Ο Τζον Σέρτις ήταν ο πρώτος και μοναδικός αθλητής που στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής και με μοτοσυκλέτα και με αυτοκίνητο.

Το 1964 και αφού είχε κερδίσει τέσσερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Μοτοσικλέτας 500 κυβικών, είδε πρώτος την «καρό» σημαία της Φόρμουλα 1 οδηγώντας Φεράρι.

Η πρώτη νίκη που «έφαγε» άκυρο

Ο πατέρας του Τζον είχε μια αντιπροσωπεία μοτοσικλετών στο Νότιο Λονδίνο. Ο Τζακ Σέρτις, ήταν πρωταθλητής στις μοτοσικλέτες με καλάθι και το 1948 κέρδισε την πρώτη θέση στο πρωτάθλημα Eastern Center Sidecar. Η ελλανόδικος επιτροπή όμως ακύρωσε τη νίκη γιατί ο Τζον, που ήταν στο «καλάθι», ήταν μόλις 14 ετών.

Σέρτις
Ο Σέρτις πάντα κέρδιζε τις εντυπώσεις και τα τρόπαια / Πηγή: novasports.gr

«Ο γιος του ανέμου»

Στα 16 του, το 1950, ο Τζον Σέρτις  άρχισε την αγωνιστική του καριέρα που του έφερνε μόνο νίκες σε όποια κατηγορία κυβικών κι αν αγωνιζόταν.
Οι ικανότητές του δεν πέρασαν απαρατήρητες από τους Ιταλούς κατασκευαστές και έτσι βρέθηκε στην αγωνιστική ομάδα της MV Agusta (Mechanica Veghera Agusta) με έδρα το Μιλάνο.
Οι Ιταλοί ξετρελάθηκαν με τον «σίφουνα» Εγγλέζο και η νίκη του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 1956 πάνω στην 500αρα MV Agusta του χάρισε φήμη και τον τίτλο «Ο γιος του ανέμου» (Il figlio del vento). Έγινε ο πρώτος αναβάτης που πήρε τρεις νίκες στα 500 κυβικά στους αγώνες του Isle of Man (Senior TT).

Σέρτις
Ο Σέρτις άρχισε να κερδίζει τίτλους από τα 16 του χρόνια / Πηγή: novasports.gr

Οι νίκες του Σέρτις με την MV Agusta ουσιαστικά έβγαλαν εκτός μάχης τις άλλες μεγάλες Ιταλικές φίρμες, Gilera και Moto Guzzi. 1958, 1959 kai 1960 ο Σέρτις κέρδιζε κάθε αγώνα που συμμετείχε.

«Άνεμος» και στους τέσσερις τροχούς

Ο Σέρτις πρώτη φορά σε αγωνιστικό αυτοκίνητο κάθισε το 1959 όταν τον κάλεσαν να δοκιμάσει τη νέα δημιουργία της Άστον Μάρτιν.
Το 1960 αφήνει τις μοτοσυκλέτες και μπήκε στην αγωνιστική ομάδα της Λότους. Πρώτη του εμφάνιση στο Σίλβερστόουν στους αγώνες BRDC International Trophy. Οι αγώνες επισκιάστηκαν από τον θάνατο του Αμερικανού οδηγού, Χάρι Σελ κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών λόγω της πολύ δυνατής βροχής.
Ο Τζον Σέρτις σ’ αυτόν τον πρώτο του αγώνα δεν κατάφερε να τερματίσει.

Σέρτις
Τζον Σέρτις / Πηγή: wikipedia

Την ίδια χρονιά όμως βγαίνει δεύτερος στο Βρετανικό Γκραν Πρι και ήταν τρίτος στην pole position στο Γκραν Πρι της Πορτογαλίας.

Το 1963 η ομάδα «Σκουντερία-Φεράρι» δίνει το τιμόνι της στον Τζόν Σέρτις και οι νίκες δεν άργησαν να έρθουν.

Το 1964 ο Σέρτις βγήκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής στο γκραν πρι της Φόρμουλα Ένα, στους αγώνες που άρχισαν στο Μονακό και ολοκληρώθηκαν στο Μεξικό. Την ίδια χρονιά η Φεράρι πήρε την πρώτη θέση στο Πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Το ατύχημα που τον … κόντυνε

Στις 25 Σεπτεμβρίου του 1965 ο Τζόν Σέρτις βρισκόταν στο Οντάριο του Καναδά και οδηγούσε μια «Λόλα Τ70», βρετανικό γρήγορο αυτοκίνητο με αμερικάνικο κινητήρα V8. Στις δοκιμές στην πίστα του Μοσπορτ Παρκ μια από τις μπροστινές αναρτήσεις του αυτοκινήτου έσπασε. Το ατύχημα ήταν φοβερό. Ο Σέρτις μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο. Η μία πλευρά του σώματός, η αριστερή, του είχε …κοντύνει κατά 0,10μ.
Οι γιατροί με πολλές επεμβάσεις προσπάθησαν να επαναφέρουν το σώμα του Σέρτις και τελικά κατάφεραν να εξισορροπήσουν τις δύο πλευρές του σώματός του αλλά με μια διαφορά στα 0,01μ. που τον ακολουθούσε σε όλη του τη ζωή.

Την επόμενη χρονιά ο Σέρτις ξαναμπήκε στα μονοθέσια της Φεράρι και οι νίκες άρχισαν να ξανάρχονται.

Σέρτις
Μέχρι στα βαθιά του γεράματα, ο Σέρτις λάτρευε την ταχύτητα και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό/ Πηγή: novasports.gr

Η δική του ομάδα, οι διακρίσεις και το τέλος

Το 1970 ο Σέρτις έφτιαξε τη δική του αγωνιστική ομάδα, Surtees Racing Organization και αγωνιζόταν στις διοργανώσεις της Φόρμουλα 5000, Φόρμουλα Δύο και ως σύμβουλος στην κατασκευαστική ομάδα της Φεράρι.

Σέρτις
Ο Τζον Σέρτις και η νεότερη γενιά / Πηγή: novasports.gr

Ο ίδιος σταμάτησε να «πιλοτάρει» το 1972, την ίδια χρονιά που η ομάδα του με οδηγό τον Μάικ Χέιλγουντ  κέρδισε την πρώτη θέση στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Φόρμουλα Δύο.
Η εταιρεία διαλύθηκε το 1978.Την ίδια περίοδο άνοιξε μια αντιπροσωπεία μοτοσικλετών στην περιοχή του Κεντ και έγινε επίσης αντιπρόσωπος των αυτοκινήτων της Honda στην ίδια περιοχή.

Έγινε πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ανάμεσα στις πολλές διακρίσεις που γεύτηκε ήταν συμμετοχή του στο International Motorsports Hall of Fame, το 1996, και η τιμητική ανακήρυξή του ως Διδάκτορας Μηχανικός του Oxford Brookes University.

Το 2009 έφτιαξε στη μνήμη του γιου του ένα κοινωφελές ίδρυμα για να βοηθάει θύματα με εγκεφαλικές βλάβες από τροχαία αλλά και την προώθηση της ασφαλούς οδήγησης αυτοκινήτων και δικύκλων.

Ο Τζον Σέρτις τον Φεβρουάριο του 2017 μπήκε στο νοσοκομείο Σεντ Τζορτζ με αναπνευστικά προβλήματα και μετά από νοσηλεία και στην εντατική μονάδα πέθανε «γαλήνια», όπως ανακοίνωσε η οικογένειά του στις 10 Μαρτίου. Ήταν 83 ετών, με τρεις γάμους και τρία παιδιά.

Διαβάστε στη «ΜτΧ»:  Το μουσείο μοτοσικλέτας στην Αθήνα. 100 σπάνιες μηχανές με τρομερές ιστορίες. Από την μοτοσικλέτα που σκοτώθηκε ο Λόρενς της Αραβίας, μέχρι μοντέλα που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ στην Ελλάδα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here