Η πόλη που το «αμερικανικό όνειρο» έγινε εφιάλτης. Πώς η μέκκα των αυτοκινήτων κατέρρευσε. Η ιστορία του Ντιτρόιτ σε τέσσερις τροχούς

Η πόλη που το «αμερικανικό όνειρο» έγινε εφιάλτης. Πώς η μέκκα των αυτοκινήτων κατέρρευσε. Η ιστορία του Ντιτρόιτ σε τέσσερις τροχούς
Ήταν το 1896 όταν οι κάτοικοι του Ντιτρόιτ, είδαν ένα πρωτόγνωρο θέαμα: Ο κύριος Χένρι Φoρντ κυκλοφόρησε στον δρόμο με ένα περίεργο τετράτροχο που δεν το έσερναν άλογα.

Το πρώτο αυτοκίνητο βγήκε στο δρόμο και κάπως έτσι το Ντιτρόιτ έγινε η Motor City ή Motown του κόσμου.

Ο Χ. Φoρντ στους δρόμους του Ντιτρόιτ

Η πόλη των αυτοκινήτων

Το 2020 το Ντιτρόιτ είναι συνώνυμο της φτώχειας και της ανεργίας, ως αποτέλεσμα της μεγάλης οικονομικής κρίσης. Δεν ήταν όμως πάντα έτσι. Αντιθέτως η παραποτάμια πόλη ήταν ο κατεξοχήν προορισμός για τους αμερικανούς που ήθελαν να πιάσουν την καλή, να δουλέψουν και να αγοράσουν το σπίτι που θα στέγαζε την οικογένειά τους.

Το έμβλημα της πόλης του Ντιτρόιτ

Την ονόμαζαν «Παρίσι της δύσης». Η πόλη πήρε το όνομά της από τον ομώνυμο ποταμό, που κι αυτός είχε ονομαστεί από τους Γάλλους αποίκους ως «ποτάμι του Πορθμού» (Rivière du Détroit) επειδή συνέδεε τις λίμνες Σεν Κλερ και Ήρι.

Το 2005 το Ντιτρόιτ είχε περίπου 890 χιλιάδες κατοίκους σε αντίθεση με τους περίπου 1,5 εκατομμύρια που είχε τη χρυσή δεκαετία του ’50.

Το  1899  ο Ράνσομ Ε. Ολντς άνοιξε το πρώτο εργοστάσιο αυτοκινήτων, Olds Motor Works. Ακολούθησε ο Φόρντ το 1903 και το 1908 παρουσίασε το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, το περίφημο Ford T.

Ο Φόρντ πέραν των αυτοκινήτων έκανε επανάσταση στην παραγωγή αφού εισήγαγε τον ιμάντα μαζικής συναρμολόγησης, δηλαδή τη γραμμή παραγωγής. Αυτή η καινοτομία άλλαξε όλη την βιομηχανική παραγωγή σε παγκόσμια κλίμακα.

Διαφημιστικό αυτοκόλλητο του Ντιτρόιτ

Η πόλη του Ντιτρόιτ προσέλκυσε τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες που παρήγαγαν ένα από τα κομμάτια του «αμερικανικού ονείρου»: τα πολυπόθητα, γρήγορα, καλαίσθητα, τεράστια αυτοκίνητα.

Big Three  ή οι «Μεγάλες τρεις»

Την Φορντ ακολούθησαν οι εταιρείες Κράισλερ και Τζένεραλ Μότορς που έφτιαξαν τα εργοστάσιά τους στην πόλη δίνοντας δουλειά σε χιλιάδες κατοίκους της. Έτσι η πόλη απέκτησε τα παρατσούκλια Motor City και Motown .

Ο ιμάντας παραγωγής της Φορντ ήταν μια επανάσταση για όλη τη βιομηχανία

Δεκάδες εταιρείες την επέλεξαν για έδρα τους.

Το 1908 άνοιξε η Τζένεραλ Μότορς από τους Γουίλιαμ Ντουράντ και Τσαρλς Μοτ, λίγο αργότερα η Packard Motors Co έφτιαξε ένα θηριώδες εργαστάσιο, περίπου 3,5 εκατομμύριων τετραγωνικών μέτρων. Το 1925 ο Γουόλτερ Κράισλερ ίδρυσε την εταιρεία του και έτσι μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50 το Ντιτρόιτ έγινε η ναυαρχίδα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σχεδόν 2 εκατομμύρια άνθρωποι έφτασαν την πόλη και άρχισαν να φτιάχνουν τη ζωή τους προς το καλύτερο με τη βεβαιότητα που του δημιουργούσε το αίσθημα της εργασιακής ασφάλειας.

Το 1908 άνοιξε η Τζένεραλ Μότρς από τους Γουίλιαμ Ντουράντ και Τσαρλς Μοτ

Η παρακμή

Η δεκαετία του ’50 όμως ήταν το ορόσημο για την αρχή του τέλους της ευμάρειας του Ντιτρόιτ.

Το 1958 η Packard Motor Co έβαλε λουκέτο και την ίδια χρονιά άρχισαν να ξεσπάνε φυλετικές διακρίσεις. Η ανεργία των λευκών και οι αφροαμερικάνοι που άρχισαν να φτάνουν στην πόλη δημιούργησαν ένα ιδιαίτερα εκρηκτικό κλίμα. Οι λευκοί άρχισαν να μετακομίζουν και οι συγκρούσεις των μαύρων με την αστυνομία οδήγησαν σε έκρυθμες καταστάσεις με αποκορύφωμα την πενθήμερη εξέγερση του 1697.

Οι φυλετικές διακρίσεις και οι ταραχές ήταν η μία παράμετρος της παρακμής του Ντιτρόιτ. Το δεύτερο «χτύπημα» ήρθε με την πετρελαϊκή κρίση και την συνακόλουθη αύξηση της τιμής των καυσίμων στη δεκαετία του ’70.

Τα θηριώδη αμερικανικά αυτοκίνητα έκαιγαν πολύ και οι πρώτες εισαγωγές γιαπωνέζικων αυτοκινήτων άρχισαν. Μικρότερα εξίσου αξιόπιστα και φυσικά πιο οικονομικά στα καύσιμα, τα αυτοκίνητα εισαγωγής άρχισαν να κυκλοφορούν στους αμερικανικούς αυτοκινητόδρομους. Οι πελάτες των «Big Three» έβαλαν στην άκρη τον πατριωτισμό και περισσότερα δολάρια στην τσέπη τους με τα εισαγόμενα αυτοκίνητα.

Το εργοστάσιο της Φορντ τις χρυσές εποχής της “Μotor City”

Οι απολύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία και στο Ντιτρόιτ ήταν πλέον μονόδρομος. Η φυσιογνωμία της βιομηχανικής μεγαλούπολης άλλαζε.

Στα τέλη του 2000 οι κορυφαίες Κράισλερ και Τζένεραλ Μότορς χρεοκόπησαν και το 2013 η χρεοκοπία χτύπησε και την ίδια την πόλη με το πιστωτικό γεγονός που υπέστη ο Δήμος του Ντιτρόιτ. Πρόκειται για την μεγαλύτερη χρεοκοπία που καταγράφηκε στις ΗΠΑ.

Η πόλη που κάποτε δέσποζε στην βαριά βιομηχανία κατέρρευσε και με την Κίνα να προσφέρει φθηνές εναλλακτικές σε όλα τα αμερικανικά προϊόντα, δεν φαίνεται ότι μπορεί να ανακάμψει.

Διαβάστε ακόμη:Ποια ήταν η μικρή Μερσέντες που έδωσε το όνομά της στα διάσημα πολυτελή αυτοκίνητα; Το πρώτο αυτοκίνητο της ανθρωπότητας κατασκευάστηκε από τον Καρλ Μπενζ και έπιανε ταχύτητα 16 χλμ/ώρα…

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.