Tο θωρακισμένο αυτοκίνητο του δικτάτορα Γεώργιου Παπαδόπουλου που αποκαλούσαν “τέταρτο φρούριο”. Πως το προμηθεύτηκε

Tο θωρακισμένο αυτοκίνητο του δικτάτορα Γεώργιου Παπαδόπουλου που αποκαλούσαν “τέταρτο φρούριο”. Πως το προμηθεύτηκε

του συνεργάτη μας και ιστορικού ερευνητή, Στέφανου Μίλεση

Ο Γιώργος Τράγκας ως συντάκτης της εφημερίδας «Η Βραδυνή» τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης έγραψε δεκάδες αποκαλυπτικά ρεπορτάζ και έρευνες για τη σκοτεινή περίοδο της επταετίας.

Παρακολούθησε τους ανθρώπους της χούντας έγκλειστους πλέον στις φυλακές του Κορυδαλλού, της κινήσεις του Ιωαννίδη στα πρώτα εικοσιτετράωρα της νεογέννητης δημοκρατίας αλλά και για τα οικονομικά σκάνδαλα των Απριλιανών.

Δεν θα μπορούσε να μην είχε καταπιαστεί και με τη λιμουζίνα του Δικτάτορα, τη γνωστή Λίνκολν, που την χαρακτήρισε «το τέταρτο φρούριο» του Παπαδόπουλου. Διότι, κατά τον Τράγκα τέσσερα «φρούρια» είχε ο Παπαδόπουλος:

Τη βίλα με τα ηλεκτροφόρα καλώδια στο Λαγονήσι (ιδιοκτησίας Αριστοτέλη Ωνάση), το απροσπέλαστο «καταφύγιο» στην Πάρνηθα, τη μονοκατοικία του Ψυχικού και την περίφημη Λίνκολν, την πανάκριβη δηλαδή αμερικανική λιμουζίνα με την πρωτόγνωρη θωράκιση, που εκτός από προστασία είχε δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του αυτοκινήτου.

Διότι αυτοί που ανέλαβαν τη θωράκιση του αυτοκινήτου, δέχθηκαν τόση πίεση από τον Γεώργιο Παπαδόπουλο να την καταστήσουν άτρωτη, που τελικά ξεπέρασαν τα όρια αντοχής του αυτοκινήτου σε βάρος και μετέβαλαν την οδική του συμπεριφορά η οποία ξαφνικά βρέθηκε στα όρια της επικινδυνότητας.

Για την άφιξη της αμερικανικής Λίνκολν στην Ελλάδα έχουν γραφεί διάφορα σενάρια, τα περισσότερα άνευ απόδειξης. Μια εκδοχή υποστηρίζει ότι η παραγγελία έγινε από τον Γκανέζο ηγέτη Kwame Nkrumah που οδήγησε τη χώρα του στην ανεξαρτησία από την Βρετανία το 1957.

Η Λίνκολν του Παπαδόπουλου, που την αποκαλούσαν το “τέταρτο φρούριό” του (Πηγή: Αρχείο Στέφανου Μίλεση)

Υπήρξε μια σπουδαία προσωπικότητα που επεδίωκε τον Παναφρικανισμό ενώ υπήρξε και ιδρυτής του Οργανισμού Εθνικής Ενότητας. Όμως δεν φαίνεται να ευσταθεί αυτή η εκδοχή, καθώς τα αυτοκίνητα που πέρασαν από την ιδιοκτησία του Αφρικανού ηγέτη φιλοξενούνται σε μόνιμη έκθεση μέχρι σήμερα.

Μια ακόμα σοβαρή εκδοχή είναι ότι το αυτοκίνητο το δώρισε πλούσιος φίλος του δικτάτορα, που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, αλλά στην απλή του μορφή και ο Παπαδόπουλος στη συνέχεια μερίμνησε για τη θωράκισή του. Αργότερα γράφτηκε ότι επρόκειτο για δώρο του εφοπλιστή Ανδρεάδη. Και αυτή η εκδοχή φαίνεται να έχει βάση καθώς είναι γεγονός ότι το αυτοκίνητο μετασκευάστηκε σε θωρακισμένο στην Ελλάδα.

Το αυτοκίνητο όταν παραλήφθηκε από τον Παπαδόπουλο ζύγιζε 2.437 κιλά, δηλαδή το βάρος της εργοστασιακής του κατασκευής.

Όμως με την ενίσχυση της κατασκευής προστέθηκε βάρος 500 κιλών!

Τοποθετήθηκαν επιπλέον τοιχώματα αλουμινίου στον ουρανό στις πόρτες και σε άλλα σημεία για να το καταστήσουν άτρωτο από σφαίρες και θραύσματα εκρηκτικών συσκευών. Άλλαξαν τα τζάμια του με αλεξίσφαιρα και τα λάστιχα των τροχών. Τα παράθυρα σε περίπτωση επίθεση έκλειναν και οι πόρτες σφράγιζαν από έναν μοχλό χωρίς να μπορεί κάποιος πλέον να τα ανοίξει ή να τα κατεβάσει. Το αυτοκίνητο στην κυριολεξία σφραγιζόταν.

Υπήρχε σύσταση στον Παπαδόπουλο όταν ταξιδεύει με το αυτοκίνητο να διατηρεί τα παράθυρα κλειστά.

Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα αξεσουάρ πολυτελείας που απαιτούσε να έχει ένα τέτοιο αυτοκίνητο όπως μίνι μπαρ, κλιματισμό, ασύρματο, διπλές μπαταρίες, θήκες οπλισμού κ.ο.κ. Ως τελευταία πινελιά προστέθηκαν οι πινακίδες που ανέγραφαν Π.Κ. δηλαδή Πρόεδρος της Κυβερνήσεως!

Ο δικτάτορας χαιρετά μέσα από την Λίνκολν (Πηγή: Αρχείο Στέφανου Μίλεση)

Η Λίνκολν του Παπαδόπουλου εξήλθε του αμερικανικού εργοστασίου τον Οκτώβριο του 1966. Είχε μήκος 5.80 μέτρα, πλάτος 2.30, κινητήρα V8 και διέθετε 7.538 κυβικά εκατοστά. Ανέπτυσσε μέγιστη ταχύτητα 120 μίλια (περίπου 200 χιλιόμετρα), απέδιδε 340 ίππους στις 4.600 στροφές, ενώ στην κυριολεξία ρουφούσε τα καύσιμα αφού χρειαζόταν ένα γαλόνι για 7-10 χιλιόμετρα.

Αυτά τα 500 κιλά όμως, πρόσθεσαν τόσο βάρος στο αυτοκίνητο που αδυνατούσε να επιταχύνει, χρειαζόταν διπλάσιο μήκος επιβράδυνσης, η τελική του ταχύτητα έπεσε σημαντικά, ενώ και το αυτοκίνητο στις στροφές απαιτούσε προσοχή και ειδικό χειρισμό. Το χειρότερο όλων ήταν οι απανωτές βλάβες που παρουσίαζε που το ακινητοποιούσαν για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Το αυτοκίνητο τελικώς έμενε σε γκαράζ στα παλαιά ανάκτορα ενώ στη συνέχεια μεταφέρθηκε προς αποθήκευση στου Γουδή. Μόλις έπεσε η Χούντα το αυτοκίνητο βγήκε προς πώληση στην τιμή των 3 εκατομμυρίων δραχμών.

Αρχική φωτογραφία: Ο Γεώργιος και η Δέσποινα Παπαδοπούλου. Αρχείο © Μηχανή του Χρόνου

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

close menu