Ο Νικόλαος Πλαστήρας υπήρξε ένας δεινός στρατιωτικός που διέπρεψε με τη δράση του στα πεδία των μαχών, κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Το όνομά του συνδέθηκε άμεσα με τον Μακεδονικό Αγώνα, τους Βαλκανικούς Πολέμους, τη μάχη του Σκρα, τον Μεσοπόλεμο καθώς και φυσικά με τη Μικρασιατική εκστρατεία.  

Ωστόσο, ο «Καρά-Πιπέρ» (Καρά-Πιπέρ), όπως τον αποκαλούσαν οι Τούρκοι, δεν ήταν μόνο ένας ατρόμητος πολεμιστής. Διέθετε και μια καλλιτεχνική πλευρά, η οποία διαφαίνεται αρχικά μέσω των επιστολών του προς την Πηνελόπη Δέλτα. Δεν τελειώνει όμως εκεί.

Κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στη Σχολή Υπαξιωματικών, ένα από τα μαθήματα που διδάχθηκε ήταν αυτό του σχεδίου και της χαρτογράφησης. Η διμηνία, η τάξη (Τάξις Β), οι υπογραφές των καθηγητών, του μαθητή αλλά και η σφραγίδα της σχολής εντοπίζονται πάνω στα πρώτα του έργα. Ερεθίσματα για τα έργα του υπήρξαν ακόμη διάφορα σύμβολα αναγνώρισης, όπως οι υψομετρικές αποστάσεις, καθώς και στοιχεία της φύσης, ποτάμια, λιβάδια και άλλα τοπία. Άλλωστε υποστήριζε πως οι φυσικές ομορφιές «γαληνεύουν την ψυχή».

Το σκίτσο του «μαύρου καβαλάρη» με τα δύο κορίτσια στο λιβάδι. Πηγή φωτογραφίας: «Ο καλλιτέχνης Νικόλαος Πλαστήρας», Ηλίας Π. Παγανός

Ο «Μαύρος Καβαλάρης» αποτύπωσε σχέδια που είχαν σχέση με τα προσωπικά του βιώματα, αλλά και με προβληματισμούς του. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το σκίτσο στο οποίο αναπαριστά δύο κορίτσια με μία αγελάδα σε κάποιο λιβάδι.

Η σχεδιαστική ευχέρεια του Νικολάου Πλαστήρα καταδεικνύει πως είχε αντίληψη του χώρου και ειδικά της υπαίθρου. Ο Πλαστήρας γεννήθηκε στην Καρδίτσα και η διαμονή του στο Μορφοβούνι και τα χωριά των Αγράφων τον βοήθησαν να αντιλαμβάνεται το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις αποστάσεις. Κατά τη διάρκεια της παραμονής στη Χίο, χαρτογράφησε το νησί, γεγονός που συνετέλεσε στο να δημιουργηθεί η αμυντική του διάταξη, η οποία υφίστατο για πολλά χρόνια.

Αργότερα, όσα υπήρξαν πηγή έμπνευσης τα αποτύπωσε με λάδι και ακουαρέλες. Δυστυχώς, τα περισσότερα από αυτά τα δημιουργήματα είτε καταστράφηκαν είτε χάθηκαν μέσα στο πέρασμα των χρόνων. Το ίδιο συνέβη και με τα πρώτα του σκίτσα, της λίμνης Πλαστήρα και του υδροηλεκτρικού σταθμού της ΔΕΗ Καρδίτσας.

Σκίτσο του σπουδαστή Νικολάου Πλαστήρα στη Σχολή Υπαξιωματικών.
Πηγή φωτογραφίας: «Ο καλλιτέχνης Νικόλαος Πλαστήρας», Ηλίας Π. Παγάνος

Όσα είχε σχεδιάσει είχαν μεγάλη συναισθηματική αξία για τον ίδιο και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός πως τα είχε στη κατοχή του έως το τέλος της ζωής του. Ποτέ δεν τα εξέθεσε δημόσια και μάλιστα, ακόμη και οι πιο κοντινοί του άνθρωποι αγνοούσαν την ύπαρξή τους. Με αυτό τον τρόπο κατόρθωσε ως το τέλος της ζωής του να κρατήσει αθέατη την καλλιτεχνική του πλευρά που φαίνεται να αντιδιαστέλεται με την ηγετική στρατιωτική του μορφή, αλλά είναι συνεπής με τη σεμνότητα που τον χαρακτήριζε.

+30 24410 92290

Το Μουσείο Πλαστήρα βρίσκεται στο Μορφοβούνι της Λίμνης Πλαστήρα. Για την διαμονή σας στην περιοχή η κορυφαία επιλογή είναι το Ξενοδοχείο Kazarma που προσφέρει μια αξέχαστη εμπειρία φιλοξενίας με θέα τη λίμνη και υπηρεσίες spa.

 

Διαβάστε ακόμη στη «ΜτΧ»: «Τι Παπάγος, τι Πλαστήρας, ούλοι οι σκύλοι μια γενιά». Πως ο Πλαστήρας πίστεψε μια καφετζού που είχε «στήσει» ο αμερικανός πρέσβης Πιουριφόι και έχασε τις κρίσιμες εκλογές του 1952  

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here