Όλεγκ Αντόνωφ, το παιδί που σχεδίαζε χαρταετούς. Δημιούργησε το μεγαλύτερο αεροσκάφος του κόσμου. Γιατί το έλεγαν “Μαύρη Τουλίπα”

Όλεγκ Αντόνωφ, το παιδί που σχεδίαζε χαρταετούς. Δημιούργησε το μεγαλύτερο αεροσκάφος του κόσμου. Γιατί το έλεγαν “Μαύρη Τουλίπα”

Η ουκρανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών, Αντόνωφ, μετρά στο δυναμικό της μερικά από τα διάσημα αεροσκάφη παγκοσμίως.

Το θρυλικό Antonov An-225 «Mriya» (Όνειρο) σχεδιάστηκε για την μεταφορά του σοβιετικού διαστημικού λεωφορείου Μπουράν.

Δεν κατάφερε όμως, να πετάξει στο διάστημα μετά την ματαίωση του προγράμματος. Αποτελούσε το μεγαλύτερο αεροσκάφος του κόσμου, μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2022 που καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

Στο εσωτερικό του χωρούσαν 84 αυτοκίνητα, 16 κοντέινερ ή και ένα ολόκληρο αεροσκάφος Boeing 737 ενώ διέθετε 6 κινητήρες και 16 ζεύγη τροχών.

Δείτε το μεγαλύτερο αεροσκάφος του κόσμου όταν προσγειώθηκε στην Αθήνα, στις 13 Μαΐου του 2020:

Η πρώην σοβιετική αεροναυπηγική εταιρεία που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1946 στο Νοβοσιμπίρισκ της Ρωσίας, διαθέτει σήμερα περίπου 22.000 αεροσκάφη, τα οποία επιχειρούν κυρίως στις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ αλλά και σε αναπτυσσόμενες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου.

Η ιδιαίτερη τεχνογνωσία της εταιρείας εστιάζεται στους τομείς των πολύ μεγάλων αεροπλάνων και εκείνων που χρησιμοποιούν απροετοίμαστους διαδρόμους.

Η “μαύρη τουλίπα” και άλλα θρυλικά αεροσκάφη Αντόνοφ

Το μεταγωγικό Antonov 12, που συνετρίβη στην περιοχή ανάμεσα στους Αντιφίλιππους και το Παλαιοχώρι στην Καβάλα, ήταν ένα από τα 1.284 αεροσκάφη μέσης εμβέλειας της σοβιετικής αεροπορίας για τη μεταφορά φορτίου και αλεξιπτωτιστών.

Ο σχεδιασμός του βασίζεται στο Antonov An-8, που εξελίχθηκε στο An-10, η στρατιωτική έκδοση του οποίου έδωσε το An-12. Το πρωτότυπο An-12 πέταξε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 1957 και ανέλαβε δράση στις Ένοπλες Δυνάμεις της ΕΣΣΔ το 1959.

Kατά τη διάρκεια του Σοβιετικού πολέμου στο Αφγανιστάν μετέφερε στην Τασκένδη τους νεκρούς σοβιετικούς στρατιώτες. Γι’ αυτό τον μακάβριο ρόλο του, οι στρατιώτες το αποκαλούσαν μεταξύ τους “Μαύρη Τουλίπα”.

Το Antonov 12 σε δράση, κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου (Πηγή: Wikipedia)

Εκτός από το  Antonov An-225 “Mriya”, το οποίο σχεδιάστηκε για να μεταφέρει εξωτερικά την δεξαμενή καυσίμων του πυραύλου Energia καθώς και το διαστημικό λεωφορείο Μπουράν και αναδείχθηκε ως το μεγαλύτερο και βαρύτερο αεροπλάνο του κόσμου, η σοβιετική εταιρεία κυκλοφόρησε το 1982 το περίφημο Ρουσλάν, “Antonov An-124”.

Θεωρείται μέχρι και σήμερα το μεγαλύτερο εμπορικό αεροσκάφος μαζικής παραγωγής και το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό αεροσκάφος σε λειτουργία.

Η ιστορία του αεροναυπηγικού κολοσσού

Η εταιρεία Αντόνωφ ιδρύθηκε το 1946 στο Νοβοσιμπίρσκ ως άκρως απόρρητο Σοβιετικό Γραφείο Έρευνας και Σχεδιασμού, με επικεφαλής τον Ουκρανό μηχανικό, Ολεγκ Αντόνοφ, που είχε ειδίκευση στα στρατιωτικά μεταγωγικά αεροσκάφη.
Το 1952, το Γραφείο μεταφέρθηκε στο Κίεβο, μια πόλη με πλούσια αεροπορική ιστορία και υποδομή κατασκευής αεροσκαφών, που παρά τις καταστροφές που υπέστη τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κατάφερε να αποκατασταθεί.

Το 1957 ξεκίνησε η παραγωγή της οικογένειας αεροπλάνων στροβιλοκινητήρων μεσαίας εμβέλειας An-10 / An-12. Πρόκειται για αεροσκάφη που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο του Βιετνάμ, στον Σοβιετικό Πόλεμο στο Αφγανιστάν και στην επιχείρηση αποκατάστασης από την καταστροφή του Τσερνομπίλ.

Το 1965, το βαρύ στρατιωτικό μεταφορικό μέσο Antonov An-22 εισήλθε σε σειριακή παραγωγή για να συμπληρώσει το An-12 σε μεγάλες στρατιωτικές και ανθρωπιστικές αερομεταφορές από τη Σοβιετική Ένωση.

Το μοντέλο έγινε το πρώτο σοβιετικό αεροσκάφος ευρείας ατράκτου και παραμένει το μεγαλύτερο αεροσκάφος με στροβιλοκινητήρα στον κόσμο.

Στη δεκαετία του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η εταιρεία καθιερώθηκε ως ο κύριος σχεδιαστής στρατιωτικών μεταφορικών αεροσκαφών της Σοβιετικής Ένωσης με δεκάδες νέες τροποποιήσεις στην ανάπτυξη και παραγωγή.

Μετά τον θάνατο του Ολεγκ Αντόνωφ, το 1984, η εταιρεία μετονομάστηκε επίσημα σε Γραφείο Έρευνας και Σχεδιασμού με το όνομα ΟΚ Antonov ενώ μέχρι σήμερα συνεχίζεται η χρήση του ψευδώνυμου “Μηχανολογικό εργοστάσιο Κιέβου” για λόγους που δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί.

Μετά την ανεξαρτησία της Ουκρανίας, το 1991, η αεροναυπηγική εταιρεία θεωρείται εθνικό περιουσιακό στοιχείο.

Όλεγκ Αντόνωφ. Ο άνθρωπος που κατέκτησε τον ουρανό

Από πολύ μικρή ηλικία, ο Όλεγκ Αντόνωφ, συνήθιζε να σχεδιάζει χαρταετούς και χάρτινα μοντέλα αεροπλάνων.

Σε ηλικία 17 ετών έγινε μέλος της “Εταιρείας Φίλων του Αεροπορικού Στόλου” στη Μόσχα, όπου ξεκίνησε να κατασκευάζει ανεμόπτερα δικού του σχεδιασμού.

Στα 18 του κατέκτησε το δίπλωμα πρωτότυπου σχεδιασμού, για το ανεμόπτερο OKA – 1 Golub ενώ την ίδια χρονιά, το 1924, δημοσιεύτηκαν οι πρώτες εργασίες του με τίτλο “Why Do We Need Gliders” (Γιατί χρειαζόμαστε ανεμόπτερα) και “The Paper Models of the Simplest Glider” (Τα χάρτινα μοντέλα του απλούστερου ανεμόπτερου).

Τα χρόνια που ακολούθησαν ο Αντόνωφ σπούδασε και δούλεψε στις καλύτερες ναυπηγικές εταιρείες, αποκτώντας σπουδαία εμπειρία και τεχνογνωσία, που τον βοήθησε αργότερα να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση και να κυκλοφορήσει μερικά από τα καλύτερα αεροπλάνα του κόσμου.

Ο ιδρυτής της σοβιετικής εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών, Όλεγκ Αντόνωφ

Το πρώτο αεροπλάνο της εταιρείας Αντόνωφ, το “Sel’sko-Hoziaystvenniy samoliot”, δηλαδή “γεωργικό αεροπλάνο”, πέταξε για πρώτη φορά στις 31 Αυγούστου του 1947. Από την επόμενη κιόλας χρονιά το αεροπλάνο ξεκίνησε τη σειριακή παραγωγή του στο εργοστάσιο αεροναυπηγικής του Κιέβου με την ονομασία AN-2.

Πρόκειται για το μοναδικό διθέσιο αεροπλάνο στον κόσμο που κατασκευάζεται συνεχώς και εξακολουθεί να βρίσκεται σε μαζική λειτουργία μέχρι σήμερα.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950, ο Αντόνωφ ήταν επικεφαλής της ομάδας κατασκευής του μεταφορικού αεροσκάφους AN-8 (1956), του επιβατικού αεροσκάφους AN-10 Ukraina, του στρατιωτικού αερομεταφορέα AN-12 (1957), του αεροσκάφους πολλαπλών χρήσεων μικρής απογείωσης και προσγείωσης AN-14 Pchiolka (Little Bee, 1958) και του επιβατικού αεροσκάφους AN-24 (1959) με τα συγκολλημένα στοιχεία, που χρησιμοποιήθηκαν ευρέως στη δομή του για πρώτη φορά στον κόσμο.

Κατά την περίοδο 1960-1965, κατασκεύασε το AN-22 Antei (Antheus), το πρώτο μεταφορικό αεροσκάφος ευρείας ατράκτου στον κόσμο, το οποίο καθ’ όλη τη διάρκειας της “ζωής” του κατέρριψε 41 παγκόσμια αεροπορικά ρεκόρ.

Το τελευταίο αεροπλάνο που αναπτύχθηκε υπό την καθοδήγηση του Όλεγκ Αντόνωφ ήταν το Ρουσλάν (AN-124 Ruslan), το μεγαλύτερο στρατιωτικό μεταφορικό αεροπλάνο παραγωγής στον κόσμο, σχεδιασμένο να μεταφέρει 150 τόνους φορτίου.

Ο “άνθρωπος που κατέκτησε τον ουρανό” πέθανε στις 4 Απριλίου 1984, σε ηλικία 78 ετών.

Αρχική φωτογραφία: Το Antonov An-225 «Mriya» (Όνειρο) μεταφέρει το διαστημικό λεωφορείο Μπουράν (Buran) στην κορυφή του (Πηγή: Wikimediamtx Commons)

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

close menu