“Το χειρότερο τανκ του Β΄ Π.Π”. Έγινε με βάση τα τρακτέρ και για να αλλάξει ταχύτητα, έπρεπε να σταματήσει

“Το χειρότερο τανκ του Β΄ Π.Π”. Έγινε με βάση τα τρακτέρ και για να αλλάξει ταχύτητα, έπρεπε να σταματήσει

Στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Νέα Ζηλανδία ως χώρα της Κοινοπολιτείας βοήθησε τη Μεγάλη Βρετανία με την αποστολή του μεγαλύτερου μέρους των στρατιωτικών της δυνάμεων. Οι Νεοζηλανδοί πολέμησαν σε διάφορα πολεμικά μέτωπα μαζί με Βρετανούς εναντίον της Γερμανίας, της Ιταλίας και αργότερα, της Ιαπωνίας. Την άνοιξη του 1941 πολέμησαν στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη.

του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού

Η Νέα Ζηλανδία δεν διέθετε άρματα μάχης

Ενώ οι Νεοζηλανδοί από την αρχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου πολεμούσαν για τη Μεγάλη Βρετανία, διαφαινόταν ότι η χώρα τους κινδύνευε από την Ιαπωνία όταν θα έμπαινε και αυτή στον πόλεμο. Η Νέα Ζηλανδία δεν διέθετε άρματα μάχης αλλά έλαβε διαβεβαιώσεις από τη βρετανική κυβέρνηση ότι θα της έστελνε όσα χρειάζονταν.

Όμως, το 1940 μετά την κατάληψη της Γαλλίας από τα γερμανικά στρατεύματα, οι Βρετανοί είχαν ελάχιστα τεθωρακισμένα αφού είχαν αναγκαστεί να αφήσουν τα περισσότερα στη Γαλλία όταν εκκένωσαν τη χώρα από τη Δουνκέρκη. Κατά συνέπεια δεν ήταν σε θέση να στείλουν άρματα μάχης στη Νέα Ζηλανδία για να την προστατεύσουν από τυχόν ιαπωνική απόβαση.

Ο Υπουργός Σέμπελ αναλαμβάνει δράση!

Τότε η κυβέρνηση της Νέας Ζηλανδίας ανέθεσε στον υπουργό δημοσίων έργων, Μόμπ Σέμπελ, να κατασκευάσει άρματα μάχης από τα άφθονα τρακτέρ που διέθετε η χώρα.

Ο Μπόμπ Σέμπελ. Πηγή: Wikipedia

Παρόλο που ο Σέμπελ δεν είχε ιδέα τι να κάνει και δεν διέθετε καμία σοβαρή καθοδήγηση για να προχωρήσει στο έργο, ρίχτηκε με ενθουσιασμό σε αυτό. Η μόνη βοήθεια που είχε ήταν μία κάρτα που κάποιος του έστειλε από την Αμερική και έδειχνε σε φωτογραφίες τη μετατροπή ενός τρακτέρ σε άρμα μάχης, αλλά χωρίς περαιτέρω οδηγίες.

Αυτό που σκέφτηκε να κάνει ήταν να κατασκευάσει το πάνω μέρος των αρμάτων και να τα τοποθετήσει σε ερπύστριες από τρακτέρ.

Το “τανκ του Σέμπελ” προϊόν “άρπα-κόλλα”

Όλα τα στοιχεία του άρματος ήταν δικές του πατέντες και κυριολεκτικά «άρπα-κόλλα».

Το αποτέλεσμα ήταν να κατασκευαστεί ένα υπέρβαρο άρμα που ζύγιζε 25 τόνους  και είχε οκταμελές πλήρωμα.

Το “τανκ του Σέμπελ”. Πηγή: Wikipedia

Διέθετε έξι πολυβόλα Μπρεν που υποτίθεται ότι θα έδιναν απόλυτη κάλυψη στο τανκ. Στην πραγματικότητα, λόγω του σχεδιασμού του τανκ και των μεγάλων δονήσεων από τις ερπύστριες του τρακτέρ, ήταν σχεδόν αδύνατο για το πλήρωμά του να ρίχνει ακριβή πυρά με τα πολυβόλα, όταν το άρμα ήταν σε κίνηση. Μάλιστα, ένας από τους χειριστές τους θα έπρεπε να είναι ξαπλωμένος σε στρώμα πάνω στον κινητήρα για να μπορεί να ρίξει με το πολυβόλο!

Στα πολλά άλλα μειονεκτήματα του νεοζηλανδικού τανκ ήταν ο αδύνατος μεταλλικός του θώρακας, η απουσία θυρίδων στον πυργίσκο του και η μία και μοναδική έξοδος διαφυγής. Το τελευταίο σήμαινε ότι σε περίπτωση κινδύνου το πλήρωμα θα εγκλωβιζόταν στο άρμα.

Το μόνο πλεονέκτημα του τανκ του Σέμπελ ήταν η ταχύτητά του που ήταν 24 χλμ την ώρα και σχετικά καλή για άρμα μάχης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Όμως, κάθε φορά που ο οδηγός άλλαζε ταχύτητα, θα έπρεπε να σταματά το όχημα, κάτι που θα ήταν μοιραίο στην περίπτωση μάχης.

Ο Μπόμπ Σέμπελ είχε τη φαεινή ιδέα, ότι σε διάφορα σημεία της Νέας Ζηλανδίας θα τοποθετούνταν τα άνω τμήματα των αρμάτων του ,μαζί με τα πολυβόλα τους. Οι Νεοζηλανδοί θα πολεμούσαν τους Ιάπωνες πίσω από αυτές τις κατασκευές. Αν τυχόν οι Ιάπωνες αποβιβάζονταν σε άλλα σημεία, τότε τα άνω τμήματα των αρμάτων θα τοποθετούνταν στα κάτω τμήματα, με τις ερπύστριες του τρακτέρ και έτσι θα μεταφέρονταν στο πεδίο της μάχης.

Οι Νεοζηλανδοί γελοιοποιούν το τανκ

Παρά τα μειονεκτήματα και το περίεργο σχήμα του τανκ του, ο Μπόμπ Σέμπελ ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος γι’ αυτό.

Στιγμιότυπο από κινηματογραφική λήψη της επίδειξης του άρματος μάχης σε πόλη της Νέας Ζηλανδίας το 1941. Πηγή:tanks-encyclopedia.com

Το Μάρτιο και Απρίλιο του 1941 μόλις κατασκεύασε τα πρώτα δύο άρματα κανόνισε να παρελάσουν στην πρωτεύουσα της Νέας Ζηλανδίας, Ουέλιγκτον, και στις μεγάλες πόλεις. Η λογική ήταν ότι η παρουσίαση του πρώτου τεθωρακισμένου που κατασκευάστηκε στη Νέα Ζηλανδία θα ανέβαζε το ηθικό του λαού, σε μία περίοδο που ήταν διάχυτος ο φόβος της ιαπωνικής εισβολής.

Όμως, από την πρώτη στιγμή που οι Νεοζηλανδοί είδαν το άρμα του Σέμπελ και πληροφορήθηκαν πως θα το χρησιμοποιούσαν, το γελοιοποίησαν. Ο Τύπος της χώρας συχνά δημοσίευε γελοιογραφίες και ανέκδοτα σχετικά με το άρμα, με αποτέλεσμα όλος ο κόσμος να το ξέρει ως το «Τανκ του Μπόμπ Σέμπελ».

Γελοιογραφία της νεοζηλανδικής εφημερίδας “New Zealand Herald” της 21ης Οκτωβρίου 1941. Το τανκ του Σέμπελ με το κεφάλι του ίδιου να εξέχει από τον πυργίσκο ακολουθεί ένα βρετανικό, το πλήρωμα του οποίου απορεί με την κατασκευή του!

Οι Ιάπωνες δεν επιτέθηκαν ποτέ και έτσι δεν χρειάστηκε να χρησιμοποιηθεί σε μάχη και να αποδείξει την αξία του.

Το Σεπτέμβριο του 1943 όταν ήταν πλέον ξεκάθαρο ότι οι Ιάπωνες έχαναν τον πόλεμο και η Νέα Ζηλανδία δεν κινδύνευε πια, έγινε συζήτηση στη βουλή για τους λόγους που αποτράπηκε ο κίνδυνος για τη χώρα. Ένας βουλευτής ειρωνεύτηκε τον Σέμπελ λέγοντάς του ότι αυτό που βασικά έσωσε τη Νέα Ζηλανδία ήταν ότι οι Ιάπωνες φοβήθηκαν το τανκ του!

Ο Σέμπελ απάντησε, ότι τουλάχιστον αυτός σκέφθηκε και έπραξε κάτι για την άμυνα της χώρας, την ώρα που πολλοί άλλοι απλά κλαψούριζαν!

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

close menu