Αλέξανδρος Καραμανλάκης. Ο αεροπόρος που “διψούσε” να κατακτήσει τους αιθέρες και πνίγηκε στον Κορινθιακό Κόλπο

Αλέξανδρος Καραμανλάκης. Ο αεροπόρος που “διψούσε” να κατακτήσει τους αιθέρες και πνίγηκε στον Κορινθιακό Κόλπο

29 Αυγούστου 1912, ώρα έξι το πρωί. Ο δημοσιογράφος και αεροπόρος, Αλέξανδρος Καραμανλάκης απογειώθηκε με το αεροπλάνο του στον Αττικό ουρανό.

Είχε κάνει όνειρο ζωής να πετάξει από την Αθήνα στην Πάτρα. Όμως, δύο ώρες μετά, έπεσε και πνίγηκε στον Κορινθιακό Κόλπο, σε ηλικία μόλις 24 ετών και παραμονή της ονομαστικής του γιορτής. Έτσι, έγινε ο πρώτος νεκρός Έλληνας αεροπόρος.

Τα πρώτα χρόνια ως δημοσιογράφος

Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη, αλλά με καταγωγή από το Ρίο της Πάτρας, ο Καραμανλάκης σπούδασε στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Από το 1908, όταν η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, άρχισε να ασχολείται με τη δημοσιογραφία.

Τον Ιανουάριο του 1911, εξέδωσε την εβδομαδιαία εφημερίδα “Ανεξάρτητος Αθηνών“. Κυκλοφόρησε 43 φύλλα και ανέστειλε την έκδοσή της σε λιγότερο από έναν χρόνο, τον Οκτώβριο του 1911.

“Τόσες φορές ώστε δεν ενθυμούμαι καλώς”

Μετά από μια σύντομη παραμονή στη Γερμανία, ο Καραμανλάκης πήγε στη Γαλλία. Γράφτηκε στην αεροπορική σχολή του Λουί Μπλεριό και, μετά από πέντε μήνες, απέκτησε δίπλωμα αεροπόρου.

Όταν ρωτήθηκε για το πόσες φορές είχε πέσει, απάντησε: “Τόσες φορές ώστε δεν ενθυμούμαι καλώς. Γνωρίζω μόνον ότι επλήρωσα εις αποζημιώσεις δια σπασίματα αεροπλάνων εις τον κ. Μπλεριώ 29 χιλιάδες φράγκα. Μόνον μίαν φοράν εκτύπησα σοβαρώς κατά την οποίαν έσπασε το πόδι μου”.

Στο ερώτημα αν είναι δύσκολη η σπουδή της αεροπλοΐας, αποκρίθηκε: “Σας βεβαιώ όχι. Αρκεί να έχη κανείς θάρρος και ψυχραιμίαν“.

Οι αποτυχημένες πτήσεις δεν τον πτοούσαν. Τον πείσμωναν

To Φεβρουάριο του 1912, o Καραμανλάκης επέστρεψε στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί του ιδιόκτητο αεροπλάνο τύπου Μπλεριό. Στις 26 Μαρτίου της ίδιας χρονιάς, επιχείρησε να πετάξει από το Ρίο στην Αθήνα.

Επρόκειτο για ένα εγχείρημα επικών διαστάσεων, δεδομένης και της πτητικής απειρίας του. Απογείωσε το αεροπλάνο του, αλλά αυτό σύντομα κατέπεσε. Δεν τραυματίστηκε, αλλά το αεροπλάνο υπέστη ζημιές.

Το αεροπλάνον κατήρχετο μη υπακούον ακριβώς εις τον χειρισμόν της προσγειώσεως και κλίνον εκ του αποτόμου ρεύματος του αέρος προς τα δεξιά. Η προσγείωσις επήλθεν απότομος επί του ενός τροχού, η θραύσις του οποίου επιφέρει την θραύσιν των δύο πτερύγων, της έλικος και του πλαισίου της προσγειώσεως“, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Καραμανλάκης.

Η απογοήτευσή του για την αποτυχία του μπροστά στα μάτια των συμπατριωτών του ήταν μεγάλη. Όμως, το πείσμα και η επιμονή του ήταν ακόμη μεγαλύτερα. Ο Τύπος της εποχής έγραφε:

Η επιθυμία του να αποκαταστήση το τρωθέν γόητρό του ήταν ακατανίκητη

Τον Απρίλιο του 1912, αποπειράθηκε να πετάξει άλλες τρεις φορές: στις 9, 23 και 30 του μήνα. Την πρώτη φορά, δεν κατάφερε να απογειωθεί. Τη δεύτερη, απογειώθηκε από το Ρίο και πέταξε για λίγο πάνω από την Πάτρα.

Την τρίτη, προσπάθησε να απογειωθεί από την Εγλυκάδα της Πάτρας, αλλά έπεσε και τραυματίστηκε.

karamanlakis_alexandros

Οι αποτυχημένες προσπάθειες του Καραμανλάκη να πετάξει δεν τον πτοούσαν. Αντιθέτως, τον πείσμωναν – Φωτογραφία © Μηχανή του Χρόνου

Η μεταφορά στην Αττική και το ρεκόρ

Ο Καραμανλάκης συνέχισε τις πτήσεις στα εδάφη της Αττικής, πετυχαίνοντας δύο αξιοσημείωτα επιτεύγματα. Στις 17 Ιουλίου 1912, πέταξε σε ύψος 2.200 μέτρων και, στις 19 Αυγούστου, σημείωσε ρεκόρ, φτάνοντας στα 3.050 μέτρα.

Για την εποχή εκείνη και για το αεροπλάνο που είχε, ήταν πάρα πολύ μεγάλο ρεκόρ, ήταν κάτι ακατόρθωτο . Ήταν περίπου στα 10.000 πόδια, όπως τα μετράμε σήμερα, δηλαδή λίγο ψηλότερα από τον Όλυμπο“, ανέφερε στη “ΜτΧ” ο Σμήναρχος, Ιωάννης Καρακώστας, στο πλαίσιο της έρευνας για τη “γέννηση” της πολεμικής αεροπορίας στην Ελλάδα.

Η προειδοποίηση του Καμπέρου και ο κακός οιωνός πριν τη μοιραία πτήση

Στις 29 Αυγούστου 1912, ο Καραμανλάκης αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα: να πετάξει από την Αθήνα στην Πάτρα.

Επειδή καταγόταν από την Πάτρα, αποφάσισε να πάρει το αεροπλάνο και να πετάξει προς τη γενέτειρα του για να εντυπωσιάσει τον κόσμο. Μάλιστα, λέγεται ότι έκανε μία συζήτηση με τον Καμπέρο, ο οποίος του είπε ότι δεν είναι ευνοϊκοί οι άνεμοι για να πετάξει.

“Καλύτερα να το αφήσεις”, του είπε, αλλά ο Καραμανλάκης, ριψοκίνδυνος όπως όλοι οι αεροπόροι της εποχής, είπε: “Όχι, εγώ θα πετάξω”“, είπε στη “ΜτΧ” η Αντιγόνη Καμπέρου, βιογράφος και ανιψιά του Δημήτριου Καμπέρου, που έμεινε στην ιστορία ως ο “Τρελοκαμπέρος“.

Πριν η πτήση ξεκινήσει, ένας τροχός του Μπλεριό υπέστη βλάβη και ο Καραμανλάκης τον αντικατέστησε με έναν άλλον. Ένας από τους φίλους του του είπε: “Κακός οιωνός, Αλέκο, τι λες;“. Ο Καραμανλάκης γέλασε και απάντησε: “Δεν βαριέσαι“.

Ξεκίνησε από το Παλαιό Φάληρο στις έξι το πρωί. Ωστόσο, δύο ώρες αργότερα, η μηχανή του αεροπλάνου παρουσίασε βλάβη. “Μια ισχυρή καταιγίδα, με ισχυρούς ανέμους και θαλασσοταραχή τον ανάγκασαν να κάνει προσθαλάσσωση κοντά στο χωριό Λυγιά, περίπου 200 μέτρα από την ακτή“, είπε στη “ΜτΧ” ο κ. Καρακώστας.

Στην προσπάθειά του να εγκαταλείψει το βυθιζόμενο αεροπλάνο του, ο Καραμανλάκης χτύπησε το κεφάλι του σε ένα σιδερένιο έλασμα και του ήρθε σκοτοδίνη. Προσπάθησε να απεμπλακεί από τα σχοινιά και τα σύρματα του αεροσκάφους.

Όμως, δεν τα κατάφερε. “Κατέβαλεν απεγνωσμένας προσπάθειας όπως απαλλαγή του βάρους του αεροπλάνου, αλλ’ ουδέν ηδυνήθη και μετ’ ολίγον εχάθη πλέον εις τα βάθη των υδάτων“, έγραψαν οι εφημερίδες.

Παρόλο που ήταν ένας πολύ καλός αθλητής, δεν πρόλαβε να βγει από το αεροπλάνο του“, ανέφερε στη “ΜτΧ” ο ιστορικός Κωνσταντίνος Λαγός. Λίγη ώρα αργότερα, ένας ψαράς που έσπευσε στο σημείο ανέσυρε από τη θάλασσα τη σορό του Καραμανλάκη.

karamanlakis_thanatos

Μια μηχανική βλάβη σε συνδυασμό με τις άσχημες καιρικές συνθήκες αρκούσαν ώστε ο Καραμανλάκης να οδηγηθεί στον πνιγμό στον Κορινθιακό Κόλπο – Πηγή εικόνας: εφημερίδα “Εμπρός”

Η απώλειά του συγκλόνισε το πανελλήνιο

Ο θάνατος του Καραμανλάκη “βύθισε” τους οικείους του στη θλίψη και συγκλόνισε την Ελλάδα. Η σύζυγός του ήταν τόσο συντετριμμένη που αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει “δια φιάλης οξέος“, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα.

λαυερ2

Στις 30 Αυγούστου 1912, έγινε η κηδεία του στον Άγιο Γεώργιο Καρύτση στην Αθήνα, παρουσία του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου, μελών του Υπουργικού Συμβουλίου και πλήθους κόσμου.

Οι χωροφύλακες προσπαθούσαν μάταια να διατηρήσουν την τάξη, καθώς όλο και περισσότεροι προσέρχονταν για να πουν το “ύστατο χαίρε” στον Καραμανλάκη.

khdeia_karamanlaki(b)

Φωτογραφία της εφημερίδας “Εμπρός” από την κηδεία του Αλέξανδρου Καραμανλάκη. Στα δεξιά διακρίνεται ο Ελευθέριος Βενιζέλος

Ο “Ίκαρος της Αχαΐας”

Ο Καραμανλάκης έμεινε στην ιστορία ως ο πρώτος νεκρός Έλληνας αεροπόρος και ο δεύτερος Έλληνας ιδιώτης αεροπόρος που πέταξε με ιδιόκτητο αεροπλάνο στην Ελλάδα, μετά τον Εμμανουήλ Αργυρόπουλο.

Το άδοξο τέλος του παρομοιάστηκε με το τέλος του ήρωα της μυθολογίας, Ίκαρου. “Πήρε το προσωνύμιο νέος Ίκαρος, γιατί, όπως ο αρχαίος Ίκαρος, έπεσε στη θάλασσα και πνίγηκε“, είπε στη “ΜτΧ” ο ιστορικός Κωνσταντίνος Λαγός.

karamanlakis_ikaros

Ο Αλέξανδρος Καραμανλάκης έμεινε στην ιστορία ως ο “Ίκαρος της Αχαΐας” – Πηγή εικόνας: Αρχείο “Μηχανής του Χρόνου”

Ο Τύπος αποθέωσε τον τολμηρό και πεισματάρη αεροπόρο με φράσεις όπως:

“Η ψυχή του Έθνους διαβλέπει εις την θυσίαν ταύτην την νίκην του ηττηθέντος, αλλά και την νίκην της ιδέας της αεροπλοΐας”

Ο ήρως και το θύμα της εκστρατείας του πνεύματος προς κατάκτησιν του αέρος και του διαστήματος

Η αρχαία Ελλάς έδωσε τον Ίκαρο θυσία της αεροπορικής ιδέας, η νεωτέρα Ελλάς δίδει τον Καραμανλάκη

Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Αρχείο “Μηχανής του Χρόνου”

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ταραγμένη σχέση με τον πατέρα του, η ερωτική απογοήτευση με την κουνιάδα του. Γιατί άφησε ημιτελές το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ταραγμένη σχέση με τον πατέρα του, η ερωτική απογοήτευση με την κουνιάδα του. Γιατί άφησε ημιτελές το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ

“Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;” Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ λογοτεχνίας, σατίριζε μέσα από τον “Ρωμηό” του πολιτικούς και τραπεζίτες

“Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;” Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ λογοτεχνίας, σατίριζε μέσα από τον “Ρωμηό” του πολιτικούς και τραπεζίτες

«Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο  δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

«Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

Το φιλμ ντοκουμέντο που τράβηξε ο Φίνος με την “αποκαθήλωση” της σβάστικας από την Ακρόπολη. Οι καταστροφές που έκαναν οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα (βίντεο)

Το φιλμ ντοκουμέντο που τράβηξε ο Φίνος με την “αποκαθήλωση” της σβάστικας από την Ακρόπολη. Οι καταστροφές που έκαναν οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα (βίντεο)

“Τους μπεκρήδες και αν δικάσουνε, άδικα θα τους κρεμάσουνε”. Ορέστης Μακρής, ο τενόρος που έκανε καριέρα σε ρόλο μεθύστακα, αν και δεν έπινε γουλιά. Γιατί ο Φίνος τον αποκάλεσε “κάφρο”

“Τους μπεκρήδες και αν δικάσουνε, άδικα θα τους κρεμάσουνε”. Ορέστης Μακρής, ο τενόρος που έκανε καριέρα σε ρόλο μεθύστακα, αν και δεν έπινε γουλιά. Γιατί ο Φίνος τον αποκάλεσε “κάφρο”

close menu