«Το περίμενες πώς θα υπήρχαν τόσοι πολλοί χορτοφάγοι;»
Ρωτούσε ένας πατέρας την 5χρονη κόρη του, την ώρα που η πωλήτρια του σταντ της έδινε ένα παγωτό χωρίς γαλακτοκομικά.

Οι επισκέπτες του Vegan Life Festival που διοργανώθηκε το σαββατοκύριακο 5 και 6 Οκτωβρίου δεν ήταν μόνο εναλλακτικοί 20χρονοι και «χίπηδες» του 21ου αιώνα, όπως προστάζει το στερεότυπο. Ήταν οικογένειες με παιδιά, φοιτητές, ηλικιωμένοι και παρέες. Άνθρωποι καθημερινοί που ήθελαν να κάνουν τα ψώνια τους, να ανοίξουν τους ορίζοντές τους και φυσικά να φάνε καλά.

Οι οικογένειες με μικρά παιδιά τίμησαν ιδιαιτέρως το φεστιβάλ.

Γύρος από σόγια, μπέργκερ από ρεβύθια και τυρί από κάσιους

Όπως ήταν αναμενόμενο, το φεστιβάλ ήταν γεμάτο από πάγκους με φαγητά. Θύμιζε αρκετά το αντίστοιχο Street Food Festival στη χορτοφαγική εκδοχή του.

Ένα Street Food Festival για χορτοφάγους.

Τα φαλάφελ και τα μπέργκερ με «μπιφτέκια» όλων των ειδών ήταν οι αδιαμφισβήτητοι πρωταγωνιστές της εκδήλωσης. Μπιφτέκια από μανιτάρια, ρεβύθια, φακές και λαχανικά ήταν οι πιο συμβατικές επιλογές. Οι πιο τολμηροί, που ήταν πρόθυμοι να διαθέσουν μερικά ευρώ παραπάνω, δοκίμαζαν μία νεοφερμένη –στην Ελλάδα– vegan επιλογή. Μπιφτέκια που διαφήμιζαν ότι δεν είχαν τίποτα να ζηλέψουν σε υφή και γεύση από το πραγματικό κρέας.

«Είναι φτιαγμένα από πρωτεΐνη αρακά, κραμβέλαιο (λάδι από το λουλούδι που μοιάζει με το χαμομήλι και λέγεται κανόλα) και έλαιο καρύδας», ενημερώνει τους περίεργους πελάτες η πωλήτρια του περιπτέρου.

Στην όψη μοιάζει τόσο με κανονικό μπιφτέκι που, όταν είναι άψητο, το χρώμα του είναι κοκκινωπό σαν πραγματικός κιμάς. Με το που ψηθεί, το εσωτερικό του σκουραίνει και δεν θυμίζει πια ωμό κρέας. Η γεύση είναι πράγματι έντονη και δε μοιάζει σε καμία περίπτωση με όσπριο ή λαχανικό.

«Οι άνθρωποι που δεν το έχουν ψάξει, συνήθως αναρωτιούνται πώς οι vegan παίρνουν αρκετή πρωτεΐνη. Η περιεκτικότητα του συγκεκριμένου μπέργκερ σε πρωτεΐνη ξεπερνά κατά ένα γραμμάριο αυτήν του  μοσχαρίσιου μπιφτεκιού».

Τα μπέργκερ όλων των ειδών υπήρχαν σε αφθονία.

Οι επιλογές σε vegan σουβλάκι, αν και πιο περιορισμένες, ήταν εξίσου δημοφιλείς. Κι αυτό μάλλον οφειλόταν στο γεγονός ότι οι μυρωδιές από το σταντ με τον γύρο σόγιας ήταν απρόσμενα γνώριμες. Τόσο γνώριμες που σε μετέφεραν νοερά στο σουβλατζίδικο της γειτονιάς. Τουλάχιστον μέχρι να θυμηθείς ότι σε αυτό το μικρό υπαίθριο περίπτερο στο Γκάζι δεν υπήρχε τίποτα ζωικό. Το μυστικό συστατικό, τόσο στο γύρο, όσο στο τζατζίκι και τη σος ήταν η σόγια.

Δίπλα βρίσκονταν πάγκοι με πίτσες, pancakes, χοτ ντογκ, παγωτά. Όσοι ήθελαν ένα πιο χορταστικό γεύμα, είχαν ακόμη και την επιλογή του vegan ινδικού.
Για εκείνους που επιθυμούσαν απλώς να δοκιμάσουν νέες γεύσεις, τα δωρεάν δείγματα που υπήρχαν σε αφθονία τους έλυναν τα χέρια. Τυριά τύπου γκούντα και φέτα, μαγιονέζα χωρίς αυγό, γαριδάκια από φακές, ρεβύθια και φασόλια, μπάρες δημητριακών, ήταν μερικά από τα σνακ που έγιναν ανάρπαστα.

Τα φυτικά τυριά τύπου φέτα και γκούντα έγιναν ανάρπαστα.

Όχι μόνο φαγητό

Η vegan φιλοσοφία δεν περιορίζεται στο φαγητό, δεν αποτελεί μία ακόμη δίαιτα.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους κάποιος επιλέγει να απέχει εξ ολοκλήρου από τα ζωικά προϊόντα. Σίγουρα, τα πιο διαδεδομένα επιχειρήματα είναι ηθικής και διατροφικής φύσεως. Υπάρχει όμως και μία άλλη σκοπιά: αυτή της περιβαλλοντολογικής επαγρύπνησης.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που διαλέγουν συνειδητά τον συγκεκριμένο τρόπο ζωής διότι πιστεύουν ότι η υπέρμετρη και βιομηχανοποιημένη εκμετάλλευση των ζώων έχει καταστροφικές συνέπειες για το φυσικό περιβάλλον.
Κατά συνέπεια, ο τρόπος ζωής που υιοθετούν είναι οικολογικός: ελάττωση του πλαστικού, αντικατάσταση των προϊόντων μίας χρήσεως με επαναχρησιμοποιούμενα και καθιέρωση υλικών όπως το ξύλο, το χαρτί και το μέταλλο.

Πάγκος με αντικείμενα αποκλειστικά κατασκευασμένα από ξύλο: ρολόγια, θήκες κινητών, οδοντόβουρτσες, καλαμάκια.

Έτσι, ανάμεσα στους πάγκους του φεστιβάλ έβρισκε κανείς μία τεράστια ποικιλία από οδοντόβουρτσες και καλαμάκια από μπαμπού, οικολογικά ποτήρια του καφέ, μαχαιροπίρουνα, πιάτα, αλλά και κοσμήματα φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά.
Το βλέμμα των λιγότερο εξοικειωμένων φάνηκε να πέφτει στις επαναχρησιμοποιούμενες σερβιέτες και στο πρωτόγνωρο «κύπελλο περιόδου».
Η φιλοσοφία είναι ξεκάθαρη. Πρόταση νέων οικολογικών λύσεων σε καθημερινές ανάγκες.

Οι περισσότερες επαναχρησιμοποιούμενες πάνινες σερβιέτες είχαν εξαντληθεί μέχρι το μεσημέρι της Κυριακής.

Παράλληλα με το εμπορικό κομμάτι του φεστιβάλ, στις μεγάλες αίθουσες της Τεχνόπολης διεξάγονταν διαρκώς ομιλίες, εργαστήρια και δραστηριότητες για την απασχόληση των παιδιών.
Η ποικιλία ήταν μεγάλη και η συμμετοχή, αν και δεν έφτανε τη δημοφιλία των πάγκων με τα φαγητά, ήταν ικανοποιητική.
Παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν εκτενώς θέματα σχετικά με τα δικαιώματα των ζώων, την οικολογία, την υγιεινή διατροφή, τη μαγειρική, την ηθική στον τομέα της σύγχρονης μόδας, την εγκυμοσύνη, καθώς και το μεγάλωμα παιδιών με χορτοφαγικές συνήθειες.

Τα εργαστήρια που διεξάγονταν από σεφ τράβηξαν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των μαμάδων και των μικρών παιδιών.

Ένα διήμερο έξω από τα συνηθισμένα

Ο τελικός απολογισμός: ένα ευχάριστο και διαφορετικό διήμερο που τείνει πλέον να καθιερωθεί.
Είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά που η Τεχνόπολη φιλοξενεί το Vegan Life Festival και οι Αθηναίοι ανταποκρίθηκαν για ακόμη μια φορά με ενθουσιασμό. Οι επισκέπτες ήταν χιλιάδες και σίγουρα δεν ήταν όλοι χορτοφάγοι.
Η καλή οργάνωση, η ποικιλία και ο μεγάλος χώρος επέτρεψε σε όλους όσους το ήθελαν να έρθουν σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και να αποσυνδέσουν την έννοια του βιγκανισμού από «αιρετικές» ή φανατισμένες αντιλήψεις.

Πάγκος με φυτά και αιθέρια έλαια.

Οι μικρότεροι σε ηλικία απόλαυσαν παγωτά και λουκουμάδες, ενώ είχαν την ευκαιρία να γίνουν και οι ίδιοι σεφ στα παιδικά εργαστήρια.
Οι φοιτητές και οι παρέες παιδιών έφαγαν φαλάφελ, έκαναν τις βόλτες τους και συμμετείχαν στις ομιλίες.
Τέλος, οι ηλικιωμένοι μπόρεσαν να δοκιμάσουν νηστίσιμες συνταγές που δεν έφτιαχναν οι γιαγιάδες τους.

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: Η ιστορία του κινήματος των βίγκαν. Οι διάσημοι χορτοφάγοι της ιστορίας και η μόδα των τελευταίων χρόνων. Ο δεκάλογος του καλού βίγκαν

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here