Στον κόσμο της Μάρβελ (Marvel Comics) και της DC Comics (Detective Comics) η πλειοψηφία των πρωταγωνιστών έχουν ένα κοινό. Φοράνε μάσκα ως προϋπόθεση  για να σώσουν τον κόσμο.
Ο Μπάτμαν, ο Spiderman και o Iron Man είναι μερικά ενδεικτικά παραδείγματα. Ωστόσο, οι μασκοφόροι ήρωες δεν είναι καινούρια ιδέα. 
Η εμφάνιση του Zorro το 1920, από την εποχή του βωβού κινηματογράφου, ήταν ο προάγγελος των μασκοφόρων ηρώων στη μεγάλη οθόνη.

Οι μασκοφόροι των κόμικ 

O «Άνθρωπος – Νυχτερίδα» ή αλλιώς Μπάτμαν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1939 από την DC Comics. Στα 80 χρόνια κυκλοφορίας του έχει υποστεί μια σειρά από αλλαγές, αλλά ένα στοιχείο παρέμεινε σταθερό. Η μάσκα του. Με μοναδικό ορατό σημείο το στόμα του, ο Μπάτμαν έμεινε στην ιστορία ως ο ήρωας της Γκόθαμ Σίτι που φορώντας τη μαύρη μάσκα με τα μυτερά αυτιά νυχτερίδας καταπολεμά και τιμωρεί το έγκλημα.

Το πραγματικό πρόσωπο πίσω από τη μάσκα ονομάζεται Μπρους Γουέιν και πρόκειται για έναν Αμερικανό δισεκατομμυριούχο, φιλάνθρωπο και ιδιοκτήτη της εταιρείας «Wayne Enterprises». Ο σούπερ ήρωας ήταν δημιούργημα του σκιτσογράφου Μπομπ Κέιν και του συγγραφέα Μπιλ Φίνγκερ.

Ένας ακόμα υπερήρωας της Marvel Comic που έχει κερδίσει τις καρδιές μικρών και μεγάλων με τη χαρακτηριστική κόκκινη και χρυσή μάσκα του είναι ο Iron Man. Όπως και σε άλλους ήρωες, έτσι και στον Iron Man, η μάσκα αποτελεί τμήμα της ευρύτερης στολής του, η οποία του εξασφαλίζει μια σειρά από υπερφυσικές ικανότητες, όπως υπερηχητική πτήση, παντοδυναμία και αντοχή.

Από τη λίστα μασκοφόρων υπερηρώων δεν θα μπορούσε να λείπει ο «άνθρωπος – αράχνη».
Η μάσκα που καλύπτει όλο του το πρόσωπο, κρύβει την αληθινή ταυτότητα του Peter Parker.
Ή μήπως ο spider man είναι η πραγματικη του ταυτότητα;
Όπως και να χει η μάσκα αποτελεί τμήμα της στολής, με την οποία ο Peter αποκτά υπερφυσικές δυνάμεις και τις χρησιμοποιεί για το κοινό καλό. Η μάσκα είναι για να σώζει ζωές.

Το πρώτο κόμικ Spider-Man σε δημοπρασία για 400.000 δολάρια-Το 1962 κόστιζε 12 σεντς [εικόνες] | ΖΩΗ | iefimerida.gr

Οι οπές στο ύψος των ματιών είναι από γυαλί, ώστε να μην επιτρέπει στους άλλους να βλέπουν τα μάτια του, ενώ αλλάζει μέχρι και τη φωνή του εξαιτίας του πάχους της, προκειμένου να μην τον αναγνωρίζει κανείς. Αν και το κόκκινο – μπλε σχέδιο είναι το πιο χαρακτηριστικό της στολής του, με την πάροδο των χρόνων υπήρξαν διάφορες παραλλαγές, με πιο εντυπωσιακή την μαύρη έκδοσή της, γνωστή ως Symbiote.

Οι μασκοφόροι ήρωες του κινηματογράφου

Από τις πιο εμβληματικές μορφές μασκοφόρων ηρώων της μεγάλης οθόνης είναι ο Zorro. Ο χαρακτήρας εμφανίστηκε αρχικά στην αμερικανική λογοτεχνία το 1919 από τον Αμερικανό συγγραφέα Τζόνστον ΜακΚάλεϊ (Johnston McCulley). Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στον κινηματογράφο το 1920 με την ταινία The Mark of Zorro. 

Zorro is getting a post-apocalyptic reboot - The VergeΟ Ζorro για τα σημερινά δεδομένα είναι συντηρητικός αλλά στην εποχή του η στολή ήταν αυτό που έπρεπε για αν γοητεύει το κοινό και να την κάνει περιζήτητη τις απόκριες!
Ο τιμωρός της καταχρηστικής εξουσίας, εμφανίζεται με μια απλή μαύρη μάσκα που δένει γύρω από το πάνω μέρος του κεφαλιού του. Η εμφάνισή του ολοκληρώνεται με την μπέρτα και το μαύρο σομπρέρο. Όπως συμβαίνει και με τους μεταγενέστερους σούπερ ήρωες, ο Ζορρό χρησιμοποιεί τη μάσκα του για να αποκρύψει την αληθινή του ταυτότητα.

Διαβάστε ακόμη: Ο πρώτος Σούπερμαν ήταν ένας φαλακρός και κακός ήρωας. Όταν μεταλλάχτηκε σε υπερήρωα, οι δημιουργοί του πούλησαν τα δικαιώματα για 130 δολάρια

Εκτός όμως από χαρακτηριστικό ενός υπερήρωα, η μάσκα συναντάται αρκετές φορές στον κινηματογράφο σε πρωταγωνιστές που θέλουν να κρύψουν κάποια παραμόρφωση ή δυσπλασία στο πρόσωπό τους. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το γαλλικό μυθιστόρημα και μετέπειτα μιούζικαλ «Το φάντασμα της Όπερας», στην οποία το «φάντασμα» είναι ένας πρώην ταχυδακτυλουργός που εμφανίζεται πάντα με τη μάσκα του, η οποία καλύπτει το παραμορφωμένο τμήμα του προσώπου του.

Στο μυθιστόρημα, η μάσκα ήταν ένα μαύρο πανί, σε αντίθεση με την λευκή εκδοχή της στο μιούζικαλ. Ωστόσο και στις δύο περιπτώσεις η μάσκα καλύπτει το ήμισυ του προσώπου του χαρακτήρα, αποκαλύπτοντας τα παραμορφωμένα χείλη του και το φρύδι που λείπει. Η συγκεκριμένη μάσκα έκανε το «φάντασμα» έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους σκηνικούς χαρακτήρες όλων των εποχών.

Original Phantom and Christine | Phantom of the opera, Sarah brightman, Opera

Αντίστοιχη χρήση μάσκας εντοπίζεται και στην σύγχρονη ταινία «The Elephant Man» (1980) του Ντέιβιντ Λιντς, η οποία αφηγείται την αληθινή ιστορία ενός σοβαρά παραμορφωμένου άνδρα. Ο Τζον Μέρικ, όπως ονομάζεται, ντρέπεται για την όψη του και προκειμένου να αποφύγει τον χλευασμό κρύβει το πρόσωπό του με την ιδιαίτερη μάσκα του. Ένα λινό πανί που καλύπτει ολόκληρο το κεφάλι του, με μόνο μία τρύπα για να βλέπει και να αναπνέει.

Οι ταινίες τρόμου είναι ένας ξεχωριστός χώρος για τους μασκοφόρους πρωταγωνιστές. Εδώ ο στόχος είναι να τρομάξουν το κοινό και όχι να κρυφτούν. Μία από τις ταινίες με τα υψηλότερα κέρδη σε αυτό το είδος ήταν το Scream του Wes Craven, στην οποία ένας κατά συρροήν δολοφόνος φορά μια μάσκα που μοιάζει σε «φάντασμα». Η ασπρόμαυρη μάσκα απεικονίζει ένα κρανίο που κλαίει, κρυμμένο πίσω από μια μαύρη κουκούλα.

Ο Γκάι Φωκς (Guy Fawkes), γνωστός και ως Γκίντο Φωκς, ήταν Άγγλος στρατιώτης και μέλος μιας ομάδας Kαθολικών συνωμοτών, οι οποίοι οργάνωσαν τη Συνωμοσία της Πυρίτιδας στις 5 Νοεμβρίου 1605.

V for Vendetta and the Limits of Liberal Protest - Blood Knife

Στο αμερικανικό θρίλερ V for Vendetta η μάσκα του Γκάι Φωκς είναι αυτή που φορούν οι Λονδρέζοι διαδηλωτές, η οποία μάλιστα άρχισε να εμφανίζεται και σε πραγματικές διαδηλώσεις ανά τον κόσμο, μετά την επιτυχία που γνώρισε η ταινία. Η μάσκα Γκάι Φωκς έγινε σύμβολο της ομάδας χάκερς «Anonymous» και είναι από τις πιο αναγνωρίσιμες της εποχής μας.

Παρόμοιο αντίκτυπο είχε και η φιγούρα του Joker στην ομώνυμη ταινία, στην οποία ο πρωταγωνιστής δεν χρησιμοποιεί μάσκα αλλά μετατρέπει το πρόσωπό του σε κλόουν με τη βοήθεια του μακιγιάζ. Μετά την παγκόσμια επιτυχία της ταινίας, η φιγούρα του Joker κυκλοφόρησε σε μάσκα και χρησιμοποιήθηκε από διαδηλωτές ως σύμβολο ανυπακοής.

Διαβάστε ακόμα στη «ΜτΧ»: 50ς. «Ο Μπάτμαν και ο Ρόμπιν ήταν εραστές, η «Wonderwoman» λεσβία και ο Σούπερμαν φασίστας». Η έρευνα του ψυχολόγου που οδήγησε στη λογοκρισία των κόμικς

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here