Την 1η Μαρτίου του 1692, στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης συνελήφθησαν τρεις γυναίκες: η Σάρα Γκουντ, η Σάρα Όζμπορν και μια σκλάβα ονόματι Τίτουμπα. Επρόκειτο να δικαστούν ως μάγισσες.

Οι δίκες έλαβαν χώρα μεταξύ Φεβρουαρίου του 1692 και Μαΐου του 1693 και οδήγησαν στην εκτέλεση είκοσι ανθρώπων – κυρίως γυναικών και κατά κύριο λόγο δι’ απαγχονισμού. Οι ισχυρισμοί και οι καταγγελίες βγήκαν εκτός ελέγχου όταν η εντεκάχρονη Άμπιγκεϊλ Γουίλιαμς, ανιψιά του Σάμιουελ Πάρις, Πουριτανού ιερέα του Σάλεμ, κατηγόρησε την οικογενειακή σκλάβα, την Τίτουμπα, ως μάγισσα. Η Τίτουμπα ανακρίθηκε μαζί με τη Σάρα Όζμπορν και τη Σάρα Γκουντ και, παρόλο που δεν υπήρχαν ουσιαστικά στοιχεία για την καταδίκη τους, βρέθηκαν ένοχες. Για να συμπληρωθεί το φαντασιακό κατηγορητήριο, κατηγορήθηκαν επίσης πως συμμετείχαν σε σύναξη μαγισσών, καθώς και ότι είχαν σεξουαλικές επαφές με τον διάβολο.

Μέσα στη ζεστή, ασφυκτικά γεμάτη και θορυβώδη δικαστική αίθουσα, οι παριστάμενοι δυσκολεύονταν να παρακολουθήσουν τη διαδικασία. Οι τρεις σαστισμένες και φοβισμένες γυναίκες στέκονταν μπροστά στους ενόρκους διακηρύττοντας την αθωότητα και τη χριστιανική τους πίστη μπροστά σε ένα σκληρό, πουριτανικό ακροατήριο. Σε μια ύστατη προσπάθεια να σωθεί, η Τίτουμπα παραδέχτηκε τα πάντα και ικέτεψε να τη συγχωρέσουν. Φαντάζει απίστευτο, όμως η τακτική αυτή λειτούργησε, κι έτσι απέφυγε την τελευταία στιγμή την αγχόνη, παραμένοντας στη φυλακή μέχρι που ο Σάμιουελ Πάρις την πούλησε ώστε να ξεχρεώσει την παραμονή της στη φυλακή.

Η ομολογία και συνακόλουθη απελευθέρωση της Τίτουμπα παρακίνησε τις άλλες γυναίκες να δηλώσουν ένοχες για άσκηση μαγείας και να κατονομάσουν άλλους ως ενεργούς μάγους και μάγισσες, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να γλιτώσουν. Δυστυχώς, τα πράγματα βγήκαν εκτός ελέγχου. Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία ομολογιών, φόβου και έντασης, το πλέγμα των αφηγημάτων και κατηγοριών γιγαντώθηκε και όσοι ακόμη δήλωναν αθώοι δικάζονταν κι εκτελούνταν με συνοπτικές διαδικασίες.

Οι φρίκες που έλαβαν χώρα κατά τις Δίκες Μαγισσών του Σάλεμ έχουν απαθανατιστεί και απεικονιστεί στο θεατρικό σανίδι, στο έργο The Crucible [Η δοκιμασία] του Άρθουρ Μίλερ. Ιστορικά, παραμένουν ένα από τα πιο διαβόητα παραδείγματα κατάφωρης αδικίας, δεισιδαιμονίας και μισογυνισμού.

Απόσπασμα από το βιβλίο «Σαν σήμερα στην παγκόσμια ιστορία» του Dan Snow (εκδόσεις Μεταίχμιο)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here