Τον Αύγουστο του 1987 κυκλοφόρησε το έβδομο στούντιο άλμπουμ του Μάικλ Τζάκσον «Bad» από την Epic Records.

Το «Smooth Criminal» ήταν ένα από τα τραγούδια που συμπεριλήφθηκαν σε αυτό, παρά τις έντονες αντιδράσεις του παραγωγού Κουίνσι Τζόουνς.
Από την πρώτη στιγμή, το κομμάτι έκανε θραύση. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές και το κοινό το λάτρεψε.
Έφτασε στο νούμερο 7 του Billboard 100, μέσα σε μια εβδομάδα κυκλοφορίας.
Μέχρι σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο επιτυχημένα τραγούδια του καλλιτέχνη, ενώ έχει αποτελέσει και το βασικό κομμάτι της γνωστής ταινίας «Μοonwalker».

Η «γέννηση» του Smooth Criminal

Το 1985, μετά την τεράστια επιτυχία του «Thriller», ο Μάικλ Τζάκσον μπήκε στο στούντιο και άρχισε να γράφει καινούργια τραγούδια.
Το πρώτο κομμάτι που ηχογράφησε λεγόταν «Chicago 1945». Ο τραγουδιστής ωστόσο, δεν έμεινε καθόλου ευχαριστημένος  με το αποτέλεσμα.
Έκανε μετατροπές στον στίχο, άλλαξε τον τίτλο σε «Al Capone», αλλά μάταια. Δεν ήταν αυτό που ήθελε. Επί εβδομάδες έγραφε και έσβηνε τις νότες πάνω στις παρτιτούρες.
Ένα βράδυ κλειδώθηκε μόνος του στο στούντιο. Έγραψε από την αρχή  στίχους, άλλαξε εν μέρει τη σύνθεση της μουσικής και δημιούργησε ένα νέο μουσικό κομμάτι, στο οποίο έδωσε τον τίτλο «Smooth Criminal».
Το τραγούδι αφορούσε μια νεαρή γυναίκα, την Άννι, η οποία δεχόταν επίθεση από έναν κακοποιό, ο οποίος όμως δεν ήταν και τόσο… κακός.
Ο παραγωγός και φίλος του Τζάκσον, Κουίνσι Τζόουνς άκουσε το ντέμο του τραγουδιού, όμως δεν του άρεσε καθόλου.

Το βιντεοκλίπ αποτέλεσε φόρο τιμής στη μουσική κωμωδία του Φρεντ Αστέρ «The-Band-Wagon». Flickr

Δεν δέχτηκε να συμπεριληφθεί στο άλμπουμ που θα κυκλοφορούσε. ‘Ετσι ξεκίνησαν οι διαφωνίες και οι καυγάδες με τον Τζάκσον.
Τελικά, ο τραγουδιστής κατάφερε να τον πείσει, φθάνοντας να απειλήσει  ότι θα αποχωρήσει από την «Epic Records».
«Δέχτηκα να το συμπεριλάβω το κομμάτι στο δίσκο, αλλά ξεκαθάρισα από την αρχή, ότι την ευθύνη θα την είχε ο Μάικλ Τζάκσον και όχι εγώ. Δεν θα χρεωνόμουν την αποτυχία σε καμία περίπτωση. Τελικά όμως αποδείχτηκε ότι είχε δίκιο», παραδέχθηκε ο Τζόουνς σε συνέντευξή του.
Οι κριτικές που απέσπασε το τραγούδι ήταν εξαιρετικές. Ο Τζέισον Ελίας της «Allmusic» υπογράμμισε ότι επρόκειτο για ένα από  τα καλύτερα του κομμάτια. «Παρά τον περίεργο τίτλο του, το τραγούδι είναι από κάθε άποψη υπέροχο».
Η εφημερίδα New York Times έγραφε: «Στο Smooth Criminal ο τραγουδιστής βρίσκει ένα χαλί λεκιασμένο με αίμα, ένα σώμα αναίσθητο και ρωτά διαρκώς: Είσαι εντάξει Άννι; Είσαι εντάξει Άννι;
Προφανώς και δεν είναι. Αυτή είναι η μαγεία και η ιδιαιτερότητα του τραγουδιού. Πρόκειται για αριστούργημα».

Το βιντεοκλίπ

Με την επιτυχία δεδομένη, το επόμενο βήμα ήταν το βιντεοκλίπ. Αρχικά, ο Τζάκσον ήθελε να το γυρίσει σαν γουέστερν.
Ύστερα όμως από αντιρρήσεις που έφερε ο συνεργάτης του στις χορογραφίες Tζέφρι Ντάνιελ, αποφάσισε να το αλλάξει, ώστε να έχει το ύφος των νυχτερινών κέντρων της δεκαετίας του ’30.
Το 1985, γυρίστηκαν δύο εκδοχές του «Smooth Criminal». Η πρώτη ήταν η κανονική.
Το τραγούδι ακουγόταν ακριβώς όπως και στο δίσκο και συνοδευόταν από τη γνωστή χορογραφία. Είχε διάρκεια 4 λεπτά.
Η δεύτερη ήταν η λεγόμενη «εκτεταμένη» βερσιόν. Διαρκούσε συνολικά 40 λεπτά και συμπεριλήφθηκε στην ταινία «Moonwalker». Περιείχε ολόκληρη τη χορογραφία, ενώ το τραγούδι είχε δύο περισσότερους στίχους στη δεύτερη στροφή.

«Every time I try to find him
he’s leaving no clues left behind him.
And they have no way of knowing of
the suspect, or what to expect»
.

Σήμερα, υπάρχουν συνολικά 4 εκδοχές, καθώς και μια επιπλέον βινιέτα για τις συναυλίες που θα έκανε ο Τζάκσον στο Λονδίνο με τίτλο «This is it», αλλά δεν πρόλαβε.
Και σε αυτές τις βερσιόν εντοπίζονται διαφορές στη διάρκεια, τους διαλόγους, στις χορευτικές φιγούρες (μερικές κινήσεις έχουν αφαιρεθεί) και το ρυθμό της μουσικής.
Στο βίντεο του 2009, συμπεριελήφθησαν και σκηνές από ασπρόμαυρες κινηματογραφικές ταινίες, όπως η «Gilda».

Η χορευτική φιγούρα κατά της βαρύτητας

Και στα 4 μουσικά βίντεο, αυτό που εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα είναι η χορευτική φιγούρα του Τζάκσον που αψηφά τη βαρύτητα.
Όλοι απορούσαν πως ήταν δυνατόν να ταλαντεύεται το κορμί του σε τέτοιο βαθμό, χωρίς να λυγίζει  ή να στηρίζεται κάπου. Όπως είχε δηλώσει ο Μάικλ Τζάκσον σε συνέντευξή του, επρόκειτο για μια απλή ευρεσιτεχνία, που είχε κατοχυρώσει από το 1993.
«Μανταλάκια υψώνονται στη σκηνή την κατάλληλη στιγμή. Φοράω ειδικά παπούτσια με υποστηριγμένο αστράγαλο και κοψίματα στα τακούνια, για να μπορώ να γλιστράω πάνω τους. Με αυτόν τον τρόπο, δεν ρίχνω το βάρος του σώματος μου στα πόδια μου. Αυτό είναι όλο».
Το 2009, ο Τζάκσον ετοιμαζόταν να παρουσιάσει στις συναυλίες «This Is It», ολόκληρο το κομμάτι βελτιωμένο και ενισχυμένο μουσικά, αλλά ο θάνατος τον πρόλαβε.

Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: YouTube

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Ο δημιουργός του «Cherry Pie» έγραψε το κομμάτι μέσα σε 15 λεπτά, πάνω σε ένα κουτί πίτσας. Το μισούσε, γιατί το όνομά του έγινε συνώνυμο με ένα τραγούδι που το θεωρούσε από τα χειρότερά του…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here