Τα αλλεπάλληλα ναυάγια στην Μάγχη που άλλαξαν την ναυσιπλοΐα. Η τραγωδία με τους Έλληνες ναυτικούς και οι θεωρίες συνομωσίας

Τα αλλεπάλληλα ναυάγια στην Μάγχη που άλλαξαν την ναυσιπλοΐα. Η τραγωδία με τους Έλληνες ναυτικούς και οι θεωρίες συνομωσίας

Στις 28 Φεβρουαρίου 1971, το ελληνικό φορτηγό πλοίο «Νίκη» βυθίστηκε στο Φάλκστον του Ντόβερ, στο στενό της Μάγχης, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 22 άνθρωποι. Εκεί, τον προηγούμενο μήνα είχαν συμβεί άλλα δύο ναυάγια.  

Όπως ανέφεραν τα μέσα της εποχής, η περιοχή ήταν γνωστή ως «πλοιοπαγίδα», επειδή σημειώνονταν συχνά πολύνεκρα ναυάγια. Η κίνηση σε αυτό το σημείο ήταν αρκετά έντονη, καθώς τα τότε στοιχεία έκαναν λόγο για διέλευση 300.000 πλοίων ετησίως.

Για αυτό, ήταν τοποθετημένες έξι φωτεινές σημαδούρες και ένα μόνιμο βρετανικό φαρόπλοιο, προκειμένου να υπάρχει κάποια προειδοποίηση για την επικινδυνότητα της περιοχής.

Το στενό της Μάγχης από δορυφορική εικόνα. Πηγή: Wikipedia

Στις 11 Ιανουαρίου 1971, στο στενό της Μάγχης βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο «Τεξάκο Καρίμπιαν», καθώς «έπεσε» πάνω σε ύφαλο, ενώ είχε προηγηθεί έκρηξη.

Την επόμενη μέρα, το γερμανικό πλοίο «Μπράτενμπουργκ» προσέκρουσε στην αθέατη πλώρη του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου, με αποτέλεσμα και αυτό να έχει την ίδια τύχη. Συνολικά, τα θύματα και των δύο ναυαγίων έφτασαν τα 28.

Ακολούθησε το φορτηγό πλοίο «Νίκη». Είχε χωρητικότητα 3.600 τόνους και άνηκε στη «Φάρσα Σίππινγκ Κόμπανι». Εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ του Ντινκέρκ της Γαλλίας και της Μεσογείου και στη Δυτική Αφρική.

Στις 28 Φεβρουαρίου 1971, διέσχιζε το στενό από το Ντινκέρκ με προορισμό την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, με φορτίο σιδηροτροχιών 3.100 τόνων.

Τίτλος εφημερίδας για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Νίκη» (Αρχείο Μηχανή του Χρόνου)

Όμως, σύμφωνα με εκπροσώπους της υπηρεσίας φαρόπλοιων, το «Νίκη» προσέκρουσε στο ναυάγιο «Μπράτενμπουργκ» κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Το αποτέλεσμα ήταν «να ανοίξει σαν να δέχθηκε μια φοβερή ξυραφιά σε όλο το μήκος των υφάλων», όπως ανέφερε ο Τύπος.

Το πλοίο άρχισε να βυθίζεται ταχύτατα.

Κοντά στο σημείο του δυστυχήματος, υπήρχε το νορβηγικό πλοίο «Εβρίς», το οποίο αντιλήφθηκε γρήγορα το συμβάν. Αν και έφτασε γρήγορα εκεί, δεν βρήκαν κανέναν επιζώντα.

Οι νεκροί εντοπίστηκαν μέσα και έξω από το πλοίο. Επτά πτώματα βρέθηκαν με σωσίβιο, το οποίο σημαίνει ότι πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το πλοίο, αλλά υπέκυψαν όταν βρέθηκαν στην παγωμένη θάλασσα.

Τίτλος εφημερίδας για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Νίκη» (Αρχείο Μηχανή του Χρόνου)

Στο σύνολο, πέθαναν 18 Έλληνες και 4 ξένοι. Μέσα στο πλοίο επέβαινε μια τριμελής οικογένεια: ο Α’ μηχανικός, μαζί με τη γυναίκα του και τον γιο του, ο οποίος ήταν Β’ μηχανικός στο «Νίκη». Πέθαναν και οι τρεις.

Το πτώμα του πλοιάρχου αναγνωρίστηκε από τη βέρα του και ενός δόκιμου μηχανικού από ένα ημερολόγιο που είχε στην τσέπη του.

Οικογενειακή φωτογραφία της οικογένειας του Α’ μηχανικού του πλοίου «Νίκη».

Τυχερός στάθηκε ένας Αφρικανός, ο οποίος ξεμπάρκαρε νωρίτερα σε γαλλικό λιμάνι με προορισμό το Παρίσι και γλίτωσε από την τραγωδία.

Ποιος έχει τελικά την ευθύνη;

Ο φαροφύλακας ισχυρίστηκε ότι έκανε φωτεινά σήματα στο «Νίκη», αλλά το πλήρωμά του τα αγνόησε. Ωστόσο, μετά το ναυάγιο, πέρασαν από το επικίνδυνο σημείο άλλα 16 πλοία. Οι διασωθέντες του «Μπράτενμπουργκ» υποστήριξαν ότι δεν έλαβαν κάποια προειδοποίηση από το φαρόπλοιο.

Οι πλοηγοί (υπάλληλοι με ειδικά προσόντα και γνώσεις συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής) του στενού στις καταθέσεις τους ανέφεραν ότι πολλά εμπορικά πλοία που περνούσαν από εκεί είχαν ελλιπή εξοπλισμό στα τηλεπικοινωνιακά συστήματά τους.

Τίτλος εφημερίδας για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Νίκη» (Αρχείο Μηχανή του Χρόνου)

Ωστόσο, προέκυψαν κάποια αναπάντητα ερωτήματα, όπως: γιατί το φαρόπλοιο δεν έριξε λέμβους, ενώ βρισκόταν πολύ κοντά; Από τη στιγμή που το «Έβρις» έστειλε το μήνυμα για τη βύθιση, μετά από πόση ώρα έφτασαν τα αγγλικά ναυαγοσωστικά;

Ένας ασφαλιστικός οργανισμός είχε πει ότι 10 πλοία έβλεπαν το «Νίκη» και κανένα από αυτά δεν αντέδρασε.

Σύμφωνα με στοιχεία Βρετανών πλοηγών, από το 1967 μέχρι και το 1971, στο στενό της Μάγχης διέρχονταν μεγάλα πλοία με ελλιπή εξοπλισμό.

Αγγλικό δημοσίευμα, αναφερόμενο σε ελληνικό φορτηγό 12.000 τόνων, έγραφε ότι τάχα «δεν είχε πλοίαρχο κι ότι ένας μαύρος σκύλος απαντούσε στις φωνές του πλοηγού για επικίνδυνη πλεύση αντί του καπετάνιου».

Εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Νίκη» είχε δηλώσει ότι δεν γινόταν να επιρρίπτονται ευθύνες στα θύματα, ενώ δεν υπήρξε επαρκής σήμανση. Ο πλοίαρχος ήταν ο πεπειραμένος Ηλίας Καμπίτσης, ο οποίος είχε δίπλωμα Α’ πλοιάρχου και προϋπηρεσία 5 ετών, ενώ το φορτηγό διέθετε και επίλεκτο πλήρωμα.

Η χάραξη νέας γραμμής ναυσιπλοΐας

Στις 9 Μαρτίου 1971, το Βρετανικό Ναυτικό ανακοίνωσε τα σχέδια για τη χάραξη νέας γραμμής ναυσιπλοΐας, μετά τις τραγωδίες . Εννιά πολεμικά σκάφη θα ξεκινούσαν έρευνες με ηχοβολιστικά μηχανήματα, για να «χαράξουν» και να χαρτογραφήσουν τη γραμμή.

Ο καθαρισμός της περιοχής του Φάλκστον από τα τρία ναυάγια ανερχόταν σε 500.000 στερλίνες.

Σήμερα, στο στενό της Μάγχης υπάρχει μια υποθαλάσσια σήραγγα που ενώνει το Ηνωμένο Βασίλειο με τη Γαλλία.

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

https://www.google.com/recaptcha/api.js?onload=wpcaptcha_captcha&render=6Le-EbgpAAAAAAPjw__MGN_V8i8UpQ6uH4lqO8V9&ver=1.23

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.