Η βέσπα δεν είναι ένα απλό μέσο μεταφοράς. Αποτελεί μια ολόκληρη φιλοσοφία, ένα τρόπο σκέψης και έκφρασης.

Από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής της, αποτέλεσε σύμβολο ελευθερίας, τόσο για τους Ιταλούς στην αρχή, όσο και για τον υπόλοιπο κόσμο στη συνέχεια. Η φήμη της εξαπλώθηκε και στα 60’s λατρεύτηκε από το κίνημα των Mods, τους λονδρέζους έφηβους της μεσαίας τάξης, κυκλοφορούσαν με πόλο μπλουζάκια και έκαναν ομαδικές βόλτες με τις μικρού κυβισμού μηχανές τους.

Ο μύθος του θρυλικού δικύκλου δεν θα είχε δημιουργηθεί αν σε αυτό δεν είχε συμβάλει το Ηollywood και οι ταινίες του. Η Όντρεϊ Χέμπορν και ο Γκρέγκορυ Πεκ στο «Διακοπές στη Ρώμη»  ήταν μόνο οι πρώτοι από μια σειρά από διεθνείς παράγοντες και ηθοποιούς που πρωταγωνίστησαν με το πιο διάσημο σκούτερ στον κόσμο. Ο Πεκ υποδυόταν τον Τζόε Μπράντλεϊ, δημοσιογράφο εφημερίδας και η Χέμπορν ήταν συνεπιβάτης του στη σκηνή της οδήγησης. Η βέσπα τους έκλεψε τη δόξα, πρωταγωνίστησε στην αφίσα της ταινίας και βοήθησε στην εξάπλωση των πωλήσεων της παγκοσμίως.

Η βέσπα δεν ήταν απλώς ένα φαινόμενο της αγοράς. Αποτέλεσε μέρος της κοινωνικής ιστορίας. Στα χρόνια της «Γλυκιάς ζωής» του Φεντερίκο Φελίνι με τον Μαστρέλο Μαστρογιάνι η βέσπα έγινε συνώνυμο του σκούτερ, ενώ ξένοι δημοσιογράφοι περιέγραφαν την Ιταλία ως “χώρα της βέσπα”.

Το θρυλικό όχημα συνδέθηκε με τους μποέμ τύπους και τους εργένηδες με ελεύθερο πνεύμα, όπως ο Τζουντ Λο, που υποδυόταν τον απόλυτο γυναικοκατακτητή στην ταινία Alfie.

O Τζουντ Λο πάνω στη βέσπα του στην ταινία Alfie

To 1979 oι ηθοποιοί της ταινίας Quadrophrenia εμφανίστηκαν πάνω σε βέσπες, φέρνοντας μαζί τους έναν αέρα επανάστασης. Έπαιζαν τους Mods που έκαναν βόλτες πάνω στο θρυλικό δίκυκλο και εναντιώνονταν στους Rockers που κυκλοφορούσαν με τις μηχανές τους. Η ταινία ακολουθούσε τις ζωές των πρωταγωνιστών των δύο συμμοριών, τις εξερευνούσε, προβάλλοντας την ιδιοσυγκρασία των χαμηλότερων κοινωνικών τάξεων και ιδιαίτερα των εφήβων που προέρχονταν από αυτές.

Το 1986 παρουσιάζεται η ταινία «Οι αρχάριοι» με τον Ντέιβιντ Μπόουι. Η ταινία γυρίζεται σε ατμόσφαιρα του ’50, παρακολουθώντας μια περίοδο έντονης κοινωνικής αλλαγής. Πρωταγωνιστής είναι ο φωτογράφος Κόλιν, τον οποίο υποδύεται ο Eddie O’ Connel, που ερωτεύεται μια νεαρή Βρετανίδα ηθοποιό. Προσπαθεί να της κλέψει την καρδιά, προτείνοντας της να κάνουν μαζί βόλτες πάνω σε μία ασημί βέσπα GS 150. Στην ταινία μάλιστα υπάρχει και μία διασκεδαστική σκηνή, όπου ο πρωταγωνιστής χάνει την συγκέντρωση του και πέφτει πάνω σε μία διαφήμιση για βέσπα.

H αφίσα της ταινίας οι Αρχάριοι

Το 1993 η βέσπα εμφανίζεται ξανά στη μεγάλη οθόνη. Αυτή τη φορά στην ταινία «Αγαπημένο μου ημερολόγιο», στην οποία ο Ιταλός Νάνι Μορέτι είναι παραγωγός, σεναριογράφος, σκηνοθέτης και μοναδικός πρωταγωνιστής. Στο πρώτο μέρος της σπονδυλωτής ταινίας ο Μορέτι επισκέπτεται τον κινηματογράφο και παρακολουθεί μια ταινία, στην οποία μια παρέα πρώην αριστερών αντρών μιλά για το πόσο έχει προδώσει τα νεανικά όνειρά της. Το μήνυμα που προβάλλει η ταινία τον εξοργίζει και έτσι βγαίνει από τον κινηματογράφο, καβαλά τη βέσπα και τριγυρνά στην έρημη καλοκαιρινή Ρώμη.

Ο Νάνι Μορέτι στην ταινία Αγαπημένο μου ημερολόγιο

Το 2000 ο Ματ Ντέιμον ως «Κύριος Ρίπλεϊ» πληρώνεται με αποστολή να ταξιδέψει στην Ιταλία και να φέρει πίσω ένα κακομαθημένο πλουσιόπαιδο, αποσπάζοντας τον από την αρραβωνιαστικιά του. Στην ταινία εμφανίζεται με αυτήν, την οποία υποδύεται η Γκουίνεθ Πάλτροου πάνω σε μία γαλάζια βέσπα.

Ματ Ντέιμον και Γκουίνεθ Πάλτροου πάνω στη βέσπα στην ταινία Ο κύριος Ρίπλει

Στους δρόμους της Νέας Υόρκης πάνω σε μία βέσπα έχει εμφανιστεί και η Νικόλ Κίντμαν. Δεν είχε βγει για βόλτα αλλά για τα γυρίσματα της ταινίας «Η διερμηνέας», στην οποία πρωταγωνιστούσε. Η πρωταγωνίστρια γίνεται μάρτυρας μιας κρυφής συνομιλίας μεταξύ εργαζομένων του ΟΗΕ που σχεδιάζουν να δολοφονήσουν έναν απολυταρχικό Αφρικανό ηγέτη. Η παρουσία της όμως γίνεται αντιληπτή και πλέον κινδυνεύει η ίδια της η ζωή. Έτσι δε μπορεί να κυκλοφορεί μόνη της πάνω στο αγαπημένο της μέσο, την κατακίτρινη βέσπα.

Στον ελληνικό κινηματογράφο, η βέσπα άφησε εποχή χάρη στη θρυλική ατάκα του Θανάση Βέγγου «Ξέρεις από βέσπα;». Ο «Τρελός Παλαβός Βέγγος» άφησε το στίγμα του στην γνωστή σκηνή καταδίωξης της ταινίας, «Τρελός Παλαβός και Βέγγος» ενώ οδηγεί μηχανή άλλης εταιρείας, φωνάζει επαναλαμβανόμενα στον οδηγό αυτοκινήτου «καλέ μου άνθρωπε ξέρεις από βέσπα;».

Διαβάστε επίσης στη «ΜτΧ»: «Καλέ μου άνθρωπε ξέρεις από βέσπα;» Το Σωματείο Βέσπας στην Αθήνα, που ζητούσε καλύτερους δρόμους και οργάνωνε κυριακάτικες εκδρομές. Πως αντιμετωπίστηκαν οι πρώτες γυναίκες οδηγοί τη δεκαετία του 50 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here