Στην ιστορική φωτογραφία αποτυπώνονται σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα λίγο μετά την αποκάλυψή τους στην Ακρόπολη. Ήταν θαμμένα από τους Αθηναίους πριν χιλιάδες χρόνια για να τα προστατεύσουν από την απειλή των Περσών.

Ο φωτογράφος παραμένει άγνωστος, αλλά η ανασκαφή γνωστή, καθώς πραγματοποιήθηκε στα πρώτα χρόνια της Ανεξαρτησίας μετά τον τουρκικό ζυγό. Τότε που άρχισαν να αποκαλύπτονται κάτω από τα οθωμανικά κτίρια σημαντικές αρχαιότητες από την περίοδο της κλασικής Αθήνας.

Όταν το 1863 αποφασίστηκε ότι θα έπρεπε να δημιουργηθεί ένα μουσείο για να στεγάσει με ασφάλεια τον αρχαιολογικό θησαυρό, εντοπίστηκαν και άλλα γλυπτά κατά τις ανασκαφές για την θεμελίωση του κτιρίου.

Οι εργάτες ανακάλυψαν πρώτα το ακέφαλο γλυπτό της Αθηνάς που φαίνεται στα αριστερά της φωτογραφίας και το 1864 τον Μοσχοφόρο. Μάλιστα επειδή δεν βρήκαν αμέσως το κεφάλι του ζώου πίστευαν λανθασμένα ότι ο νεαρός Αθηναίος κουβαλούσε στους ώμους του μια κατσίκα.
Σχεδόν ένα χρόνο μετά, οι ανασκαφές έφεραν στο φως ένα άλλο αριστουργηματικό γλυπτό. Ο Παις του Κριτίου αρχικά βρέθηκε ακέφαλος. Αργότερα εντοπίστηκε και το κεφάλι μεταξύ μουσείου και νοτίου τείχους της Ακρόπολης και συναρμολογήθηκε το 1888.

Ο Παις του Κριτίου (δεξιά), ο Μοσχοφόρος (κέντρο) και το ακέφαλο γλυπτό της Αθηνάς (αριστερά) φωτογραφήθηκαν ξανά κάτω από τον αττικό ήλιο. Είχαν θαφτεί από τους Αθηναίους για να προστατευτούν από τους Πέρσες.

Ο Μοσχοφόρος θεωρείται ότι είναι του 6ου π.Χ. αιώνα, περίπου του 560 π.Χ. Είναι κατασκευασμένος από μάρμαρο Υμηττού, ενώ η βάση είναι από ασβεστόλιθο. Έχει ύψος 1,65 και παρουσιάζει έναν γεροδεμένο νεανία που βηματίζει φέροντας στους ώμους του ζωντανό μόσχο γάλακτος. Κρατάει με το δεξί χέρι τα μπροστινά και με το αριστερό τα πίσω πόδια του ζώου.

Το άγαλμα είναι μικρότερο του φυσικού, δίνει όμως την αίσθηση ενός ψηλού, λεπτού και γεροδεμένου νεαρού. Φοράει χλαμύδα που φτάνει ως την μέση των μηρών του, καλύπτει ώμους και μπράτσα, ενώ μπροστά αφήνει το στήθος ακάλυπτο. Η κόμη είναι δεμένη ψηλά στο κεφάλι με ταινία, και οι μακριές μπούκλες πέφτουν μπροστά στον μακρύ και ωραίο λαιμό. Το μέτωπο είναι επίπεδο και κάθετο, το πρόσωπο χαρωπό και φωτεινό. Ο δε μόσχος είναι ήρεμος, αρτιμελής και ζωηρός.

Ο Μοσχοφόρος (αριστερά). Πρώτα βρέθηκε το σώμα το 1864 και μετά η βάση το 1887 στις ανασκαφές της Ακρόπολης. Δίπλα εντοπίστηκε ο Παις του Κριτία ( δεξιά). Αποκαταστάθηκε στην σημερινή του μορφή το 1888, όταν βρέθηκε το κεφάλι μεταξύ μουσείου και νοτίου τείχους της Ακρόπολης

Στην βάση του είναι σκαλισμένη επιγραφή από δεξιά προς τα αριστερα: «(Ρ)ΟΜΒΟΣ ΑΝΕΘΕΚΕΝ ΠΑΛΟΥ ΥΙΟΣ».

Ο Ρόμβος, ο γιός του Πάλου, που πρόσφερε το άγαλμα θα ήταν ευγενής κάτοικος της Αττικής, και εύπορος ικανός να πληρώσει τον αριστουργηματικό τεχνίτη να το κατασκευάσει. Προφανώς θυσίασε και ένα μοσχάρι, ίσως στην θεά Αθηνά, αφού την εποχή εκείνη κυρίως ναός ήταν ο πρώτος ναός της Αθηνάς στον λόφο της Ακρόπολης, ο λεγόμενος αρχαίος Παρθενώνας, ο οποίος καταστράφηκε από την επιδρομή των Περσών μαζί με όλα τα αναθήματα
το έτος 480 π.Χ.

Διαβάστε ακόμα :Όταν ο Παρθενώνας έγινε τζαμί και πυριτιδαποθήκη. Λεηλατήθηκε, βομβαρδίστηκε, αλλά παραμένει αιώνιο σύμβολο
Ο Παις του Κριτίου 

Βρέθηκε το 1865 νοτιοανατολικά του Παρθενώνα κατά την διάρκεια ανασκαφών. Το σώμα βρέθηκε στην Περσική τάφρο, όπου ήταν θαμμένος και ο Μοσχοφόρος. Αποκαταστάθηκε στην σημερινή του μορφή το 1888, όταν βρέθηκε το κεφάλι μεταξύ μουσείου και νοτίου τείχους της Ακρόπολης και προσαρμόστηκε στον κορμό από τον Γερμανό αρχαιολόγο καθηγητή Άντολφ Φουρτβένγκλερ.

Πρόκειται για ανδριάντα από μάρμαρο Πάρου ύψους 117 εκατοστών. Από τα χρωστικά υπολείμματα στην κόμη βγήκε το συμπέρασμα ότι επρόκειτο για  ξανθό έφηβο. Πρόκειται πιθανότατα για έναν νεαρό αθλητή που νίκησε σε αγώνα της ηλικίας του και το άγαλμά του στήθηκε σε περίοπτη θέση στην Ακρόπολη.

Το σώμα στηρίζεται στο αριστερό πόδι, ενώ το δεξί κάνει ένα βήμα μπροστά, λυγίζοντας στο γόνατο. Τα χέρια ήταν κάθετα και ενωμένα με τους μηρούς. Το κεφάλι έχει μια μικρή κλίση προς το δεξί ώμο. Στο σώμα και τα μαλλιά διατηρούνται ίχνη ζωγραφικής.

Η αρχική φωτογραφία προέρχεται από τη συλλογή Gilman του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης. Τα αυθεντικά αγάλματα εκτίθενται στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης

Το μυστικό της Ακρόπολης. Τι μαρτυρούν τα διαφορετικά υλικά από κίονες στην οχύρωση του βόρειου τείχους. Τι σχέση έχουν με τον πρώτο Παρθενώνα και την λεηλασία των Περσών

Διαβάστε ακόμη:Η Φρασίκλεια και ο Κούρος. Τα αριστουργήματα της αρχαϊκής γλυπτικής που ενταφιάστηκαν για να σωθούν από τους Πέρσες εισβολείς. Πώς βρέθηκαν στο Πόρτο Ράφτη 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here