Τριήρης. Γιατί δεν βρέθηκε ποτέ ναυάγιο από το κυρίαρχο πολεμικό πλοίο της αρχαιότητας. Ποια χαρακτηριστικά το καθιστούσαν ανίκητο

Τριήρης. Γιατί δεν βρέθηκε ποτέ ναυάγιο από το κυρίαρχο πολεμικό πλοίο της αρχαιότητας. Ποια χαρακτηριστικά το καθιστούσαν ανίκητο
Εφευρέτης της τριήρους θεωρείται, σύμφωνα με τον Θουκυδίδη, ο Κορίνθιος Αμεινοκλής. Η κατασκευή του πλοίου πραγματοποιήθηκε πιθανόν το 705 π.Χ., εποχή κατά την οποία κυβερνούσε στην Κόρινθο ο τύραννος Περίανδρος.

Ο τελευταίος αναζητούσε ένα αποτελεσματικό πλοίο προκειμένου να αντιμετωπίσει τους πειρατές που λυμαίνονταν τους θαλάσσιους δρόμους και προκαλούσαν μεγάλα προβλήματα στο κορινθιακό εμπόριο. Οι πειρατές χρησιμοποιούσαν ελαφρά και γρήγορα πλοία, ώστε να μπορούν να προλαβαίνουν τα εμπορικά, να τους επιτίθενται και μετά να διαφεύγουν γρήγορα.

Προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά χρειαζόταν ένα πλοίο με ταχύτητα μεγαλύτερη από όλα τα προηγούμενα, αλλά και με εξοπλισμό που θα του επέτρεπε να επικρατεί στις συγκρούσεις.

Η πεντηκόντορος, το επικρατέστερο πολεμικό εκείνης της εποχής, δεν ήταν αρκετά ταχύ. Κινείτο με 50 κουπιά (25 σε συνεχή σειρά, σε καθεμιά πλευρά του σκάφους).

Η "Ολυμπιάς" . Πρόκειται για σύγχρονο αντίγραφο τριήρους, κατασκευασμένο από το Πολεμικό Ναυτικό.

Η “Ολυμπιάς”. Πρόκειται για σύγχρονο αντίγραφο τριήρους, κατασκευασμένο από το Πολεμικό Ναυτικό

Οι Ίωνες επινόησαν τη διάταξη των κουπιών σε δύο σειρές, η μια πάνω στην άλλη. Έτσι προέκυψε ένα ταχύτερο πλοίο με 100 κουπιά, το οποίο ονομάστηκε διήρης.

Ο Αμεινοκλής μεγέθυνε το σκάφος κατά μήκος, ύψος και πλάτος και προσέθεσε τρίτη σειρά κουπιών, αυξάνοντάς τα σε 150 -170.

Το νέο πλοίο υπερείχε σε ταχύτητα κάθε προηγούμενου, καθιστώντας με αυτό τον τρόπο αποτελεσματική τη χρήση του εμβόλου (μεταλλική ή ξύλινη προεξοχή στην πλώρη, με μήκος έως 2μ και βάρος 200 κιλά περίπου).

Η τριήρης είχε γεννηθεί. Για τα επόμενα 400 χρόνια περίπου θα αποτελούσε τον κυρίαρχο τύπο πολεμικού πλοίου.

Εννοείται ότι το νέο «υπερόπλο» δεν μπορούσε να μείνει για καιρό μυστικό. Οι μεγάλοι αντίπαλοι των Κορινθίων, οι Αθηναίοι, βάσισαν πάνω σ’ αυτό την ηγεμονία τους.

Η τριήρης μπορούσε, χρησιμοποιώντας τη δύναμη του ανέμου και των κωπηλατών, να πλεύσει με ταχύτητα 10 κόμβων.

Επιπλέον, η ελαφρά κατασκευή της (το συνολικό βάρος της με πλήρη εξοπλισμό έφτανε τους 45 τόνους, αναλόγως βέβαια την πόλη κατασκευής και τις χρονικές περιόδους) επέτρεπε την ταχύτατη ανέλκυση και καθέλκυση.

Ο αρχαιολόγος Γ. Σταϊνχάουερ αναφέρει και ένα ακόμη πλεονέκτημα αν και αμφισβητούμενο:

«Λόγω της ελαφράς κατασκευής της, η τριήρης μπορεί να διαλυθεί, αλλά δεν βυθίζεται. Τούτο, παρά τη συνήθως χρησιμοποιούμενη λέξη (καταδύειν), είναι φανερό στις περιγραφές για την τύχη του πληρώματος και των καταλοίπων των εμβολισμένων τριήρων, αλλά και από την απουσία ναυαγίων τριήρων».

Αυτό πάντως που δεν αμφισβητείται είναι ότι η τριήρης έσωσε την Αθήνα, την Ελλάδα και κατ’ επέκταση τον δυτικό πολιτισμό, στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, απέναντι στον δυσκίνητο περσικό στόλο.

Στην αρχική φωτογραφία εικονίζονται πιστά αντίγραφα που κατασκεύασε και μας παραχώρησε ο ιστορικός ερευνητής Ευάγγελος Γρυπιώτης.

Διαβάστε επίσης στη “ΜτΧ”: Οι περιπέτειες ενός τριήραρχου που πολέμησε στις πιο φονικές μάχες της Αθήνας και αντιπάθησε τους στρατηγoύς. Δείτε το κυρίαρχο πλοίο της αρχαιότητας να πλέει ξανά (βίντεο drone)

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ταραγμένη σχέση με τον πατέρα του, η ερωτική απογοήτευση με την κουνιάδα του. Γιατί άφησε ημιτελές το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Η ταραγμένη σχέση με τον πατέρα του, η ερωτική απογοήτευση με την κουνιάδα του. Γιατί άφησε ημιτελές το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ

“Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;” Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ λογοτεχνίας, σατίριζε μέσα από τον “Ρωμηό” του πολιτικούς και τραπεζίτες

“Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;” Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ λογοτεχνίας, σατίριζε μέσα από τον “Ρωμηό” του πολιτικούς και τραπεζίτες

«Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο  δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

«Βρώμικε μπάσταρδε! Παλιό-μ…..κα!» Η φράση των Sex Pistols στο δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, που τους έκανε διάσημους και μισητούς στη Μ.Βρετανία

Το φιλμ ντοκουμέντο που τράβηξε ο Φίνος με την “αποκαθήλωση” της σβάστικας από την Ακρόπολη. Οι καταστροφές που έκαναν οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα (βίντεο)

Το φιλμ ντοκουμέντο που τράβηξε ο Φίνος με την “αποκαθήλωση” της σβάστικας από την Ακρόπολη. Οι καταστροφές που έκαναν οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα (βίντεο)

“Τους μπεκρήδες και αν δικάσουνε, άδικα θα τους κρεμάσουνε”. Ορέστης Μακρής, ο τενόρος που έκανε καριέρα σε ρόλο μεθύστακα, αν και δεν έπινε γουλιά. Γιατί ο Φίνος τον αποκάλεσε “κάφρο”

“Τους μπεκρήδες και αν δικάσουνε, άδικα θα τους κρεμάσουνε”. Ορέστης Μακρής, ο τενόρος που έκανε καριέρα σε ρόλο μεθύστακα, αν και δεν έπινε γουλιά. Γιατί ο Φίνος τον αποκάλεσε “κάφρο”

close menu