Τι είναι τα μοντεσσοριανά σχολεία και ποια μέθοδο ακολουθούν. Η συναρπαστική ζωή της ανατρεπτικής Μοντεσσόρι

Τι είναι τα μοντεσσοριανά σχολεία και ποια μέθοδο ακολουθούν. Η συναρπαστική ζωή της ανατρεπτικής Μοντεσσόρι

Σε μία εποχή που οι δάσκαλοι για να επιφέρουν την τάξη χτυπούσαν τους μαθητές με βέργες, η Μαρία Μοντεσσόρι έχτισε ένα  παιδαγωγικό σύστημα που σεβόταν τις ελευθερίες του παιδιού και προήγαγε την ανεξαρτητοποίησή του. Η δημιουργός του ήταν μια τρομερά ανεξάρτητη γυναίκα που έδωσε μάχη για κάθε μικρή πρόοδο στη ζωή της. Έπρεπε να ξεπεράσει τα τείχη που ύψωνε η ανδροκρατούμενη κοινωνία και δεν έκανε ούτε ένα βήμα πίσω. Αποκλείστηκε, κυνηγήθηκε, εξορίστηκε από τους φασίστες, χλευάστηκε, είδε τα βιβλία της να καίγονται από δικτατορίες, αλλά δεν κάμφθηκε. Η ζωή της είναι συναρπαστική τόσο, όσο και η διδασκαλία της.

Αν και οι μέθοδοι που ανέπτυξε χρονολογούνται στις αρχές του 20ου αιώνα, είναι ιδιαίτερα πρωτοποριακές και πολλά σχολεία σε όλο τον κόσμο τις ακολουθούν μέχρι σήμερα. Αυτά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ονομάζονται μοντεσσοριανά και διαφέρουν πολύ από τα τυπικά σχολεία ως προς τον τρόπο διαπαιδαγώγησης.

Πώς λειτουργεί ένα μοντεσσοριανό σχολείο. Γιατί διαφέρει από τα τυπικά εκπαιδευτικά ιδρύματα

Τα μοντεσσοριανά σχολεία έχουν μικτά ηλικιακά τμήματα με μαθητές από 2,5 έως 9 ετών. Τα παιδιά επιλέγουν ποιες θα είναι δραστηριότητες του μαθήματος μέσα από προκαθορισμένες επιλογές και όχι οι δάσκαλοι.

Το παιχνίδι μέσα στην τάξη βοηθάει στην ανάπτυξη των αισθήσεων. Τα παιδιά έρχονταν σε επαφή με υλικά που πλάθονται, τρίβονται και κόβονται, τα οποία τους βοηθάνε να κατανοήσουν τις έννοιες του χρώματος, των σχημάτων και του μεγέθους. Παράλληλα, μαθαίνουν να ξεχωρίζουν τον τεχνητό από τον φυσικό ήχο.

Παιδιά στο νηπιαγωγείο που παίζουν. Πηγή: Pexels

Οι μαθητές μαθαίνουν αριθμητική με δραστηριότητες ταξινόμησης, αντιστοίχισης, κατάταξης και σύγκρισης με αντικείμενα όπως χρωματιστά ραβδάκια, κύβους, καρτέλες με γράμματα και εικόνες, εικονογραφημένα κείμενα και χάρακες.

Η μοντεσσοριανή εκπαίδευση χρησιμοποιείται κυρίως σε παιδιά ηλικιών 3-6 ετών και εφαρμόζεται κυρίως σε ιδιωτικά σχολεία.

Ποια είναι η Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870, στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Ο πατέρας της ήταν υπάλληλος του Υπουργείου Οικονομικών ενώ εργαζόταν σε τοπικό εργοστάσιο καπνού. Η μητέρα της ήταν αρκετά μορφωμένη, το οποίος ίσως οφείλεται στο ότι ήταν ανιψιά του γεωλόγου και παλαιοντολόγου Αντόνιο Στοπάνι.

Η Μαρία Μοντεσσόρι στην παιδική της ηλικία. Πηγή: Wikipedia

Σε ηλικία 6 ετών, ξεκίνησε τη φοίτησή της σε δημόσιο δημοτικό σχολείο. Οι επιδόσεις δεν ήταν και οι καλύτερες σε αντίθεση με τη διαγωγή της. Στα 13, συνέχισε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στα 16 αποφάσισε να μπει σε τεχνική σχολή, για να γίνει μηχανικός. Δεν ήταν κάτι συνηθισμένο για τις γυναίκες της εποχής, καθώς θεωρούνταν αντρικό επάγγελμα.

Όταν η Μοντεσσόρι «έσπασε» τα στερεότυπα

Μετά την αποφοίτησή της, οι γονείς της Μοντεσσόρι την ενθάρρυναν να ασχοληθεί με τη διδασκαλία, όπως έκαναν πολλές σπουδάστριες τότε. Για μια ακόμη φορά, πήγε κόντρα σε ό,τι οριζόταν ως αποδεκτό για μια γυναίκα: αποφάσισε να γίνει γιατρός. Ο πατέρας της ήταν αρνητικός, καθώς η ιατρική ήταν «ανδρική» υπόθεση.

Παρόλα αυτά, εκείνη έκανε τη συνέντευξη με υπεύθυνο της σχολής του Πανεπιστημίου Σαπιέντσα, στην οποία του είπε «ξέρω ότι θα γίνω γιατρός». Τελικά, δεν έγινε δεκτή. Τότε, άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα στο τμήμα φυσικών επιστημών από το οποίο και αποφοίτησε.

Το 1893, επιχείρησε ξανά να μπει στη σχολή ιατρικής του Σαπιέντσα, στην οποία έγινε δεκτή με μεγάλες επιφυλάξεις. Ήταν η πρώτη γυναίκα.

Πηγή: Wikipedia

Η φοίτησή της δεν ήταν εύκολη. Έπρεπε να αντιμετωπίσει τις προκαταλήψεις των ανδρών συναδέλφων της. Τα μαθήματα της ανατομίας, υπό τη θέαση γυμνού σώματος και τις νεκροτομές τις έκανε μόνη της.

Παρά τις δυσκολίες, ξεχώρισε με τις επιδόσεις της και κέρδισε υποτροφίες. Το 1896, αποφοίτησε με τις ειδικότητες της παιδιατρικής και της ψυχιατρικής.

Εργάστηκε στη ψυχιατρική κλινική του Πανεπιστημίου, μελετώντας τη συμπεριφορά νέων με νοητική υστέρηση. Τότε ήταν που κατάλαβε ότι ήθελε να ασχοληθεί με τα παιδιά.

Η Μοντεσσόρι στο Άμστερνταμ. Πηγή: Wikipedia

Η κρυφή σχέση και η προδοσία

Η Μοντεσσόρι έκανε σχέση με τον ιατρό συνάδελφό της, Τζουζέπε Μοντεσάνο. Όμως, αν παντρευόταν θα έπρεπε να εγκαταλείψει τη δουλειά της. Έτσι, αποφάσισε να μην παντρευτεί και να διατηρήσει κρυφή τη σχέση της με τον Μοντεσάνο. Όμως, έθεσε έναν όρο: θα ήταν μαζί, αρκεί κανένας από τους δύο να μην παντρευόταν άλλο άτομο.

Στις 31 Μαρτίου 1898, γέννησε το μοναχοπαίδι της, Μάριο. Ο Μοντεσάνο παντρεύτηκε και η Μοντεσσόρι πληγωμένη έστειλε το γιο της να ζήσει στην εξοχή με άλλη οικογένεια. Η μητέρα του τον επισκεπτόταν συχνά, αν και δεν αποκάλυψε την πραγματική της ταυτότητα, παρά αργότερα.

Η μοντεσσοριανή παιδαγωγική

Από το 1900 έως το 1907 δίδαξε παιδαγωγική στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, όπου κατείχε και την έδρα της ανθρωπολογίας από το 1904 έως το 1908. Στο διάστημα αυτό συνέχισε τις σπουδές της στη Φιλοσοφία, την Ψυχολογία και σε θέματα αγωγής.

Το 1907, ίδρυσε στη Ρώμη το Σπίτι των Παιδιών (Casa dei Bambini), στο οποίο εφάρμοσε πρωτοποριακές μεθόδους εκπαίδευσης. Κατασκεύασε δικά της εποπτικά εργαλεία και παιδαγωγικό υλικό, με τα οποία οι μαθητές μπορούσαν να κατανοήσουν τα μαθήματα μέσω των αισθήσεων.
Τα παιδιά διδάσκονταν πώς να είναι ανεξάρτητα και πειθαρχημένα. Μεταξύ των δραστηριοτήτων τους ήταν το ξεσκόνισμα, το σκούπισμα της τάξης και η φροντίδα του κήπου. Ακόμη και τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούσαν να συμμετέχουν και να μάθουν μέσα από τις δραστηριότητες.

Παιδιά με παιδαγωγικό υλικό της μοντεσοριανής μεθόδου. Πηγή: Wikipedia

Τις μεθόδους τους συγκέντρωσε στο βιβλίο «Η μέθοδος της επιστημονικής παιδαγωγικής», το οποίο εξέδωσε το 1909.

7 βασικές αρχές της μοντεσσοριανής μεθόδου ήταν:

  1. ανεξαρτησία
  2. παιχνίδι
  3. πρακτική μάθηση
  4. σεβασμός
  5. ελευθερία εντός ορίων
  6. παρατήρηση
  7. οργανωμένο περιβάλλον

Η Μοντεσσόρι για τη διδασκαλία των μαθητών χρησιμοποιούσε διάφορα αντικείμενα, με τα οποία τα παιδιά καταλάβαιναν έννοιες όπως το βάρος, τα χρώματα και τα σχήματα. Επιπλέον, μέσα από διάφορες κατασκευές ενίσχυε τη δημιουργικότητά τους. Για να επιφέρει ησυχία στην τάξη, το «μάθημα της σιωπής» αρκούσε, καθώς οι φωνές προκαλούν φόβο.

Η εξορία

Όταν ο Μπενίτο Μουσολίνι ανέλαβε την εξουσία, η Μοντεσσόρι εξορίστηκε στην Ισπανία ενώ οι φασίστες έκαιγαν τα βιβλία της. Με την επικράτηση του Φράνκο και τον εμφύλιο, αναγκάστηκε να φύγει από τη χώρα και πήγε στην Ολλανδία.

Ινδικό γραμματόσημο με τη Μαρία Μοντεσόρι, 1970. Πηγή: Wikipedia

Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ταξίδεψε στην Ινδία, καθώς οι ναζί κατέλαβαν την Ολλανδία. Αφού παρέμεινε στην Ιταλία για 2 χρόνια, επέστρεψε το 1949 στην Ολλανδία, όπου πέθανε σε ηλικία 82 ετών.

Το έργο της στην παιδαγωγική συνεχίζουν πολλά σχολεία σε όλο τον κόσμο έως σήμερα, τα οποία ακολουθούν το μοντεσσοριανό σύστημα διδασκαλίας.

Πηγή αρχικής εικόνας: Wikipedia

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.