Τον Φεβρουάριο του 2004, το Ανώτατο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο των ΗΠΑ επιδίκασε μία από τις μεγαλύτερες αποζημιώσεις που είχε δοθεί ποτέ σε ιδιώτη για έμμεση βλάβη από το κάπνισμα. Για την υπόθεση καταδικάστηκε η Ολυμπιακή Αεροπορία.
Το δικαστήριο δικαίωσε την οικογένεια ενός 52χρονου Αμερικανού, που έξι χρόνια νωρίτερα εξέπνευσε μέσα στο αεροπλάνο κατά τη διάρκεια πτήσης από Αθήνα προς Νέα Υόρκη.

Στα τέλη του Δεκέμβρη του 1997, ο Αμπίντ Χάνσον είχε έρθει στην Ελλάδα μαζί με την οικογένειά του για να γιορτάσουν την αλλαγή του χρόνου. Καθώς ο Αμερικανός αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας, μεταξύ των οποίων σοβαρά αλλεργικά σοκ και κρίσεις άσθματος, είχε φέρει μαζί στις διακοπές και τον προσωπικό του γιατρό.

Η πτήση της επιστροφής τους για την Νέα Υόρκη ήταν προγραμματισμένη μία μέρα πριν από τα Θεοφάνια. Στις 5 Ιανουαρίου, ο Χάνσον, η γυναίκα, ο γιος του και ο γιατρός του επιβιβάστηκαν στο αεροσκάφος της Ολυμπιακής. Μόλις κάθισαν στις θέσεις τους όμως, ήρθαν αντιμέτωποι με μια δυσάρεστη έκπληξη. Το τσιγάρο.

Το αεροπλάνο στο οποίο επέβαινε η οικογένεια Χάνσον εκτελούσε την πτήση 417. Wikimedia Commons

Δύο εκδοχές

Παρότι η οικογένεια Χάνσον είχε κλείσει θέσεις για μη καπνίζοντες επιβάτες, συνειδητοποίησαν ότι αυτές βρίσκονταν μόλις τρεις σειρές μπροστά από εκείνες των καπνιζόντων, με τις οποίες μάλιστα δεν υπήρχε κάποιο διαχωριστικό για να ανακόπτει τον καπνό.

Έτσι, πριν ακόμη απογειωθούν, ο 52χρονος ενημέρωσε μία από τις αεροσυνοδούς για το πρόβλημά του και ζήτησε να του αλλάξουν θέση. Σύμφωνα με τη δικογραφία, εκείνη αρνήθηκε κατηγορηματικά και επανειλημμένα. Αναφέρεται δε, ότι υπήρχαν κενές θέσεις στο μπροστά μέρος, όπου θα μπορούσε να μετακινηθεί.

Διαβάστε ακόμα: Η δικαστική απόφαση που έδινε το δικαίωμα στην Ολυμπιακή του Ωνάση να επιβάλει στις αεροσυνοδούς να χάσουν κιλά. Ποιο ήταν το σκεπτικό του δικαστή και οι σύγκριση με τις στριπτιζέζ

 

Μέχρι προ εικοσαετίας, στα αεροπλάνα επιτρεπόταν το κάπνισμα. YouTube

Τα ρεπορτάζ της εποχής ανέφεραν και μια άλλη εκδοχή

Σύμφωνα με τον ελληνικό τύπο, οι αεροσυνοδοί εκφώνησαν το αίτημά του από το μεγάφωνο, όμως κανείς δεν φάνηκε πρόθυμος να μεταφερθεί στον «τεκέ του αεροπλάνου», όπως συνήθιζαν να αποκαλούν το πίσω μέρος. Έτσι, στη συνέχεια, προέτρεψαν τον Χάνσον να επιχειρήσει να βρει μόνος του κάποιον επιβάτη για να γίνει η ανταλλαγή των θέσεων. Ειδάλλως, αν αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα, είχε ασφαλώς την επιλογή να αποβιβαστεί από την πτήση. Ο Αμερικανός, αφού συμβουλεύτηκε τον γιατρό του, αποφάσισε να παραμείνει στη θέση του.

 

Λίγα λεπτά μετά την απογείωση, οι συνεπιβάτες του Χάνσον ξεκίνησαν να καπνίζουν και σύντομα ο 52χρονος άρχισε να αισθάνεται δυσφορία. Πέντε ώρες αργότερα, ενώ πετούσαν πάνω από τον Ατλαντικό, ο Αμερικανός έπαθε κρίση άσθματος.

Ο προσωπικός του γιατρός, καθώς και δύο ακόμη γιατροί που επέβαιναν στην πτήση, του παρείχαν τις πρώτες βοήθειες. Παράλληλα, το πλήρωμα έσπευσε να του προσφέρει οξυγόνο. Μάταια όμως. Μέσα σε λίγη ώρα ο ασθενής είχε εκπνεύσει.

Όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε στη Νέα Υόρκη, ο πιλότος, οι αεροσυνοδοί και οι επιβάτες κλήθηκαν απαντήσουν στις ερωτήσεις των τοπικών αρχών. Δίχως να το γνωρίζουν, οι καταθέσεις τους αποτέλεσαν τα προεόρτια της πρωτοφανούς δικαστικής διαμάχης που θα ακολουθούσε.

Η αντιδικία

Η γυναίκα του Αμπίντ Χάνσον κατέθεσε αγωγή κατά της Ολυμπιακής Αεροπορίας, αιτούμενη αποζημίωση εκατομμυρίων. Κατηγορούσε την εταιρεία για τον θάνατο του άντρα της, ο οποίος, όπως ισχυριζόταν, ήταν αποτέλεσμα της εγκληματικής άρνησης του πληρώματος να του αλλάξει θέση, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις.

Από την άλλη, ο συνήγορος υπεράσπισης της αεροπορικής εταιρείας, προέβαλε το επιχείρημα ότι το άσθμα και οι αλλεργίες του εκλιπόντος προϋπήρχαν. Επομένως, ο θάνατός του δεν ήταν αποτέλεσμα δυστυχήματος, σύμφωνα με τη διεθνή συνθήκη, καθώς δεν πέθανε από δυσλειτουργία του αεροσκάφους.

Πρωτόδικα, το δικαστήριο δικαίωσε τη χήρα και υποχρέωσε την Ολυμπιακή να καταβάλει αποζημίωση ύψους 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων στην οικογένεια του θύματος. Η εταιρεία άσκησε έφεση, όμως και πάλι ο δικαστής δεν ανακάλεσε την απόφαση. Σε δεύτερη έφεση που ασκήθηκε το 2002 και εκδικάστηκε το 2004, η απόφαση εν τέλει οριστικοποιήθηκε. Δεν αναγνωρίστηκε κανένα ελαφρυντικό στην Ολυμπιακή και, μαζί με τις προσαυξήσεις το ποσό του προστίμου ανήλθε στα 1.575 εκατομμύρια δολάρια.

Ο δικαστής ανέφερε ότι η άρνηση των αεροσυνοδών να βρουν κάποια λύση στο πρόβλημα του επιβάτη, μπορούσε να θεωρηθεί ως ατύχημα, βάσει της Σύμβασης της Βαρσοβίας. Ήταν η πρώτη φορά που οι όροι της διεθνούς συνθήκης ερμηνεύονταν κατά αυτόν τον τρόπο. Παράλληλα, το ποσό της αποζημίωσης ήταν την εποχή εκείνη το μεγαλύτερο που είχε δοθεί ποτέ σε ιδιώτη στην Αμερική για έμμεση βλάβη από το κάπνισμα.

Για την ιστορία, μέχρι το 2000 η Ολυμπιακή είχε απαγορεύσει το κάπνισμα στις πτήσεις εσωτερικού και στις πτήσεις προς Αμερική. Στις 15 Απριλίου του 2001, η απαγόρευση έγινε καθολική.

αρχική εικόνα: Wikimedia Commons

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Η πτώση ελικοπτέρου στην Καστοριά που στοίχισε τη ζωή στον σκηνοθέτη των «Δέκα Μικρών Μήτσων» και σε ένα πιλότο. Η ανάσυρση των θυμάτων έγινε από ντόπιους ψαράδες

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here