Στο “Ραντεβού στον Αέρα” ο Βουτσάς έγινε κατά λάθος πιλότος. Ίδιο περιστατικό συνέβη έξι μήνες μετά στην Βρετανική RAF!

Στο “Ραντεβού στον Αέρα” ο Βουτσάς έγινε κατά λάθος πιλότος. Ίδιο περιστατικό συνέβη έξι μήνες μετά στην Βρετανική RAF!

του συνεργάτη ιστορικού Κωνσταντίνου Λαγού

Στην ελληνική ταινία “Ραντεβού στον Αέρα”, που ξεκίνησε να προβάλλεται τον Ιανουάριο του 1966, ο Κώστας Βουτσάς ως σμηνίτης κατά λάθος απογειώνεται μ’ ένα στρατιωτικό αεροπλάνο μέσα στη Αεροπορική Βάση Δεκελείας.

Μόλις έξι μήνες μετά την πρώτη προβολή της ταινίας, ακριβώς το ίδιο έπαθε ένας μηχανικός σε βρετανική αεροπορική βάση. Όπως, ο Βουτσάς έτσι και εκείνος κατάφερε να προσγειώσει το αεροπλάνο και να σωθεί!

“Ραντεβού στον Αέρα”

Τον Ιανουάριο του 1966 ξεκίνησε να προβάλλεται στους κινηματογράφους η ταινία-μιούζικαλ σε παραγωγή “Φίνος Φιλμ”- “Δαμασκηνός & Μιχαηλίδης” και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, «Ραντεβού στον Αέρα» στην οποία έπαιζαν πολλοί γνωστοί Έλληνες ηθοποιοί.

Η πλοκή της ταινίας επικεντρώνεται στις ερωτικές περιπέτειες τριών νεαρών σμηνιτών με την Ελληνίδα “Μις Ευρώπη και τις δύο αδελφές της. Στους ρόλους των σμηνιτών είναι ο Κώστας Βουτσάς, ο Ανδρέας Ντούζος και ο τραγουδιστής Γιάννης Βογιατζής.

Λήψη από σκηνή της ταινίας “Ραντεβού στον Αέρα” με δύο από τους πρωταγωνιστές της, τον Κώστα Βουτσά και τον τραγουδιστή Γιάννη Βογιατζή. Πηγή:  finosfilm

Σε μία σκηνή της ταινίας, ο Κώστας Βουτσάς κατά λάθος θέτει σε λειτουργία ένα πολεμικό αεροπλάνο και απογειώνεται. Πρόκειται για ένα από τα εκπαιδευτικά τύπου Χάρβαρντ με τα οποία οι μαθητές της Σχολής Ικάρων στην Αεροπορική Βάση της Δεκέλειας έκαναν την αρχική πτητική τους εκπαίδευση ως πρωτοετείς ιπτάμενοι. Με ένα τέτοιο το 1952 πέταξε στην Αλβανία του Χότζα ο αεροπόρος Νίκος Ακριβογιάνης και εκτελέστηκε ως κατάσκοπος.

Το 1969 τα αεροπλάνα αυτά αντικαταστάθηκαν από τα Τ41 που ήταν και τα εκπαιδευτικά αεροπλάνα της Σχολής Ικάρων για τον επόμενο μισό αιώνα μέχρι και το 2019.

Η σκηνή προκαλεί γέλιο κυρίως εξαιτίας των κωμικών αντιδράσεων του Κώστα Βουτσά, αλλά και του επισμηνία -στον ρόλο ο ηθοποιός Γιάννης Βογιατζής, ξάδελφος και συνονόματος του τραγουδιστή που επίσης παίζει στην ταινία-, που προσπαθεί απελπισμένα να σταματήσει με τα χέρια το αεροπλάνο μέσα στο οποίο είναι ο Βουτσάς.

Στιγμιότυπο που δείχνει τον Βουτσά “κατά λάθος” πιλότο σ’ ένα από τα Χάρβαρντ της Σχολής Ικάρων ενώ ο Γιάννης Βογιατζής τρέχει έντρομος να σταματήσει το αεροπλάνο. Πηγή: Finos Film facebook

Αν αυτή η σκηνή δεν ήταν σενάριο ταινίας αλλά πραγματικό συμβάν, θα προκαλούσε τρόμο και όχι γέλιο σε όσους το έβλεπαν!

Όταν η ζωή αντιγράφει το σινεμά!

Οι θεατές στον κινηματογράφο το 1966 , αλλά και οι τηλεθεατές που παρακολουθούν την ταινία στους τηλεοπτικούς δέκτες ακόμα και σήμερα, γελούν με την όντως απρόβλεπτη σκηνή γιατί έχουν συναίσθηση ότι είναι κάτι που δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ.

Όμως, μόλις έξι μήνες μετά την πρώτη προβολή της ταινίας στους ελληνικούς κινηματογράφους, ένα παρόμοιο συμβάν συνέβη στην Αγγλία.

Τον Ιούλιο του 1966, ένας Άγγλος αξιωματικός της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας (Royal Air Force-RAF) που ήταν μηχανικός αεροσκαφών, έπαθε ακριβώς τα ίδια με τον Βουτσά. Μάλιστα, υπό χειρότερες συνθήκες.

Ο Ουόλτερ Χόλντεν (Walter Holden) ήταν επικεφαλής της Μονάδας Συντήρησης Νο. 33 της RAF στην αεροπορική βάση του Λίνεχαμ. Οι υφιστάμενοι του Χόλντεν επιδιόρθωναν μία βλάβη στο ηλεκτρικό σύστημα ενός βρετανικής κατασκευής μαχητικό αεριωθούμενου Electric Lightning F.1 που έφθανε την ταχύτητα των 2 Mach.

Electric Lightning F.1 στον αέρα. Πηγή: Wikipedia

Πιλότος “κατά λάθος”

Ο Χόλντεν μπήκε στη θέση του πιλότου για να ελέγξει την αποκατάσταση της βλάβης στο ηλεκτρικό σύστημα. Για να το κάνει αυτό έπρεπε να πιέσει ελαφρά το γκάζι. Όμως κατά λάθος έθεσε σε πλήρη ισχύ τον κινητήρα. Ο Χόλντεν, ο οποίος δεν γνώριζε πως να κλείσει το γκάζι βρέθηκε ξαφνικά μέσα σ’ ένα μαχητικό αεριωθούμενο που είχε αρχίσει τροχοδρομεί και να αυξάνει την ταχύτητά του για να απογειωθεί!

Ο μηχανικός αεροσκαφών είχε πετάξει παλιά με μικρά εκπαιδευτικά ελικοφόρα αεροπλάνα που βέβαια είχαν μικρή σχέση με το σύγχρονο αεριωθούμενο μέσα στο οποίο βρέθηκε κατά λάθος σε φάση απογείωσης.

Το μόνο που ήταν σε θέση να κάνει ήταν να αποφύγει με το χειριστήριο ένα προπορευόμενο αεροπλάνο και να απογειώσει το μαχητικό. Αντίθετα με τον Βουτσά, ο Χόλντεν δεν είχε καμία επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου αφού δεν είχε μαζί του κάσκα ασύρματης επικοινωνίας.

“Από το κακό στο χειρότερο”

Όταν ήταν στον αέρα, ο Χόλντεν προσπάθησε να εκτιναχθεί με το κάθισμα του πιλότου -που διέθετε αλεξίπτωτο- αλλά δεν τα κατάφερε.

Το πιλοτήριο ενός Electric Lightning. Πηγή: Wikipedia

Επιπλέον προστέθηκε και άλλη μία παράμετρος που έκανε τα πράγματα χειρότερα. Το σύστημα προσγείωσης του αεροπλάνου ήταν κλειδωμένο στην κάτω θέση που σήμαινε ότι αν ο Χόλντεν κατάφερνε να το προσγειώσει, η ουρά θα σερνόταν στο διάδρομο!

Ο «κατά λάθος» πιλότος προσπάθησε δύο φορές ανεπιτυχώς να προσγειώσει το αεροπλάνο. Την τρίτη φορά έριξε το αεροπλάνο πάνω στο διάδρομο προσγείωσης με αποτέλεσμα να συρθεί για αρκετά μέτρα μέχρι να σταματήσει. Ήταν θαύμα που το αεροπλάνο δεν ανατινάχθηκε στο διάδρομο όταν έπεσε πάνω σε αυτό ή κατά το σύρσιμο!

Η πτήση «εφιάλτης» είχε διάρκεια 12 λεπτά, αλλά για τον Χόλντεν φάνηκε σαν να ήταν μία ολόκληρη ζωή!

Το  Electric Lightning F.1 είχε πάθει μικρές ζημιές στην ουρά που επισκευάστηκαν γρήγορα από τους συναδέλφους του Χόλντεν. Μέσα σε μερικές μέρες ήταν πάλι αξιόμαχο.

Τιμωρία ή έπαινος;

Το γεγονός έγινε αμέσως γνωστό καθώς στο στρατιωτικό αεροδρόμιο υπήρχαν πολλοί πολίτες που ήταν μάρτυρες του περιστατικού. Ήταν πρώτη είδηση στη Βρετανία και ο Χόλντεν το «πρόσωπο της ημέρας».

Οι προϊστάμενοί του βρέθηκαν σε δύσκολη θέση αφού δεν ήξεραν τι να κάνουν. Να τον τιμωρήσουν αφού ήταν υπεύθυνος για μία παραλίγο τραγωδία, ή να τον επαινέσουν που χάρη στην ψυχραιμία που επέδειξε αποφεύχθηκαν τα χειρότερα;

Βρετανικό σμήνος με Electric Lightning F.1. Πηγή: Wikipedia

Για τη βρετανική κοινή γνώμη ο Χόλντεν ήταν ήρωας, οπότε και η RAF αποφάσισε να μην τη δυσαρεστήσει με τιμωρία του.

Στην προανακριτική επιτροπή για το περιστατικό, ο πτέραρχος που προήδρευε αφού αποφάνθηκε ότι ο Χόλντεν δεν είχε ευθύνη, με χιουμοριστική διάθεση του ζήτησε να υποσχεθεί ότι «δεν θα έκανε ξανά δοκιμαστική πτήση με αεριωθούμενο μαχητικό αφού αυτή είναι δουλειά άλλων πιο ειδικών από εκείνον»!

Ο Χόλντεν συμφώνησε, και έτσι έκλεισε τυπικά η υπόθεση. Ο Ουόλτερ Χόλντεν συνέχισε να υπηρετεί στη RAF μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1980 όταν αποστρατεύθηκε.

Πέθανε το 2016 σε ηλικία 90 ετών.

Το αεροπλάνο με το οποίο έκανε την “τρελή” του πτήση ο Χόλντεν. Πηγή: Wikipedia

Το μαχητικό με το οποίο έκανε την «τρελή» του πτήση έγινε θρυλικό για τους Βρετανούς. Έτσι όταν αποσύρθηκε από την ενεργή υπηρεσία τοποθετήθηκε στο Πολεμικό Μουσείο στο Ντάξφορντ (Duxford), ένα από τα αεροπορικά μουσεία της Βρετανίας, όπου και σήμερα εκτίθεται.

Δείτε εδώ στη σκηνή με τον Βουτσά “κατά λάθος” πιλότο!

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.