροποίηση των δύο εφημερίδων για τα μάρμαρα του Παρθενώνα έχει παρελθόν. Το 2013 οι Times είχαν ξαναστηρίξει την επιστροφή των μαρμάρων, ενώ πέρυσι η Independent δημοσίευε άρθρο για επιστροφή των Μαρμάρων με αντάλλαγμα, κάτι που διαψεύσθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού.

«Tα μάρμαρα του Παρθενώνα ανήκουν στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά»

Tα Ελγίνεια Μάρμαρα είναι κάτι περισσότερο από κομμάτι της ελληνικής κληρονομιάς. Αποτελούν παγκόσμια σύμβολα των ανθρωπίνων δυνατοτήτων, ισχυρίζεται άρθρο της βρετανικής εφημερίδας «Independent». Σε άρθρο του ο ιστορικός τέχνης Kevin Childs υποστηρίζει ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα έχουν εμπνεύσει τόσους, ανάμεσα σε αυτούς και τον Ροντέν, του γλύπτη που αποθεώνει  έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αυτές τις μέρες.

Ο Ροντέν είδε τα μάρμαρα του Παρθενώνα το 1881. «Εδώ ήταν μπροστά του, κακοποιημένα, σπασμένα,  αλλά λαμπερά με τις φυσικές λεπτομέρειες τους και την απίθανη ομορφιά τους», περιγράφει ο γλύπτης.

Το άρθρο υποστηρίζει την άποψη ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα ανήκουν σε όλους, καθώς από τη στιγμή που εκτέθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, αποκαλύφθηκαν μπροστά στα μάτια χιλιάδων ανθρώπων. Έδωσαν δηλαδή τη δυνατότητα σε όσους δεν δεν επισκέφθηκαν ποτέ την Ελλάδα, να τα δουν και να τα εκτιμήσουν.

«Τα γλυπτά δε μπορούν να επιστραφούν στον Παρθενώνα»

Ο συντάκτης του άρθρου αναγνωρίζει τη σημασία των Μαρμάρων. «Τα γλυπτά και οι άλλες φιγούρες από το αέτωμα του Παρθενώνα στην Αθήνα που απεστάλησαν στην Αγγλία πριν από 200 χρόνια από τον κόμη του Έλγιν, ήταν μια αποκάλυψη για την ομορφιά του μαρμάρου σε καλλιτέχνες του 19ου αιώνα οι οποίοι συνήθιζαν να εκθειάζουν τις αρετές των ρωμαϊκών αντιγραφέων έναντι των πρωτότυπων ελληνικών δημιουργών».

Ωστόσο, εναντιώνεται σε οποιαδήποτε προσπάθεια επιστροφής των Μαρμάρων στον Παρθενώνα.
«Είναι ξεκάθαρο, χωρίς τη φύλαξη των επιμελητών και των διαχειριστών του μουσείου τους τελευταίους δύο αιώνες, αυτή η έκθεση και άλλες σαν αυτή δεν θα ήταν εφικτές. Αναμφισβήτητα, δεν θα ήταν εφικτή αν τα γλυπτά είχαν επιστραφεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Τα γλυπτά δεν μπορούν ποτέ να επιστραφούν στον Παρθενώνα, μόνο σε ένα κοντινό μουσείο, οπότε γιατί να μην τα κρατήσουν εδώ όπου μπορούν να τα βλέπουν όπως και να έχουν περισσότεροι επισκέπτες;»

«Η κλοπή αρχαιοτήτων ενός έθνους σημαίνει ότι ληστεύεις το λαό του από την ιστορία»

Η εφημερίδα » The Times» του Λονδίνου φαίνεται να έχει αντίθετη άποψη. Σε άρθρο της σημειώνει ότι «πολλές χώρες συμπάσχουν με το ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Ελγινείων μαρμάρων». Η κλοπή αρχαιοτήτων ενός έθνους σημαίνει ότι ληστεύεις το λαό του από την ιστορία, την κληρονομιά και την ταυτότητά του, τονίζει.

«Τα μουσεία σε όλο τον κόσμο είναι τώρα υπό πίεση να επιστρέψουν τα έργα τέχνης, ακόμη και τα νομίμως αποκτηθέντα, στη χώρα προέλευσής τους», γράφουν οι Times.
H βρετανική εφημερίδα σημειώνει ότι οι περισσότερες χώρες έχουν πλέον αυστηρούς νόμους που ρυθμίζουν την πώληση ή την εξαγωγή αρχαιοτήτων και οι αστυνομικές δυνάμεις συνεργάζονται στενά για την ανίχνευση κλεμμένων αντικειμένων. Αλλά καθώς οι αρχαιότητες πωλούνται σε αστρονομικές τιμές στη μαύρη αγορά, οι διεθνείς κλέφτες έργων τέχνης βρίσκουν ακόμα πιο εξελιγμένους τρόπους για να αποκρύψουν την προέλευση των λεηλατημένων θησαυρών και να χτυπήσουν υψηλές τιμές στους οίκους δημοπρασιών»

Διαβάστε επίσης: Ποια είναι η Ντόροθι Κινγκ, «η διάσημη αρχαιολόγος»; Την περιγράφουν ως «ξανθιά, ακαδημαϊκό απ΄ το Sex and the City». Αντιδρά στη σκοπιανή προπαγάνδα και χαρακτήρισε τη Μελίνα, «λίγο δραματική και υπερβολική».

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here