Η Γέφυρα των καραβανιών είναι μια θρυλική γέφυρα έξω από τη Σμύρνη, στη Μικρά Ασία και είναι συνώνυμο του εμπορίου από την αρχαιότητα. 

Είναι μονότοξη και έχει μήκος 12,20 μέτρα. Χτίστηκε επί του ποταμού Μέλη, που εκβάλει στον κόλπο της ιστορικής πόλης, το 850 π.Χ. Με ηλικία 2.870 έτη είναι η αρχαιότερη γέφυρα σε χρήση στον κόσμο.

Η Γέφυρα των Καραβανιών επί του ποταμού Μέλη. Χτίστηκε πάνω από τα ερείπια παλαιότερης γέφυρας σε έναν παλιό δρόμο που χρησιμοποιούσαν τα καραβάνια της εποχής. Φωτογραφία του BOISSONNAS, Frédéric. , 1919.

Η «Γέφυρα των Καραβανιών», όπως ονομάστηκε, κόσμησε την περιοχή της Buca και εξασφάλισε τον εμπορικό ανεφοδιασμό της Σμύρνης. Η γερή κατασκευή της και η κεντρικής της τοποθεσία επέτρεπε την ασφαλή και συνεχόμενη διέλευση τουλάχιστον 800 καμήλων την ημέρα.

Από τα βάθη της Ανατολής, πλήθος εμπόρων ταξίδευε με προορισμό το κοσμοπολίτικο εμπορικό κέντρο των δυτικών παραλίων της Μικράς Ασίας για να καταλήξει στην θρυλική Γέφυρα των καραβανιών.

Πέρα από τον εμπορικό της ρόλο, η γέφυρα ήταν το σημείο συνάντησης των Σμυρναίων για κοινωνικές συναναστροφές και ατελείωτους περιπάτους κάτω από τον ίσκιο των μεγάλων πλάτανων που βρίσκονταν ολόγυρα της. Λίγο πιο πέρα, η πλατεία με τα ψηλά κυπαρίσσια και τα μικρά καφενεδάκια ξεκούραζε τους επισκέπτες της, οι οποίοι απολάμβαναν την ομορφιά της τρώγοντας λουκούμια από τους πλανόδιους πωλητές.

H Γέφυρα των Καραβανιών ήταν ένας από τους τρεις συγκοινωνιακούς κόμβους της Σμύρνης.

Μια τέτοια φυσική ομορφιά αποτυπώθηκε, αρκετές φορές, σε έργα τέχνης και cart postals. Λογοτέχνες, συγγραφείς, ποιητές και απλοί περιηγητές ταξίδευαν ως τη «Γέφυρα των Καραβανιών» για να την θαυμάσουν και εξυμνήσουν στα δημιουργήματα τους. Μάλιστα, σύμφωνα με τον μύθο, ο μεγάλος Έλληνας ποιητής Όμηρος είχε καταγωγή από τη Σμύρνη.

Αυτό το μέρος είναι από τα πιο όμορφα μέρη που ξέρω… Είναι η Ασία έτσι όπως την ονειρευόμαστε, την πραγματική Ασία… Αυτή είναι. Μια συνεχής περιοχή μετάβασης για τα καραβάνια…

Η Γέφυρα των Καραβανιών, 1839. El.travelogues

Το 1922 μετά τον διωγμό των Ελλήνων, η γέφυρα μετονομάστηκε σε «Καραβάν Κιοπρού» και άρχισε να επεκτείνεται για τη διέλευση οχημάτων. Μέχρι και σήμερα, όμως διατηρεί την χρήση και την φήμη, που απέκτησε ανά τους αιώνες.

Εμπορικό κέντρο, σημείο έλευσης και αναχώρησης ανθρώπων και εμπορευμάτων, τόπος κοινωνικών επαφών και συζητήσεων, πηγή έμπνευσης καλλιτεχνών, δρόμος καραβανιών ή οχημάτων, μνημείο ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς. «Γέφυρα των Καραβανιών».

Πηγή φωτογραφιών: Ελληνική Βιβλιοθήκη – Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης – El.travelogues

Διαβάστε στη ΜτΧ:  Το γεφύρι που έγινε χαρτονόμισμα με τον Κολοκοτρώνη. Το διάσημο πεντοχίλιαρο και ο θρύλος με τη γυναίκα του άρχοντα που «χτίστηκε» στα θεμέλια (βίντεο drone)…

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here