Τα αθέατα γερμανικά πυροβολεία στην Κακιά Σκάλα. Πώς ήταν η σιδηροδρομική γέφυρα που ανατίναξαν οι κατακτητές (drone)

Τα αθέατα γερμανικά πυροβολεία στην Κακιά Σκάλα. Πώς ήταν η σιδηροδρομική γέφυρα που ανατίναξαν οι κατακτητές (drone)

Ανάμεσα στα Μέγαρα και την Κινέτα, επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών-Κορίνθου, κάθε οδηγός προσπερνάει μία από τις άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Κατοχής και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: τα γερμανικά πυροβολεία στο ύψος της Κακιάς Σκάλας.

Χτίστηκαν με την καταναγκαστική εργασία των κατοίκων των Μεγάρων και είναι συγκεντρωμένα σε μια απόσταση 880 μέτρων, μεταξύ της παλαιάς γραμμής του τρένου και της παλιάς Eθνικής Oδού.

Πρόκειται για μία απόκρημνη παράκτια περιοχή της Δυτικής Αττικής, η οποία από την αρχαιότητα αποτελούσε ένα φυσικό εμπόδιο στη χερσαία συγκοινωνία μεταξύ της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου.

Η σιδερένια γέφυρα της Κακιάς Σκάλας το 1885. Πηγή : Ν. Σ. Κτενιάδη “Οι πρώτοι ελληνικοί σιδηρόδρομοι” 1936

Aυτήν την στρατηγικής σημασίας τοποθεσία διάλεξαν οι Γερμανοί κατακτητές, για να κατασκευάσουν τα οχυρωματικά τους έργα. Σκοπός τους ήταν να θέσουν υπό τον έλεγχό τους τον μοναδικό τότε δρόμο προς την Πελοπόννησο και τη σιδηροδρομική γραμμή.

Σήμερα στο σημείο υπάρχουν τα απομεινάρια του σιδηροδρομικού υλικού και της γέφυρας της Κακιάς Σκάλας, καθώς οι Γερμανοί την ανατίναξαν κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα, τον Οκτώβριο του 1944.

Η σιδηροδρομική γέφυρα μετά την ανατίναξη από τους Γερμανούς. Πηγές εικόνων: αρχείο Γιώργου Τσάκα και Up Stories/Michael Miller

Η ανατίναξη του σιδηρόδρομου

Οι κατοχικές δυνάμεις κατέστρεψαν πρώτα τον Ισθμό της Κορίνθου, ένα σημείο νευραλγικό, όπως μαρτυρούν τα φυλάκια που κατασκεύασαν στην περιοχή. Δεν αρκέστηκαν όμως σε αυτό, και έκαναν σαμποτάζ στη σιδηροδρομική γέφυρα της Κακιάς Σκάλας.

Οι καταστροφές που υπέστη το σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν από τις μεγαλύτερες στην ιστορία του. Το αποτέλεσμα ήταν να αποκοπεί η Πελοπόννησος από την υπόλοιπη Ελλάδα

Οι ισχυρισμοί του στρατιωτικού διοικητή της Αθήνας, Χέλμουτ Φέλμυ ότι δεν υπήρχε κανένα σχέδιο για ανατινάξεις ή δολιοφθορές, αποδείχθηκαν αναληθείς. Οι Γερμανοί κινήθηκαν μεθοδικά, για να αφήσουν πίσω τους κατεστραμμένες υποδομές και συντρίμμια.

collage_kakia_skala_gefyra_old_photos

Φωτογραφίες που δείχνουν τα αποτελέσματα της ανατίναξης της σιδηροδρομικής γέφυρας της Κακιάς Σκάλα από τους Γερμανούς. Πηγές εικόνων: αρχεία ΟΣΕ και ΑΙΦ

Οι ομάδες του Up Stories και του Michael Miller πραγματοποίησαν αυτοψία στο δίκτυο των πυροβολείων της Κακιάς Σκάλας, με τη βοήθεια του Γιώργου Τσάκα, έφεδρου υπολοχαγού του ελληνικού στρατού και ιδρυτή της οργάνωσης Railbiking in Greece.

Όπως αναφέρει ο κ. Τσάκας, “το 1940-1941, υπήρχε μισή λωρίδα δρόμου και μόνο ο σιδηρόδρομος εξασφάλιζε το μεταφορικό έργο μεταξύ των πόλεων. Υπήρχε και το αεροδρόμιο Μεγάρων, το οποίο έπρεπε πάντα να έχει τροφοδοσία. Αν γινόταν σαμποτάζ από τους αντάρτες στα πυροβολεία της Κακιάς Σκάλας, θα χρειάζονταν πολλές ημέρες για να ξαναδοθούν τα τρένα στην κυκλοφορία“.

pyroboleia_kakia_skala_drone_c

Αυτοψία στο δίκτυο των πυροβολείων της Κακιάς Σκάλας. Πηγή αερολήψης: Up Stories/Michael Miller

Μάθετε για την ιστορία των αθέατων γερμανικών πυροβολείων της Κακιάς Σκάλας στο ακόλουθο βίντεο των συνεργατών μας, Up Stories και Michael Miller:

Πηγές εικόνων κεντρικής φωτογραφίας: αρχείο Γιώργου Τσάκα και Up Stories/Michael Miller (Youtube)

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

close menu