Είναι ευρέως γνωστό κι αποδεκτό ότι η διαδεδομένη εικόνα του Ιησού στον δυτικό κόσμο δεν είναι μία ακριβής αναπαράσταση της πραγματικής του εμφάνισης.

Τον 19ο αιώνα, ο μεγάλος γάλλος συγγραφέας Αλέξανδρος Δουμάς διατύπωσε μία ανατρεπτική θεωρία για την προέλευση του καστανόξανθου θεανθρώπου με τα γαλανά μάτια. Υποστήριξε ότι το «μοντέλο» πάνω στο οποίο βασίστηκε η συγκεκριμένη εικόνα ήταν ο νόθος γιος του πάπα Αλέξανδρου ΣΤ’, Καίσαρας Βοργίας. Ο Πάπας πέθανε το 1503.
Πάντως η ομοιότητα με το γιο του είναι εμφανής. Τα διασωθέντα πορτραίτα του Καίσαρα φανερώνουν έναν ανοιχτόχρωμο άνδρα με γένια και πράο βλέμμα.

Πορτραίτο του Καίσαρα Βοργία των αρχών του 16ου αιώνα. Wikimedia Commons

Σύμφωνα με τη θεωρία του Γάλλου, ο Αλέξανδρος ΣΤ’ ήταν δυσαρεστημένος με τη μέχρι τότε σκουρόχρωμη απεικόνιση του Ιησού καθώς θεωρούσε ότι ο θεάνθρωπος έπρεπε να αποπνέει έναν πιο δυτικό αέρα. Αρχικά, τοποθέτησε τη φωτογραφία του γιου του σε περίοπτη θέση, αντικαθιστώντας εκείνη του μελαχρινού Χριστού.
Έπειτα, σταδιακά επέβαλε στους καλλιτέχνες και αγιογράφους της εποχής να τον απεικονίζουν με τον ίδιο τρόπο.
Παράλληλα, την περίοδο εκείνη επικρατούσε μία άτυπη διαμάχη ανάμεσα στους δύο κορυφαίους καλλιτέχνες, τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι, για το ποιος θα κέρδιζε τη μεγαλύτερη εύνοια του πάπα με τα έργα του.
Συνεπώς, οι μεγάλοι ζωγράφοι είχαν ένα επιπλέον κίνητρο να ζωγραφίζουν τον Ιησού βάσει του Καίσαρα Βοργία. Έτσι κι έπραξαν, επηρεάζοντας άθελά τους ένα ολόκληρο ρεύμα, καθώς και τους εκατοντάδες καλλιτέχνες που τους διαδέχθηκαν κι ακολούθησαν το παράδειγμά τους.

Έργο του Ντα Βίντσι που απεικονίζει τον Ιησού. Nairaland

Με τα χρόνια, πολλοί ασπάστηκαν τη θεωρία του Αλέξανδρου Δουμά. Ο Αλέξανδρος ΣΤ’ υπήρξε ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο πρόσωπο της ρωμαϊκής ιστορίας. Είχε κατηγορηθεί για δολοπλοκίες, φόνους, όργια και διεφθαρμένες πρακτικές. Η ταραχώδης ζωή του σίγουρα δε συνάδει με το «άγιο προφίλ» που όφειλε λογικά θα έπρεπε να έχει ο πάπας των Καθολικών. Επομένως, η απόδοση μίας τέτοιας πράξης σε αυτόν δε θα ήταν τελείως ξένη προς το χαρακτήρα του.

Η ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΑΠΟΨΗ

Ο πάπας Αλέξανδρος ΣΤ

Από την άλλη, μεγάλο μέρος της επιστημονικής κοινότητας αμφισβητεί τη θεωρία του Δουμά, με αρκετούς να την απορρίπτουν κατηγορηματικά. Οι τελευταίοι υποστηρίζουν ότι οι απεικονίσεις του καστανόξανθου Ιησού έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους τουλάχιστον έναν αιώνα πριν τη γέννηση του Καίσαρα Βοργία. Εκτός αυτού, προβάλλουν το επιχείρημα ότι ο Αλέξανδρος Δουμάς δεν ήταν παρά ένας συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων. Οι ισχυρισμοί του δεν έχουν βάσιμο επιστημονικό υπόβαθρο και δεν μπορούν να ληφθούν σοβαρά.

Όπως και να έχει, όλοι αποδέχονται ένα γεγονός. Το ότι η σύγχρονη καθιερωμένη αναπαράσταση δημιουργήθηκε ως ανάγκη των δυτικών να ταυτιστούν με το πρόσωπο και την εικόνα του Χριστού. Σύμφωνα με την επικρατέστερη ανθρωπολογική άποψη ο «θεάνθρωπος» ήταν ένας μελαχρινός άντρας με έντονα χαρακτηριστικά, που σε τίποτα δε διέφερε από έναν τυπικό μεσανατολίτη της εποχής.
Είναι επίσης βέβαιο ότι στην εποχή του δεν τον ζωγράφισε κανείς και έτσι δεν ξέρουμε πώς στα αλήθεια ήταν το πρόσωπό του.

Πώς υποστηρίζουν οι ανθρωπολόγοι ότι έμοιαζε ο Χριστός.

Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Wikimedia Commons

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Μελαχρινός και τυπικός Ιουδαίος ήταν ο Ιησούς σύμφωνα με Βρετανό επιστήμονα. Η εικόνα του ξανθού Ιησού είναι δημιούργημα των αγιογράφων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here