Οι περισσότεροι όταν ακούμε το όνομα του εθνικού μας ποιητή, του Διονυσίου Σολωμού, σκεφτόμαστε αμέσως το «Φιόρο του Λεβάντε», την πανέμορφη Ζάκυνθο. Αυτή όμως δεν είναι ολόκληρη η ιστορία.

Σύμφωνα με την ιστορική έρευνα, οι πρόγονοι του Διονυσίου Σολωμού δεν ξεκίνησαν από την Ζάκυνθο, αλλά από την Κρήτη και συγκεκριμένα το Οροπέδιο των Αρμενοχαντράδων, 25 χλμ νότια της Σητείας. Τα μέλη της οικογένειας εγκαταστάθηκαν στη Ζάκυνθο το 1670 μετά την κατάληψη του Χάνδακα της Κρήτης το 1669 από τους Οθωμανούς.

Ο εγκαταλελειμμένος οικισμός της Βόιλας

Στο μεσαιωνικό Οικισμό Voila (Βόιλα) της Σητείας, σώζεται ακόμη μια μικρή εκκλησία. Εκεί στον Άγιο Γεώργιο βρίσκεται ο οικογενειακός τάφος των Salomon (Σολωμών), όπως μαρτυρεί η σχετική επιγραφή. Στον οικισμό ξεχωρίζει ο ψηλός πύργος των Genna ο οποίος βρίσκεται σε σχετικά καλή κατάσταση, η μικρή ερειπωμένη εκκλησία του Τζιναλή, η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου που κτίστηκε τον 15ο αιώνα και έχει το οικόσημο και τον οικογενειακό τάφο των Σολομών και τέλος η βρύση της Βόιλα.

Το φρούριο της Βόιλας βρίσκεται 800m από το χωριό του Χανδρά, 25 χλμ νότια της Σητείας. Κατά την Τουρκοκρατία κατοικήθηκε κυρίως από τους Οθωμανούς και ήταν έδρα τάγματος γενιτσάρων. Ο γνωστότερος από τους διοικητές των γενιτσάρων ήταν ο Τζεν Αλής, που έδωσε το όνομα του στον πύργο του οικισμού.

Κατά τη βενετοκρατία ανήκε στο φέουδο της ευγενούς οικογένειας των Salomon, οι οποίοι έκαναν την επέκταση της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου που περιέχει και τον οικογενειακό τους τάφο. Ο πρώτος της οικογενείας ήταν ο Φραγκίσομος Σαλαμών, σύζυγος της Ανεζίνας Ποδοκράτορα και προπάππους του ποιητή Διονύσιου Σολωμού. Οι πρόγονοί του μετανάστευσαν στη Ζάκυνθο μετά την κατάληψη της Κρήτης από τους Οθωμανούς.

Απολαύστε την πτήση του συνεργάτη μας Haanity:

Διαβάστε επίσης στη «ΜτΧ»: Ο Θεσσαλονικιός τυπογράφος που με δικά του έξοδα τύπωσε τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν» και το «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος». Ο Σολωμός μοίρασε δωρεάν το βιβλίο στους άπορους, ενώ τα κέρδη τα διέθεσε για το χτίσιμο νοσοκομείου… 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here